Ny motiveret ansøgning... lidt kritik ønskes!

hej

nærmest færdig, det er lidt hist og pist som jeg ikke er helt tilfreds med… bl.a. er jeg lidt usikker på indledningen, er den for meget? Har skrevet det hele om et par gange men håber jeg efterhånden har fået en rød tråd og alle det andet i råder til her på siden…

Er det mest rigtig at bruge lægevidenskabsstuderende eller medicin studerende?
Skal jeg undlade afsnittet om rengørringsjobbet på sygehuset da det jo kun var et kort periode. synes måske heller ikke afsnittet er så godt!?

Motiveret ansøning:
Jeg er en moden og selvstændig kvinde på 22 år. Mit største mål er at komme ind på lægevidenskab så min drøm om at blive læge indfries. Jeg kæmper for det jeg vil, for mine mål og drømme, derfor søger jeg for anden gang ind på lægevidenskab.

Min interesse for lægevidenskabsstudiet, startede allerede i gymnasiet hvor jeg hørte et uddannelses foredrag af en medicinstuderende. Det var et studie som indeholdt det jeg søgte: en kombination af teoretisk viden og praksis, samt et fremtidigt arbejde med stort ansvar og kontakt med mennesker. Jeg har altid været glad for at arbejde med mennesker, en interesse jeg bl.a. har gennem arbejdet som gymnastik instruktør, og som afløser i hjemmeplejen. Men mine ambitioner ligger højere end en fremtid som plejer, og gennem samtaler med bekendte som læser medicin i Århus er jeg sikker på at det er studiet for mig. Et langt og hårdt studie med masser udfordringer, som jeg kan klare gennem mine egenskaber og kompetencer, hvilke jeg vil uddybe nærmere.

I 2004 blev jeg matematisk student. Samme sommer fik jeg et ferievikariat som rengøringsassistent på Aalborg Sygehus Syd. Her fik jeg et indblik i dagligdagen på en ortopædkirurgisk afdeling, jeg så hvor meget der er i arbejdet som læge ud over den egentlige tid med patienterne. Det indtryk jeg generelt fik af sygehuset, var en spændende og foranderlig arbejdsplads.

Min evne til at arbejde i grupper samt vigtigheden i samarbejde og uddelegering har jeg fra hele min skolegang. Denne evne kom mig til gode i mit arbejde på Burger King, da man kun som et team kunne få restauranten til at køre. Jeg oplevede en arbejdsplads med skiftende pres, hvilket passede mig fint, da jeg trives godt i et hektisk og omskifteligt arbejdsmiljø, en egenskab jeg ser nyttig at besidde i et fremtidigt erhverv som læge.

I juni 2005 rejste jeg alene til Spanien for at gå på sprogskole, samt arbejde som tjener på en bar/restaurant. Det var en udfordring at rejse alene til et andet land og stå på helt egne ben. Det var spændende at lære et nyt sprog og en anden kultur, hvilket virkelig har åbnet min horisont og udvidet min tilgang til alt nyt. Jeg har altid været et ærligt(åbent) og udadvendt menneske hvilket gavnede mig i Spanien, og jeg er sikker på det vil komme mig endnu mere til gode som læge.

Fra januar til juli 2006 gik jeg på gymnastikhøjskole hvor jeg fik udbygget min instruktøruddannelse. Især det teoretiske af instruktøruddannelsen, som bl.a. bestod af idrætsteori, med anatomi og fysiologi, fandt jeg meget spændende. Det gav mig en lille indsigt i forskellige emner, relevante for medicinstudiet, som jeg ser frem til at få uddybet på et højere niveau. Vi havde også teori om pædagogik og undervisningslære hvilket jeg fik mulighed for at afprøve i praksis. Vi var ca. 20 elever som en gang om ugen trænede med ca. 20 børn i 3-6 års alderen. Børnene var med i Leg og Bevægelse, pga. sociale, psykiske, motoriske eller udviklingsmæssige problemer. Det var spændende og lærerigt at omsætte den lærte teori til praksis. Det var fascinerende at være med til at påvirke og stimulere det enkelte barn, samt at se hvordan min teoretiske viden kunne bruges til at hjælpe et andet menneske.

I sommeren 2006 arbejdede jeg som ufaglært ferieafløser på et plejehjem og blev i efteråret fast afløser i hjemmeplejen hvor jeg stadig arbejder. Mit arbejde har givet mig et godt indblik i sundhedssektoren omkring ældrepleje og har givet mig gode egenskaber til at opnå (fortrolig) kontakt med mennesker. Jeg har oplevet sygdomsforløb på tæt hold og har været med til at pleje terminale patienter. Gennem arbejdet i hjemmeplejen har jeg lært meget om at tage ansvar og opfylde de forventninger, der bliver sat til mig., begge egenskaber som vil komme til gode både under studiet samt som læge.
Jeg har det seneste år oplevet hvordan arbejdet af og til kan gå ud over privatlivet, med weekend- og aftenvagter, og jeg ved at det vil være ligesådan som læge. Jeg er indstillet på en del af studiet kræver at man rejser rundt i landet, bl.a. under klinik praktik og senere i turnus. Jeg ved at det er et fuldtidsstudie som kræver meget tid og seriøsitet i mange år, og jeg er klar til en uddannelse der kræver det bedste af en. Med mine overvejelser om studie/job kontra familie og privatliv er jeg stadig helt sikker på at det er det jeg vil.

Siden august har jeg læst enkeltfag (kemi B og matematik A) om aftenen. Både for at komme i gang igen, så en eventuel studiestart til sommer vil være lettere, men også for den. Jeg ved at medicin er en lang og krævende uddannelse og hvis jeg kommer ind vil jeg arbejde målrettet på at være og blive den bedste jeg kan. Jeg har aldrig været så motiveret for noget som for medicinstudiet.

På forhånd tak for hjælpen! Sidsel

Hej med dig!

En okey ansøgning.

“lægevidenskabsstuderende eller medicin studerende”

Det er lige meget men brug den samme “titel” hele vejen igennem, bare for en god ordens skyld!

“Mit største mål er at komme ind på lægevidenskab så min drøm om at blive læge indfries. Jeg kæmper for det jeg vil, for mine mål og drømme, derfor søger jeg for anden gang ind på lægevidenskab.”

Jeg er altså lidt i tvivl med din indledning. Den giver indtryk af at dit mål er at komme ind og din drøm er at blive læge, alt der imellem glemmer vi lige et øjeblik (=6-8 år).

“Men mine ambitioner ligger højere end en fremtid som plejer”

Jeg bryder mig ikke om denne sætning. Den virker en smule nedladende og hvad mener du egentlig med højere?? UDDYB TAK!

Jeg synes du har mange gode ting med men jeg synes også din ansøgning minder meget om alle de andre. Derfor synes jeg du skal prøve at vise lidt mere hvilke overvejelser du har gjort dig.

“Især det teoretiske af instruktøruddannelsen, som bl.a. bestod af idrætsteori, med anatomi og fysiologi, fandt jeg meget spændende. Det gav mig en lille indsigt i forskellige emner, relevante for medicinstudiet, som jeg ser frem til at få uddybet på et højere niveau”

Fint afsnit men hvorfor nævner du ikke at den kemi og fysik du har haft i fx gymnasiet har gjort forståelsen af bl.a. fysiologien meget nemmere. Så for du vist at du ved hvad fysiologi også handler om. Det er for nemt bare at skrive at man synes fysiologi og anatomi er spændende. Alle ved at det er de fag man begynder med i en eller anden form.

Som sagt fokusere lidt mere på selve stuidet og lidt mindre på lægegerningen!

Husk at få en til at rette for evt. stavefejl.

Held og lykke!

Forresten glemte jeg lige noget:

“Jeg har aldrig været så motiveret for noget som for medicinstudiet”

Lyder ikke godt!

Det er anden gang du søger, hvad har du gjort for at kvalificere dig yderligere? har du undersøgt hvorfor du ikke blev optaget? Det er relevant at skrive at man fx har taget et bestemt job for at kompensere for de manglende kvalifikationer (hvis det var fordi man ikke havde arbejdet nok). Det viser man har brugt tiden fornuftigt og for en til at virke målrettet. Så er der handling bag orderne!!!

for = får

Har droppet min indledning og starter nu således:
Jeg er en moden og selvstændig kvinde på 22 år. Min interesse for medicinstudiet startede allerede i gymnasiet, hvor jeg hørte et uddannelsesforedrag af en medicinstuderende. Det var et studie som indeholdt det jeg søgte: en kombination af teoretisk viden og praksis, samt et fremtidigt arbejde med stort ansvar og kontakt med mennesker. Jeg har altid været glad for at arbejde med mennesker, en interesse jeg bl.a. har gennem arbejdet som gymnastikinstruktør, og som afløser i hjemmeplejen. Mine ambitioner driver mig til mere end arbejdet som plejer, at være i stand til at behandle og derved hjælpe andre mennesker gennem sin viden er det jeg ønsker og gennem samtaler med bekendte som læser medicin i Århus er jeg sikker på at det er studiet for mig. Et langt og krævende studie med masser udfordringer, som jeg kan klare gennem mine egenskaber og kompetencer, hvilke jeg vil uddybe nærmere.

lyder dette stadig nedladende: Mine ambitioner driver mig til mere end arbejdet som plejer, at være i stand til at behandle og derved hjælpe andre mennesker gennem sin viden er det jeg ønsker?

Mine sidste to afsnit er ændret med vægt på at vise hvad jeg har gjort siden i sommer… formår jeg det?
Dette er anden gang jeg søger ind, og for at forbedre mine kvalifikationer/kompetencer begyndte jeg i sommer at arbejdede som ufaglært ferieafløser på et plejehjem og blev i efteråret fast afløser i hjemmeplejen hvor jeg stadig arbejder. Mit arbejde har givet mig et godt indblik i sundhedssektoren omkring ældrepleje og har givet mig gode egenskaber til at opnå fortrolig kontakt med mennesker. Jeg har oplevet sygdomsforløb på tæt hold og har været med til at pleje terminale patienter. Gennem arbejdet i hjemmeplejen har jeg lært meget om at tage ansvar og opfylde de forventninger, der bliver sat til mig, begge egenskaber føler jeg vil komme til gode både under studiet samt som læge.
(afsnit som før…)

For yderligere at kvalificere mig har jeg siden august læst enkeltfag (kemi B og matematik A) om aftenen. Både for at komme i gang igen, så en eventuel studiestart til sommer vil være lettere, men også for at vise jeg er god til eksamener, samt motiveret for at gå til eksamner de næste mange år. Jeg ved at medicin er en lang og krævende uddannelse og hvis jeg kommer ind vil jeg arbejde målrettet på at være og blive den bedste jeg kan.

Kan jeg i det sidste afsnit skrive om at det ikke har været hårdt med fultidsjob og aftenskole? Vil ikke lyde overlegen for enkeltfag er jo meget lavere niveau end uni…

Her er så den endelige, håber den er lidt bedre…

Kom endelig med kritik og rettelser hvis jeg skriver noget som ikke hænger sammen…

Levnedsbeskrivelse

Jeg er en moden og selvstændig kvinde på 22 år. Min interesse for medicinstudiet startede allerede i gymnasiet, hvor jeg hørte et uddannelsesforedrag af en medicinstuderende. Det var et studie, som indeholdt det jeg søgte: en kombination af teoretisk viden og praksis, samt et fremtidigt arbejde med stort ansvar og kontakt med mennesker. Jeg har altid været glad for at arbejde med mennesker, en interesse jeg bl.a. har fået gennem arbejdet som gymnastikinstruktør, og brugt som afløser i hjemmeplejen. Mine ambitioner driver mig til mere end arbejdet som plejer, at være i stand til at behandle og derved hjælpe andre mennesker gennem sin viden, er det jeg ønsker og især efter samtaler med bekendte som læser medicin i Århus, er jeg sikker på, at det er studiet for mig. Et langt og krævende studie med masser udfordringer, som jeg kan klare ved hjælp af mine egenskaber og kompetencer, hvilke jeg vil uddybe nærmere.

I 2004 blev jeg matematisk student. Samme sommer fik jeg et ferievikariat som rengøringsassistent på Aalborg Sygehus Syd. Her fik jeg et indblik i dagligdagen på en ortopædkirurgisk afdeling. Jeg så hvor meget, der er i arbejdet som læge ud over den egentlige tid med patienterne. Det indtryk jeg generelt fik af sygehuset, var en spændende og foranderlig arbejdsplads.

Min evne til at arbejde i grupper samt vigtigheden i samarbejde og uddelegering har jeg fra hele min skolegang. Denne evne kom mig til gode i mit arbejde på Burger King, da man kun som et team kunne få restauranten til at køre. Jeg oplevede en arbejdsplads med skiftende pres, hvilket passede mig fint, da jeg trives godt i et hektisk og omskifteligt arbejdsmiljø, en egenskab jeg ser nyttig at besidde både på medicinstudiet men også i et fremtidigt erhverv som læge.

I juni 2005 rejste jeg alene til Spanien for at gå på sprogskole, samt arbejde som tjener på en bar/restaurant. Det var en udfordring at rejse alene til et andet land og stå på helt egne ben. Det var spændende at lære et nyt sprog og en anden kultur, hvilket virkelig har udvidet min horisont og lettet min tilgang til alt nyt. Jeg har altid været et ærligt og udadvendt menneske, hvilket gavnede mig i Spanien, og jeg er sikker på, det vil komme mig endnu mere til gode som læge, men også på studiet gennem de forskellige klinikophold.

Fra januar til juli 2006 gik jeg på gymnastikhøjskole, hvor jeg fik udbygget min instruktør-uddannelse. Det teoretiske af instruktøruddannelsen, som bl.a. bestod af idrætsteori, med anatomi og fysiologi, fandt jeg meget lærerigt og jeg fik en ekstra god forståelse af fysiologi gennem det kemi, jeg havde i gymnasiet. Dette var også senere grunden til, at jeg valgte netop kemi på enkeltfag. Alt i alt fik jeg indsigt i forskellige emner, relevante for medicinstudiet, som jeg ser frem til at få uddybet på et højere niveau. Vi havde også teori om pædagogik og undervisningslære, som jeg fik mulighed for at afprøve i praksis. Vi var ca. 20 elever, som en gang om ugen trænede med ca. 20 børn i 3-6 års alderen. Børnene var med i Leg og Bevægelse, pga. sociale, psykiske, motoriske eller udviklingsmæssige problemer. Det var spændende og lærerigt at omsætte den lærte teori til praksis. Det var fascinerende at være med til at påvirke og stimulere det enkelte barn, samt at se hvordan min teoretiske viden kunne bruges til at hjælpe et andet menneske.

Dette er anden gang jeg søger ind, og for at forbedre mine kvalifikationer/kompetencer begyndte jeg i sommer at arbejdede som ufaglært ferieafløser på et plejehjem og blev i efteråret fast afløser i hjemmeplejen, hvor jeg stadig arbejder. Mit arbejde har givet mig et godt indblik i sundheds-sektoren omkring ældrepleje, og har givet mig gode egenskaber til at opnå fortrolig kontakt med mennesker. Jeg har oplevet sygdomsforløb på tæt hold og har været med til at pleje terminale. Gennem arbejdet i hjemmeplejen har jeg lært meget om at tage ansvar og opfylde de forventninger, der bliver sat til mig, begge egenskaber føler jeg, vil komme mig til gode både under studiet samt som læge.
Jeg har det seneste år oplevet hvordan arbejdet af og til kan gå ud over privatlivet, med weekend- og aftenvagter, og jeg ved, at det vil være ligesådan som læge. Jeg er indstillet på at en del af studiet kræver, at man rejser rundt i landet, bl.a. under klinikophold og senere i turnus. Jeg ved at det er et fuldtidsstudie, som kræver meget tid og seriøsitet i mange år, og jeg er klar til en uddannelse, der kræver det bedste af en. Med mine overvejelser om studie/job kontra familie og privatliv er jeg stadig helt sikker på, at det er det jeg vil.

For yderligere at kvalificere mig, har jeg siden august læst enkeltfag (kemi B og matematik A) om aftenen. Både for at komme i gang igen, så en eventuel studiestart til sommer vil være lettere, men også for at vise at jeg er god til eksamener, samt motiveret for at gå til eksamener de næste mange år. Jeg ved at medicin er en lang og krævende uddannelse, og hvis jeg kommer ind, vil jeg arbejde målrettet på at være og blive den bedste, jeg kan.

Tak for hjælpen! :slight_smile:

Hej igen!

jeg synes stadig du mangler at vise du brænder for MEDICINSTUDIET og ikke fx sygeplejerske.

Prøv engang at læse nedenstående og sæt det i relation til en ansøgning til sygeplejerske.

“Det var et studie som indeholdt det jeg søgte: en kombination af teoretisk viden og praksis, samt et fremtidigt arbejde med stort ansvar og kontakt med mennesker. Jeg har altid været glad for at arbejde med mennesker, en interesse jeg bl.a. har gennem arbejdet som gymnastikinstruktør, og som afløser i hjemmeplejen. Mine ambitioner driver mig til mere end arbejdet som plejer, at være i stand til at behandle og derved hjælpe andre mennesker gennem sin viden er det jeg ønsker og gennem samtaler med bekendte som læser medicin i Århus er jeg sikker på at det er studiet for mig. Et langt og krævende studie med masser udfordringer, som jeg kan klare gennem mine egenskaber og kompetencer, hvilke jeg vil uddybe nærmere.”

Det er jo ikke sådan at en sygeplejerske ikke behandler.

Hvis du er interesseret i medicinstudiet er det det der skal skinne igennem. Derfor er det nødvendigt at vise, gennem ansøgningen, hvad det er ved STUDIET der trækker - de skal ikke være i tvivl om hvorvidt du er oprigtig interesseret og nysgerrig eller bare synes det lyder smartere at læse medicin end fx sygeplejerske.

Jeg har i alle mine indlæg (mere eller mindre) skrevet at I skal fokuserer på studiet og knap så meget på at I vil være læge. Studiet lægger også op til andet end at blive læge.

Jeg gav et eksempel i et andet indlæg:

Du ser et jobopslag hvor der søges assistenter(bank) du søger jobbet.

Du skriver ikke at du søger jobbet som bankdirektør, du skriver i stedet for at du søger jobbet som bankassistent fordi du synes det du har lavet tidligere gør dig i stand til at udføre jobbet på en god og ansvarlig måde. Du kan godt i din ansøgning skrive at du har langsigtet mål og har ambitioner om at nå dem. (=blive direktør på længere sigt)

Jeg synes man skal fokuserer på det man søger. Så er det bare måden det bliver formidlet på. Det samme gør sig gældende for jeg på 19-20 år. I skriver (mange af jer) at I ikke har lavet så meget, så prøv at sælge jeres personlighed - hvilke egenskaber har I der gør jeg atraktive? hvilke overvejelser har I gjort jeg ift. et universitetsstudie? Hvis man stadig ikke har så meget at “byde på” kan man vælge at tage chancen - man kan sælge ansøgningen på en lidt mere alternativ måde, forstået på den måde at man enten kan skrive en masse lige som alle de andre(kopier) og blive valgt fra eller faktisk skrive fra hjertet og være heldig.

Når jeg skriver Held er det fordi det også gælder om at være lidt heldig når man sådan søger studiepladser. Der er sku sådan lidt lotteri over det. Man har bare flere lodder hvis man kan leverer de erfaringer på en ordentlig måde (den røde tråd gennem ansøgningen samt dokumentere ALT).

Håber det kan bruges!