Ny fagforening!

Rettelse til sidste pasus…

Men fortvivl ikke. Er man utilfreds med den månedlige indkomst(og hermed arbejdstiden) er der også rig mulighed for at virke som ekstern vikar til ikke så ringe hyre i både Danmark og de andre nordiske lande.

Sorry

Andreas

[quote=“alundh”:3ogebi0p]Lægers grundløn er på: 23419.67 kr/mdr.
[/quote]

Er dette grundløn for læge i turnus, eller hvad?

Ja check FAYLs lønberegningsprogram på:

http://www.fayl.dk/app/plsql/fayl_forsi … gnloen.htm

vælg eksempelvis løn 1/10-2003, H:S, reservelæge(ingen tillæg), < 2 års anciennitet, endnu ikke gennemført turnus, dette sv.t. din startløn(=grundløn) i turnus.

Venlig Hilsen

Andreas Lundh

Det er dejligt med en FADL/FAYL ekspert i forumet - håber du fortsat vil deltage og hjælpe i tvivls sprøgemål her i forumet :wink:

Kan nogen forklare (for en på 2 sem.) vad de forskellige begreppen reservelæge, 1. reservelæge, Afdelingslæge betyder? Og hvorfor står det nettoløn? Er ikke nettoløn inden skat? Eller mener de inden forskellige tillæg osv?

Inden skat uden tillæg!

Mht. stillingsbetegnelserne, så omfatter reservelæge alle fra turnuslæger til læger i gang med deres speciallægeuddannelse i enten intro- eller undervisningsstilling. Herefter(som regel de sidste 18 mdr. afh. af speciale) er de 1. reservelæger. Når de så er uddannede speciallæger kan de enten blive afdelingslæger(FAYLs overenskomst) eller Overlæger(Foreningen af Speciallægers Overenskomst).

Dette er gældende for den gamle speciallæge uddannelse mht. 1. reservelægestillingen, er ikke helt klar over hvornår man bliver 1. reservelæge i den nye.

Venlig Hilsen

Andreas Lundh

Om lønnen er god kan da godt diskuteres. Faktum er det i hvert fald, at grundlønnen for læger ikke er højere end for visse ufaglærte grupper samt alle håndværksuddannede.
Min bror arbejdede således i flere sommerferier som ufaglært på et slagteri. Her var månedslønnen på 23.000-24.000 kr. Om det er med eller uden pension kan jeg ikke sige. Ang. lægers høje pension, så kan det da siges, at med de nye overenskomster, så kommer andre op på 10% i pension. Dette er i hvert fald udgangspunktet for LO området, for de områder, der er færdigforhandlet.

Nu har jeg set lønsatserne på FAYL’s side. Jeg må sige, at satserne er helt groteske. Fx. overarbejde. Godt 200 kr. Det er da at gøre grin med folk. En håndværker får jo nemt 300 kr. Og ringer du til en VVS mand på en søndag, så koster det 600-700 kr. blot at han løfter røret.

Jeg må så sige, at vores arbejde nok ikke er så hårdt fysisk som arbejde på et slagteri. En uddannet slagter tjener nok mere end vi gør (som nyuddannet), men så er han tilgengæld også nedslidt som 50 årig.

Jeg er dog nærmest forarget over alundh’s udtalelse om, at man jo bare kan arbejde ekstra som vikar på andre sygehuse. Dette er jo hele problematikken. Det bliver man jo ikke en specielt bedre læge af. Hvorfor ikke arbejde på sin egen afdeling. Det er jo grotesk, at sygehus A hyre en dyr vikar på sygehus B og sygehus B det samme med en fra A. I denne proces bliver der kastet en masse penge efter et formidlingsbureau. Disse penge kunne sygehuset og lægen jo lige så godt dele imellem sig. Læger vil dermed få mere i løn samt være et sted han kender og ved hvad han kræver uddannelsesmæssigt. Sygehuset får også en langt bedre læge, da han kender sygehuset. Samtidig sparer de penge til vikarbureauet. Det er jo en win win situation.

Til de med store drømme om at tjene en million. Man kommer altså ikke til at tjene store penge ved at arbejde 50 timer i ugen. Vil I blive millionær, så skal i tænke i 80-100 timer i ugen. Det giver altså mavesår og en sikker skilsmisse. Derfor gad jeg f.eks. ikke at satse på en økonomisk uddannelse og karriere i erhvervslivet. Men smag og behag er forskellig.

Dog burde vi stoppe al det vikarpjat og lade folk arbejde der ,hvor de gør det bedst. Det er bedst for begge parter.

Et lille lindspark mere!

Jeg tror der er håb forude for dem, som gerne vil yde en ekstra indsats, og også gerne vil belønnes for det.

Ny løn: Her kan man individuelt forhandle sin løn. Afdelinger vil jo gerne beholde de dygtige læger og vil sikkert også i en vis udstrækning være villig til at betale lidt ekstra, da det sagtens kan betale sig for afdelingen, da de får en mere produktiv læge, som kan mere end den “billige” Dette sker allerede i dag ( i lille skala) for speciallægers/overlægers vedkommende, men jeg tror, at det bliver langt mere udbredt i fremtiden.

De der så blot arbejder, fordi det er glæden ved at hjælpe andre, kan så bare takke nej til den ekstra løn, eller donere det til børneafdelingen.

[quote=“Nørgaard”:1cul8ipn]
Jeg er dog nærmest forarget over alundh’s udtalelse om, at man jo bare kan arbejde ekstra som vikar på andre sygehuse. .[/quote]

Nå da da. Det var ellers ikke min intention.
Jeg har ikke forholdt mig “politisk” eller samfundsøkonomisk til nogle af forholdene. Jeg har blot redegjort for de faktiske forhold mht. lægers lønninger og muligheden for at arbejde/tjene mere for dem, der er utilfredse med arbejdstiden/lønnen.

Ked af hvis jeg har stødt dig.

Venlig Hilsen

Andreas Lundh

Lige for at præcisere mht. blodprøvetagning for politiet som indtægtsmulighed:

Dette foregår ikke som en del af arbejdet på sygehuset, men ved privat afregning mellem politimyndighed og den pågældende læge, og er således ikke en del af det vanlige arbejde som læge. Muligheden for at skrive attester og tage blodprøver på sygehuse, afhænger dels af lokale aftaler politimester og læger imellem (mange steder har politiet en aftale med en bestemt læge) og selvfølgelig af antallet af slagsbrødre og fyldebøtter i optageområdet :stuck_out_tongue:

Som yngre læge har man (formodentligt) sin stilling indenfor det offentlige sygehusvæsen, hvor lønnen er som ovenfor beskrevet. Det er korrekt, at man nogle steder kan forhandle ‘Ny Løn’, men kigger man på FAYL’s oversigt, er det ikke et overvældende antal aftaler, der er forhandlet hjem. Hele oversigten kan ses på http://www.dadlnet.dk/fayl/netfiler/FAYL_samlet_opgoerelse.htm

Det skal da også nævnes, at mange læger har bijobberi af den ene eller anden art, enten i det offentlige eller i det private erhvervsliv. Mulighederne i det private er mange, lige fra faglig konsulent for diverse firmaer, undervisning, salg, journalistisk arbejde mv.

Jeg vil tillade mig selv at generalisere lidt.

Hvis man kigger på indlægene i denne tråd ser man at 100%? er skrevet af mænd.
Grunden til at vi har disse dårlige aftaler er jo at lægefaget og fayl er ved at blive kvinde domineret. Følgende linier er ikke kritik af pigers faglige kundskaber!
Det er jo alment kendt at pigerne fokuserer på mindre arbejdstid og bløde værdier og ville da gerne foretrække at man kunne blive speciallæge bare ved at sidde ved et skrivebord og skrive artikler og phd og så sørge for at laste af vagtarbejdet på os drenge lønnen er også mindre vigtig åbenbart.
“23000 i måneden er da mange penge!” har jeg hørt fra flere kvindelige lægers mund…suk! Ja nu har jeg generaliseret voldsomt for der er også kvikke piger og sløve mænd!

Det er jo en fordel for os drenge her, hvis pigerne der udgør 65-70% af dem der starter på 1 semester medicin nu ikke gider lave noget (altså ja udover de 37 timer hvor de laver lige meget som os andre)… For nogen skal jo lave arbejdet. Dvs med de nye frie lønaftaler er der plads for sådanne som os der vil arbejde meget, lære meget og blive kompetente klinikere hurtigt da vi så arbejder 20-40 timer mere i ugen oveni de 37.
De kræver jo selvfølgelig ansættelse på en afdeling hvor man må arbejde meget og hvor ambitøst arbejde honoreres med oplæring fra de garvede (utopi??)

Som nyelæger kan vi iøvrigt også opleve at de ye behandler sygeplejersker i Vestsjællands amt og måske Sønderjyllands amt kommer til at tjene mere i grundløn end turnuslægen i skadestuen…

Nu synes jeg at sygeplejerskerne fortjener al den løn de kan få så det er der ikke noget galt med… Men kender i den her: I er på vagt som ung læge eller studentervikar… sygeplejerskerne kender dig ikke så godt og sætter spørgsmål ved alt hvad du foretager dig (fair nok) , en hver blodprøve bliver du stillet til ansvar for “hvorfor det hvorfor dat” Sidst jeg var ude for det bestemte jeg mig for at vende kortene om og spørge sygeplejersken “er du tilfreds med de her prøver jeg har bestilt” svaret kom promte: " Det ved jeg ikke det er dig der er læge!!!" Disse mennesker skal altså tjene mere end mig mens jeg har ansvaret…
FAYL hvorfor finder i jer idet!!!

En anden ting i det seneste ugeskrift for læger står det at vi læger nu selv er personligt økonomisk ansvarlige hvis vi er groft uansvarlige over for en patient. Vores arbejdsgiver kan nu vaske sine hænder hvis vi fejlbehandler. Lægeforeningen har gået med til dette!!! Jeg skal altså som turnus læge ud og have mig en malpractise insurance a´la USA… Desuden skal jeg have en lejlighed og en bil der starter hver morgen og det hele skal klares på 14000 efter skat.

Jeg er helt enig med o.lundseng. Der skal en ny fagforening til for vi vil blive en evig minoritet i en kvindedomineret lægeforening der vil fokusere på helt andre ting end løn efter fortjeneste.

Lad nu være med at svine mig til for min kvindesyn… jeg sætter slet ikke spørgsmål ved vore kvindelige kollegaers kompetence men ved deres evne til at sørge (siden de vil være i majoritet) for gode kår til alle læger.

Selv kigger jeg lige nu på uddannelses tilbud i Norge,Sverige og England. Synonymt for dem alle er: fokus på (fra deres side) at jeg skal blive en god læge (uddannelse og meget arbejde) og højere løn end her… hvor skatten i øvrigt er den højeste…

Jeg har ikke læst til læge for at blive rig. Men har ambitioner om at blive en dyktig læge. Det kan man kun blive gennem at oparbejde en stor erfaringbase (jo hurtigere jo bedre) dvs arbejde en masse timer med for specialet relevante patienter. Udover at jeg vil være dyktig vil jeg selvfølgelig have betalt for alle de timer jeg vil lægge i mit arbejde. At være læge er et kald ikke noget man gør 37 timer om ugen.

Mr rowkoob,

En sand fornøjelse at læse dit indlæg. Endelig en ven i krigen…
Det at du nævner kvinder er jo ikke et spark til dem, det tror jeg alle kan se, men som du siger et uomtvistelig faktum hvor løn ikke bliver vigtig længer.

En anden ting; det er nogle der applauderer at det skal åbnes for såkaldte “individuelle lønforhandlinger”. Dette er endnu engang bullshit. Det lyder fint på papiret at man kan troppe op på administrerendes kontor og kræve fler penge til sin allerede lille pose, men det er ikke således det vil fungere. Der er strenge regler for hvor meget der kan gives og for hvad. Det er ingen reel prestationsløn, det bliver en “bonus” fordi du har været læge lenger end din kollega, og fordi du sidste år fik publiseret x antal artikler.

Når det er sagt, er det også peanuts det er snak om, slett ikke noget der vil noget. Men så får jo FAYL og de håbløses forening mulighed til at slå sig på brystet og sige “Vi har INDIVIDUEL lønforhandling for vores medlemmer”. Virkeligheden bliver at man i afdelingen har en “reserve” der uddeles til løntillæg for de ulige lægers niveau (ansennitet, ikke faglig eller efter indsats). Fortsat er de samme rammeaftaler gældende, så “Dr. du må gå hjem nu, ellers bliver du nødt til at afspasere næste uge”

Hvad er det der gør at læger i Danmark helt pludselig ikke er verdt noget længer? Er det fordi uddannelsen er blevet et socialt springbræt, så man er så fornøjd med at få kalde sig læge at man glemmer at man er betalt som en ikke-akademiker?

Noget skal i hvert fald ske om ikke længe, hvis ikke mister man alle med kompentence til udlandet. Det er ikke så mange år siden Gösta Petterson forlod Riget pga forholdene…og hvad skete for ham? Jo, han fik sit eget operationsteam i et miljø der ved at sætte pris på ham ved Cleveland Clinic i USA. Han er nu meget fornøjd med forholdene og Danmark har mistet sin eneste hjertekirurg af international klasse…her på bjerget sidder vi så med folk der skal blive dygtige kirurger på 37t arbejdsuge…en evig ond cirkel, for disse skal så lære op os… :roll:

Man får det indtryk af at nogle mener, at det er FAYL der forhindrer lægers lønfremgang. Jeg har altså svært ved at tro at FAYL som organisation skulle forhindre læger i at få flere individuelle tillæg. Der er rigelige muligheder for dette gennem både funktions- og kvalifikationstillæg via ny løn. Problemet er jo at arbejdsgiverne(=sygehusejerne) slet ikke benytter sig af mulighederne via ny løn.

At Yngre Læger skulle have dårlige lønforhold i forhold til lignende grupper i Danmark og udland har jeg heller ikke set belæg for, hvis man holder sig til en 37 timers arbejds uge.

Og det er jo netop den 37 timers arbejdsuge, der er essensen i debatten her. Det danske samfund er indrettet med henblik på en 37 timers arbejdsuge, hvilket selvfølgelig også er betydende for antallet af lægestillinger/arbejdstid.
Ser vi på gruppen af læger uden speciallæge uddannelse, er der simpelthen så mange, at den gennemsnitlige arbejdstid for størstedelen ikke kan komme op på meget over de 37 timer. Derfor er det jo klart at arbejdsgiveren hellere vil have 2 læger der arbejder 37 timer hver end at en læge arbejder 74 timer med overarbejde efter 37 timer. Man kan så også diskutere kvaliteten af de sidste 37 timers arbejde.
Det er som om I både vil have i pose og i sæk. Altså mere arbejde til endnu højere løn. Det tror jeg altså i får svært vil at overbevise arbejdsgiverne om.

Der hvor der jo er lægemangel er jo på speciallæge området. Og her er der jo heller ikke problemer mht. eksempelvis afdelingslægernes mulighed for arbejde over 37 timer, ny løn samt diverse økonomisk attraktive konsulent ordninger.

Jeg ser dog nogle muligheder for løsningen på jeres problem:

  1. Kæmp for afskaffelsen af overarbejde efter 37 timer(hvis I gerne vil arbejde mere så I kan lære noget)
  2. Kæmp for at antallet af kommende kandidater mindskes(sværere eksamener eller mindre optag) så vi er færre til at deles om timerne
  3. Nogle af os må blive arbejdsløse eller få ansættelse uden for hospitalssystemet så resten kan “høste” frugten af lægemangel
  4. Flere penge til sundhedsvæsnet(ved eksempelvis skattestigninger) så vi kan få lønstigninger og flere arbejdstimer

Venlig Hilsen

Andreas Lundh

Ja jeg har læst skriften og forstået. Hvis jeg vil blive en god læge må jeg flytte fra landet og overlade det til alle 37 timerslæger at opnå kompetence…
Godt at der er brug for sådanne som mig andre steder da man i dette land åbenbart ikke har brug for unge ambitiøse læger fyldte af viden begær og arbejdslyst…

Til mrowkoob:

Nu sidder jeg sgu og griner af dig - så kan du jo selv vurdere om det er fordi jeg synes du er latterlig eller morsom…

Grin du bare… bliver du her i landet bliver du en middelmådig læge… tror du dine fremtidige patienter griner?

Tilbage til topic tak - (den anden snak må I tage i en fredags bar :smiley: )

Der er ingen tvivl om, at læger ikke til fulde honoreres for både deres ansvar og deres lange uddannelse. Det er også et stort problem, at de læger, der vil arbejde meget ikke får mulighed for dette, da de jo bogstavelig talt bliver sendt hjem efter 37 t. I særdeleshed mener jeg at det er et stort problem at man som læge ikke kan få lov til at arbejde mere end de 37 timer, hvis man ellers har lysten til det og det er forsvarligt overfor patienterne.

Men som alt ander i dette samfund skal pengene jo komme et eller andet sted fra… og hvor henter vi de mange millioner (eller mere) som skal til for at lægerne arbejder mere? tja, “løkkeposen” gav jo nogle penge til at nedbringe ventelister, de er vel blevet brugt til at nogle læger o.a. kunne arbejde mere…?

Med hensyn til de ca. 23.000 som man henter hjem som turnuslæge, så synes jeg egentlig ikke det er så forkasteligt igen… som jeg ser på turnusordningen er det en form for afsluttende praktik. Man er altså ikke “færdig” som læge endnu, men mangler lige det sidste indenfor praktisk erfaring - set i lyset af det er 23.000 om måneden faktisk meget godt for en praktikant - omend en praktikant/lærling med vel nok det største ansvar i dangens danmark…

Problemet kommer først efter endt turnus, hvor man ikke er i stand til at hente en løn, som på nogen måde står i forhold til den uddannelse man har. Som “turnuslærling” kan/bør man i høj grad bruge sine muligheder for at få hjælp fra mellemvagter og bagvagter, men efter endt turnus forventes man vel at være komplet kompetent til at varetage hvervet som læge - hvadenten man selv føler det eller ej… dette ansvar bør honoreres bedre end det gør nu, hvor man skal tage til nordjylland (no offence) for at få en hyre på ca. 32.000 om måneden - en hyre som ikke engang er overvældende…

Når alt dette er sagt, mener jeg stadig (måske lidt naivt…) at man ikke skal vælge lægegerningen, hvis man vil tjene penge… så burde man vælge helt anderledes i dagens Danmark. Man skal heller ikke vælge lægegerningen, hvis man gerne vil have en meget struktureret hverdag med et 8-16 job. Man skal derimod vælge medicinen, hvis man gerne vil gøre en forskel i hverdagen og hjælpe andre mennesker!

Dette forhindrer dog ikke at vi gør krav på at blive betalt for vores store arbejdsindsats. I andre erhverv har man faktisk fri når man tager hjem fra arbejde, men som læge er vi konstant på arbejde, og skal hjælpe efter bedste evne, når nogen har brug for det (jvf. lægeloven) - dette betyder egentlig at en læge er lidt ligesom 7/11 - we’re not always doing buisness, but we’re always open…

Men som sagt - jeg ser det største problem for læger i dag, at de (vi) ikke har muligheden for at arbejde mere, hvis lysten er der - behovet er der jo helt klart - men hvor skal vi få pengene fra???

-Hauge

Jeg syens også, at det største problem er, at man ikke kan få lov til at arbejde mere. Hvis man vil arbejde mere, må man selv ud og finde noget bibeskæftigelse. Dette bliver man så klandret for i medierne.

Med helt ærligt! Hvor mange i det danske samfund arbejder kun 37 timer. Dette hvis man regner alt med. Tømeren har jo lidt sort ved siden af. Mange har hobbies osv. Vil en læge gerne arbejde 50 timer i ugen er det fint for mig. I det private er den ingen, som er blevet ledere (læs overlæger) ved at arbejde 37 timer i ugen. Som læge arbejder vi også mere, da jeg vil betegne litteraturlæsningen som arbejde, da det jo er for at blive en bedre læge, at man læser det.

Pengene skal komme ved, at man stopper den hovedløse brug af vikarer på sygehusene. I stedet skal afdelingens egne læger have overtidsbetaling. Det bliver ikke dyrere, da vikarbureauernes fortjeneste ligger over det, overtidsbetalingen udgør.

Om dette også kan bruges for yngre læger er jeg ikke helt sikker på. Men jeg ved da med sikkerhed, at der stadig bruges mange stud.med’er i vikariater. Det er selvfølgelig til en lavere hyre, men jeg er da sikker på, at afdelingens egne yngre læger er noget mere effektive end stud.med’er (no offence, men vikariater er jo som regel maks 6 mdr. og der går tid med oplæring osv.) Dette er selvfølgelig en mulig undergravelse af vores egne muligheder for vikariater, men det kommer os til gode senere hen. Og der vil stadig være brug for vikarer i sommerferien.

Mange tager jo netop vikariater for at få mere erfaring inden de er færdige, da man ikke får den bagefter (selvfølgelig giver det også gode penge - i forhold til SU).