Ny i byen

Hej

Jeg starter på medicinstudiet her om ca. en måned.

Jeg skal flytte fra Sjælland og over til Fyn. Jeg er vildt bekymret og nervøs. Alting er nyt, nye omgivelser, nye pligter, nyt studie, nye kammerater m.m.
Jeg vil egentlig bare hører om hvordan man skal håndtere sådan nogle ting, skal jeg bare hoppe ud i det og tage det som det kommer, eller prøve at forberede på en eller anden måde?

Alting er så nyt, at jeg ikke en gang ved hvilken buslinje® jeg skal tage for at komme frem til Uni.

Jeg vil gerne hører om der er nogen som har lyst til at dele deres erfaringer, for det ville måske dæmpe min nervøsitet.

PS: Godt nytår til alle på studiemed.

Det er jo altid svært at forlade det man kender, men jeg kan glæde dig med at du ikke er den eneste der starter i en ny studieby og det sjove er jo netop at udforske en hel ny by, sammen med en masse nye venner - det bliver spændende.

Så ændre din nervøsitet til spænding :slight_smile:

Du er ikke helt konkret i hvad du eftersøger: men du kan da læse lidt mere om Odense som studieby her: http://www.studiebyen.odense.dk/

Du skal bare tage det hele med knusende ro. Det eneste jeg ville forberede mig på, hvis jeg var dig, var at sætte mig ind i de fynske busser, da de som udgangspunkt er et mindre mareridt, hvis man bare tror man kan stille sig hen til et busskur, og så først der gennemskue hvor de kører hen.

Når det så er sagt, så bliver i rystet rigtig godt sammen, og der bliver taget hånd om jer, af en masse dygtige personer, som nok skal sætte dig ind i omgivelser (både på uni, og i det bymæssige), studiet og endda også kammeraterne - og oven i hatten kan du være heldig at få en mindre forklaring på hvilke pligter du har mht. bogkøb, studieteknik osv. De første 4-8 uger er ment som introduktion, hvor der er rigeligt plads til sociale aktivitete - og pustrerum til hvad man nu ellers har lyst til.

Det er nu et år siden, at jeg kom helt fra nordjylland, uden at have en idé om noget som helst, og jeg er her stadigvæk, så du har intet at være bange for :stuck_out_tongue:

Altså jeg har fundet mig en lejlighed ved det sted, som kaldes uglehøjen i odense s. Jeg fandt ud af at universitet lå i odense s, så tænkte at det ville være et perfekt sted at have en lejlighed.

Men nu hvor jeg har kigget på busplanerne og mine indkøbsmuligheder, så synes jeg bare det virker som et ret dårligt sted, fordi det nærmest er placeret ude i landet.
Det er nok den største grund til at jeg er så nervøs som jeg er.

Men så tænker jeg igen, at det vigtigste er at jeg har fundet mig et sted og bo, og at jeg med tiden nok skal vænne mig til det hele.

Jeg kender mange som flyttede undervejs i studiet, fordi de blev klogere mht. beliggenhed.
En tommelfingerregel, må nok være at søge mod centrum af - er det mellem uni og centrum, skader det heller ikke, men det gør at alt bliver den tand sjovere at cykle til, og du kan nok forvente en del aktiviteter på diskoteker og andre ting man vil finde derinde.

Når det så er sagt, så er det godt at have fundet sig til ro, og busserne kører som et edderkoppespind ud fra busstationen, og derfor ikke nemt med busser - medmindre man lige er på banegården.

Så nu hvor du har fundet et sted at bo, mangler du bare at finde en cykel (Hint: http://www.freebikes.dk/ ) giver dig en gratis cykel i et år!

Jeg vil nok satse i starten på at lærer busruterne at kende. Indtil videre ved jeg, at jeg skal tage linje 22/21 og linje 41. Når jeg har lært det bedre at kende, kunne jeg godt tænke på at købe en cykel.

Er nemlig ret sikker på, at jeg spare en masse tid på at tage cyklen istedet for busserne.

Cyklen på linket ovenfor er fuldstændig gratis, så her vil du nok spare endnu flere penge! Og ja, du vil komme til at tage cyklen til diverse sociale arrangementer.

Problemet er, at er nok ikke den største festtype. Det siger mig ikke rigtig noget, tage til fester og se folk drikke sig stive (drikker ikke selv).

Det nok derfor jeg har valgt at bo et stykke ude fra centrum, også fordi jeg selv kommer fra en by som ligger lidt ude på landet.

Tror et eller andet sted, godt at jeg kan klare mig med busserne. Det er trods alt kun 2 busser som jeg skal tage, udover bussen som jeg skal tage til hospitalet, når den tid kommer.

Men jeg ved det ikke. Jeg ved nok lidt mere efter jeg er begyndt på studiet, og er blevet lidt mere kendt i området. For nu aner jeg intet om selve byen.

Det er jeg heller ikke selv, og skrev derfor også bare sociale arrangementer. Jovist, man er i byen, men man kan godt spille pool, få en rundtur af de lokale i byen eller alt muligt andet uden at skulle drikke sig stiv :wink:

Ja okay… der vil jeg så give dig 100% ret…

Men det vigtige er lige nu at jeg er kommet ind på drømme studiet, og jeg har bare ved at kigge på køreplanerne så småt fået et billede af hvilke busser jeg skal tage.

Det vigtige er at jeg kommer godt igang med studiet, og så må alt andet kommer bagefter.

jeg starter også her til februar og har det præcis ligesom dig, og det tror jeg at der er mange andre der også har:) alt det sociale satser jeg på kommer ligeså stille, til a starte med. Har du modtaget noget info om start tidspunk m.m? det har jeg nemlig ikke.

Hilsen Sine

hei :slight_smile:

jeg begynner også på studiet i Odense om en liten måned. dere er ikke alene om å være nervøs ang. flytting. :wink:
men jeg tror og håper at vi alle kommer til å få en fin start på studiet. på internettsiden til sdu kan du lese litt om studiestart, og det ser ut som om vi har mye å glede oss til;

: http://www.sdu.dk/Information_til/Stude … dicin.aspx

sees snart!
hilsen Marianne

…og jeg er heller ingen stor festløve.

[quote=“SineT”:1j8exzog]jeg starter også her til februar og har det præcis ligesom dig, og det tror jeg at der er mange andre der også har:) alt det sociale satser jeg på kommer ligeså stille, til a starte med. Har du modtaget noget info om start tidspunk m.m? det har jeg nemlig ikke.

Hilsen Sine[/quote]

Hey sine

Nej, har intet modtaget, hvilket så småt begynder at gå mig lidt på. SDU er nok et meget stort sted, så det ville være rart at vide hvor vi skal mødes og hva tid. Sådan så man kan komme før tid, og lede lidt efter stedet.

Til Marianne, er du flyttet til odense?

hvis du trykker på linken i det forrige innlegget, så kan du lese at første dagen i introugen er 27.januar. :slight_smile:

jeg er fortsatt hjemme i Norge, men reiser til Odense om 3 uker. tiden går så fort!
er dere i Odense nå?

marianne

Nej…

Men jeg har fundet lejlighed, er bare ved at gøre den klar.

Jeg tager til odense omkring 14 dage. Vil gerne lærer stedet lidt at kende inden vi starter. Bare sådan så jeg har en ide om hvordan byen er, med busserne og alt det der.

Starter vi allerede den 27, Januar?

ok!
ja, tror det var 27.januar det stod. eller, da begynner introdagene/rusugen. tror det er frivillig å være med på den. men det er nok lurt å bli med , sånn at vi blir kjent med de andre som starter studiet da. første undervisningsdag er 31.januar (?). vi får nok brev i posten og snart. :slight_smile:

Ja, det er nok bedst at man deltager…

Men vi tager det derfra… men som sagt, er mega nervøs for det hele.
Men nu ser vi på det.

Jeg ser frem til at prøve noget nyt. Det helt sikkert.

Ja det kan jeg godt forstå. Men i starten vil jeg ikke have det i første række, for det er så uendeligt vigtigt at have fundet sig nogle venner man kan godt sammen med - da et par af dem med stor sandsynlighed bliver ens fremtidige studiekammerater, og man kommer ikke igennem 6 år på dette studie, uden at have det godt sammen med dem der sidder ved siden af en. Der er fra undervisningen side gjort plads til at i skal lære hinanden at kende i starten :slight_smile:

Og der går lidt tid før i får jeres materiale (såvidt jeg selv husker det) men i skal møde på uni d. 27. og der er afsat folk til at vise jer hen til lokalet, så det er bare at trappe op ved hovedindgangen den pågældende dag, og lade jer imponere.

Jeg skal ligesom hovedparten af jer i tråden også selv starte på vinteroptagsholdet. Har endnu ikke modtaget noget videre information med posten, men formoder da også at det vil dukke op snarest.

Til alle jer som kommer udenfra Fyn/DK håber jeg I har fundet nogle gode steder at slå jer ned inden studiestart :slight_smile: