Ny bærbar

Hej kære medstuderende,
Jeg skal erhverve mig med en ny bærbar, og vil høre hvad folk kan anbefale ?

Det skal i hvert fald være en af de nye ultrabooks. Men jeg er i tvivl om jeg kan bruge en ultrabook, eller om det er en bedre (eller dum?) investering at købe en mac?
Nogen der kan dele af deres erfaring :slight_smile:

Køb en mac!!!

De fungerer langt bedre, er mere stabile og holder længere. Windows pc’er har det med at blive langsomme efter noget tid, men min kæreste og jeg har hver vores macbook og en stationær imac, og de fungerer alle upåklageligt. Min macbook er +4 år og fungerer stadig som da jeg købte den dog med den undtagelse af batteriet der godt kunne trænge til at blive skiftet men ellers har der intet været. Once you go mac, you never go back! :slight_smile:

Mac!!! Uden tvivl!
Jeg bruger PC arbejdsmæssigt og Mac (i forskellige udgaver) privat. Det kan ikke sammenlignes.
Mac er superlækker, mega-brugervenlig, intuitiv og nem at bruge, alting er bare lækrere med en Mac. Og oftest væsentlig hurtigere.

Mac er en investering i en (for det meste) frustrationsfri maskine.

Mvh
Mignon
Mac fundamentalist

Well, jeg vil mene det kommer helt an på hvad man føler mest for. Mange mac brugere er desværre lidt for ekstremistiske :wink: Ingen negative miner herfra. Men de er tit meget farvede af deres hang til Apple produkter generelt.

Jeg vil mene det handler om hvad du vil bruge den til, hvor meget frihed du vil have samt hvordan dit budget ser ud.

Mac er dyrt. For du betaler meget for brand og design. Ikke at de så er dårlige, for de kører sgu godt. Men det er mange penge at bruge, især når man er studerende.

Jeg er personligt ikke en apple fanatiker, og regner selv med at invistere i en almindelig PC. Både fordi jeg ved nogenlunde hvad jeg skal bruge, det er langt billigere (Og kan derved få en meget stærkere og mere robust bærbar), samt at jeg køber den fra steder hvor jeg ved servicen er i orden (Det halter Apple desværre gevaldigt, når det kommer til fx defekte produkter).

Tilgengæld indser jeg så også at jeg er nok er en af de der kommer til at skille sig ud ved ikke at have en mac :wink: Men hva faen. Tilgengæld har jeg langt mere frihed til at lave de ting jeg gerne vil, uden at Mor Apple skal bestemme om jeg må eller ej.

Alt i alt. Vælg det du føler mest for. Bare vær obs på at Apples produkter er dyre, men de fungerer også godt. Du kan dog sagtens få almindelige PC’er som fungerer mindst ligeså godt, hvor du kommer af med færre penge. Deres design er måske bare ikke ligeså fedt.

…pc ejere er desværre lidt for skeptiske overfor apple, og for optimistiske mht. pc’ernes præstationer :wink: og så det ofte folk der ikke ejer, eller har haft ejet, det pågældende produkt der udtaler sig. Heller ingen sure miner herfra :slight_smile:
Men jeg er ikke enig i, at en pc fungerer ligeså godt som en mac. For det er ikke det jeg selv + dem i min omgangskreds har oplevet. Pc’er har det med langsom opstart, og tab i ydeevne i takt med at alderen stiger.
Apple er dyrt - ja, og er man til computerspil indsnævre man også udvalget. Men de er derimod super gode til f.eks. adobes produkter: photoshop, illustrator etc. som de efter min mening håndterer langt bedre. Men for at komme tilbage til studiebruget, så mener jeg, at man skal have en stabil computer der holder længe, og derfor mener jeg, at en mac er et rigtig godt valg :slight_smile:
Apple tilbyder også attraktive studielån som gør det muligt for studerende at erhverve sig et eksemplar uden at skulle gå fallit :slight_smile:
Derudover skal man også huske at en 4 årig gammel mac har en gensalgsværdi på omkring 2-3000 alt efter standen som man jo kan modregne prisen da man efter 4 år sandsynligvis ville skulle udskifte sin pc - jeg siger det bare :smiley:

Mja, nu har jeg selv nogle ældre apple produkter liggende :wink: Og kender mange der bruger dem (Så har derfor også delvist adgang til dem). Jeg synes ikke de er dårlige, på ingen måde. Jeg synes blot de er for dyre, i forhold til hvad man ellers kan få.

Der er muligvis mere gensalgs værdi i apple produkter, ingen tvivl om det. Men med den pris burde der også gerne være det :stuck_out_tongue:

Jeg kan sagtens få ældre pc’er til at køre ret godt, det handler blot om at sørge for at vedligeholde dem. Det er ikke noget der kræver evigheder af arbejde, men blot lidt vedligehold af og til, samt en logisk sans når man bruger sin pc.

Men igen. Jeg mener det er op til den enkelte hvad man ønsker at kaste sig over. Jeg mener bare også, det kan være svært at tilegne sig objektiv information fra “fanatiske” folk. Det gælder både microsoft, apple, linux etc. Jeg kender efterhånden mange forskellige :stuck_out_tongue:

Tak for jeres svar.
Ja, jeg har selv andre Apple produkter og er vild tilfreds. Økonomisk er det selv. pokkers dyrt, men det lyder godt med de lån, det vil jeg lige undersøge :slight_smile:

Det jeg nok tænkte mest på, var om det bliver besværligt på studiet. F.eks. når man får en CD eller et program man skal arbejde med, om det så bliver vanskeligt at få særbehandling, fordi det er en Mac? Hvis I kan følge mig :slight_smile:

@Alnico
Nu kender jeg ikke så meget til de programmer man kommer til at bruge da jeg selv først skal til at starte nu. Men hvis der skulle komme programmer (hvad jeg ikke tror efter at have læst tidligere indlæg) så kan du klare det med noget parallels desktop som køre en simulation af windows, men som sagt det skal du nok ikke regne med. Så go for it :slight_smile:

@Teodo

[quote]Jeg synes ikke de er dårlige, på ingen måde. Jeg synes blot de er for dyre, i forhold til hvad man ellers kan få. [/quote] Jeg vil give dig fuldstændrig ret i at de er for dyre ift. de komponenter de har smidt i, men Teodo… Du skal jo tænke på den fantastiske glæde man får ved: det lækre design, nemme brugerinterface samt funktionaliteten, hehe :smiley:

Om man skal investere i en Mac eller normal PC afhænger først og fremmest af hvad man kigger mest efter ved køb af ens PC.

  1. For nogle vejer hardware mest, og man er fuldstændig ligeglad med design og tilfreds med middel kvalitet.Så skal man købe en normal PC.

  2. For andre er hardware ikke vigtigt. Man vil meget hellere have en computer med fed design og kanon kvalitet. Så skal man købe MAC.

(Hardware er forresten alt det fysiske inde i computeren som bestemmer computerens ydelse mht. forskellige opgaver)

Noget andet som man må overveje når man køber en ny PC er selvfølgelig prisen. Studerende har IKKE mange penge, og selv hvis man har det er det de færreste af os der vil af med for meget. Det skal man tænke over idet Mac er LANGT mere dyrt end en PC med tilsvarende hardware. Det skyldes overordnet set at man ved køb af en MAC betaler for branded, designet og kvaliteten. Kvaliteten af Apple computer er på INGEN måde perfekt, men det er helt klart det bedste på markedet. Desuden skyldes den høje pris også at man betaler en hvis beløb som går direkte til Apple. Denne beløb er langt større end hos fx. toshiba, siemens, asus osv. Apple sælger simpelthen deres produkter dyrer end andre producenter, de vil af flere grunde have flere penge (til udvikling, service, højere løn etc).

Hvis man derimod køber en normal PC, så går pengene næsten fuldstændigt til selve Hardwaren i pc’en. Altså til computerens ydelse. For ca. 8k kan man få en 17-tommer PC fra mm-vision (http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=705000010&gruppe=PCnotevision) der kan yde det samme som en 15-tommer MAC til ca.15k (http://www.apple.com/dk/why-mac/compare/notebooks.html). Hvis man køber en Mac betaler man altså 7k ekstra for kvaliten, designet, branded og til firmaet. Er det prisen værd? Her må man huske at kvaliten for PC’er trods alt ikke er SÅ dårlige hvis man bare passer på dem. De holder i såfald typisk 5 å, hvorefter man Mac eller ej alligevel oftest køber en ny computer.

Godt svar drmo92. Jeg kunne næsten ikke være mere enig.

Det sjove er at du også sammenligner MM-vision, som netop er der jeg plejer at invistere i hardware :wink: Simpelthen fordi jeg mener servicen er i top (Deres rekord var at fikse min nedbrændte pc på 15 minutter. Slå den andre butikker!).

Men igen. Jeg tror i sidste ende det handler mere om hvad folk føler for. Jeg kan godt lide det design Apple laver. Men når jeg også går efter at få en super god service og at det ikke skal koste ustyrligt mange penge, så må jeg personligt kaste mig over PC’erne. Hvilket jeg også er ganske tilfreds med.

Jeg har haft pc før og uanset hvor meget jeg har passet på den har den altid blevet sløv efter noget tid, min mac har fået tæsk både med meget transport og tung belastning med programmer og den virker stadig perfekt, men en pc er også fin selvom en 17" til studiebrug måske er lidt i overkanten når man skal transporterer den :slight_smile:

[quote](Deres rekord var at fikse min nedbrændte pc på 15 minutter. Slå den andre butikker!). [/quote] Nedbrændte pc… Det syntes at lyde bekendt… :smiley:

Ja MM-vision er nok den førende computer producent i Norden. De sælger pc’er af middel kvalitet til kanon priser. Jeg har også selv købt en bærbar derfra og den fungere bare perfekt. Har ikke haft den til reperation så har ingen erfaring med deres service, men de har næsten top point på truspilot!

Alex.

Nogle “normale” pc’er er af bedre kvalitet end andre. En acer eller siemens har det med forringes meget hurtigt, mens andre brands som asus og dell generelt godt kan klare de 4-5 år. Jeg havde selv en dell xps 16 som jeg mildest sagt ikke passede godt på. Den er STADIG her efter ca. 4 år nøjagtig lige så hurtig som den var da jeg købte den. Om 2 års tid er den dog nok færdig, til den tid vil en lige så gammel Mac stadig fungere perfekt. Men er det ikke fuldstændig lige meget? De fleste køber jo alligevel en ny pc ca. hvert 5 år, og der er ikke mange der er ude efter en 6 år gammel mac så solgt bliver den nok hellere ikke.

At det er en 17-tommer jeg har er selvfølgelig bare min egen preference. Den kan også fås i 15-tommer version til endnu billigere. Så er prisforskellen oppe på 8k. Det er altså lidt ekstremt… For den pris kunne man lige så godt købe 2 andre pc’er som sammen med den “dyre” til 7k samlet set ville holde i MINDST 10 år.

En hundedyr mercedes kan også bryde sammen :wink: Det samme gælder en Mac (Hvilket desværre tit bliver set blandt iPhones, som har en tendens til at være utroligt fragile).

Pointen var ikke at den ikke kunne bryde sammen. Pointen var at man nogle steder får en service i top. Noget der desværre kan være en frustration hos visse firmaer (Se bare hvor svært det er for Apple at leve op til almindelige danske regler på det område. Der har været talrige eksempler på dette inden for det sidste stykke tid).

Anyway. Det er ikke det tråden skal handle om. Alle har forskellige meninger og oplevelser med tingene :slight_smile:

Køb en mac og fortæl om oplevelsen inden i kritiserer og sætter den på niveau med en pc. Det nytter heller ikke bare, at have prøvet en vens, eller at have hørt historier om iphones der bryder sammen, og der ud fra drage konklusioner til andre af apples produkter. Køb dem selv i stedet for at læse artikler eller videre formidle andre 3. parts informationer, som de færreste mac ejere alligevel kan nikke genkendende til.

Det hele er meget simpelt:
Ved apples produktudvikling er der ikke en masse komponenter, og mindre firmaer at tage hensyn til, og dette giver en bedre performance, fordi deres maskiner ikke består af 40 forskellige komponenter.

Nu vil jeg trække mig ud af denne diskussion da den ingen steder fører hen.
Mac eller PC? Det en religion! :smiley:

Nu jeg nu mere til audi og bmw men ja, alt kan gå i stykker :ohmy:

Hvis jeg købte en Mac til 15k så ville min underbevidsthed hjernevaske mig til at syntes godt om den (jeg har brugt 15k på den!). Ingen tvivl om at Mac pc’er er gode, men trods pc’ernes “masse komponenter” så har normale pc’er simpelthen bare bedre performance idet bedre hardware = bedre performance. Det afspejles i blandt andet noget så ydelseskrævende som gaming.

Nu koster den mest almindelige altså kun 9.000,- og ikke 15.000,- og iøvrigt får du med studierabat prisen ned på 8.300,- og det har intet med hjernevaskelse at gøre :-s Hvis de virkelig var noget lort ville folk jo ikke blive ved med at generhverve dem. Folk er jo ikke idioter?

Lige nu sammenligner du også kun priser, og ikke hardware. Hvis jeg skal finde en pc til samme hardware som en mac til den pris, ville prisen falde drastisk på pc’en.

Igen. Jeg tror ikke vi bliver enige.

Ud over det så ejer jeg faktisk Apple produkter. Og har gjort i mange år. Jeg ønsker bare ikke at være fanatiker, da det ikke fører noget godt med sig. Der findes andet i verden end Apple… Som samtidig giver mere frihed.

Jeg lavede også bare sjov med det med hjernevaskelsen (der manglede jeg måske lige en smiley).

Jeg sammenlignede Mac med normale pc’er. Pc’en til 8k har hardware der er LANGT bedre end de 13-tommer mac pc’er, de to kan derfor ikke sammenlignes. Jeg sammenlignede den derfor i stedet med en 15-tommer Mac til 15k som fx. har præcis samme grafikort.

Hvis den til 13-tommer skal sammenlignes med en normal pc med tilsvarende hardware, så vil den normale igen koste meget mindre end de 8k som er prisen for en 13-tommer mac (alt for småt btw).

Det var ikke mig der startede med at sammenligne pris. Jeg siger bare at 15.000 er for de dyre macbook pro’er.

Nu handler alt ikke om specifikationerne på papiret men også den egentlige performance som igen er bedre ved apple, som tidligere forklaret.

Jeg mener ikke, at jeg er en større applefanatiker end i er windowsfanatikere. :]

En mac er dyrere; Ja, det jo ikke nogen hemmelighed, men nu gik spørgsmålet på om det var en “dum investering” at købe en mac computer og nej. Det er det ikke. Der er jo indtil videre ikke nogle macbrugere der er stået frem og sagt det er et dårligt køb. Jeg vil til hver en tid anbefale en mac hvis nogen spørger om min mening, og man er jo som regel klar over prisen på forhånd.