Ny på siden, spørgsmål

Hej.

(Jeg var kommet til at lægge denne under studmed.debat - prøver lige herinde…)

Jeg overvejer kraftigt at søge ind på med. på SDU og blev anbefalet denne side, for at finde svar på nogle af de spørgsmål, jeg i sagens natur tumler med.
Indtil videre har jeg brugt temmelig meget tid herinde, håber det bliver mere

En veninde og jeg kom til at snakke om:
Hvilke fysiske årsager kan der være til, at man IKKE kan blive læge?
Eks. min mands læge mangler fingre på den ene hånd (rundsav som 2 årig eller noget i den stil), og han suturerer rask væk min mand hvis det er nødvendigt, men som han selv sagde, topkirurg bliver han aldrig. Han kan, men ikke i et sådant omfang, at han vil arbejde på en afdeling med meget kirurgi, så han blev almen praktiserende læge i stedet. Og en vældig dygtig en.

Så grundlæggende:
Hvor mange/ få fysiske skavanker/ handicaps/ funktionsnedsættelser kan man have, før det forhindrer en i at blive læge?
Syn (briller burde ikke være et problem?), hørelse - eks. med velfungerende høreapparater og generel fysisk tilstand er, hvad vi tænker på her…

For hvis man eks. ikke er stærk i ortopæd.kir. kan man vel efter uddannelsen vælge et andet speciale, hvis ellers man består de ting man skal undervejs i studiet??

Og - hvordan får enlige forsøgere studie og privatliv til at hænge sammen? Jeg er selv delvis enlig, pga. min mands arbejdsforhold og vil i mindst halvdelen af året være alene med vores barn. Kan det overhovedet hænge sammen med et studie?

På forhånd tak,
Elisabeth

Det er nok en individuel vurdering fra Sundhedsstyrelsens side i hvert enkelt tilfælde. Der er som så ikke nogen der hindrer dig i at læse medicin, hvis du har en skavank eller to. Men Sundhedsstyrelsen kan fratage/begrænse din autorisation efterfølgende, hvis du f. eks. bliver blind. Jeg, og flere af mine medstuderende, er en flok muldvarpe uden vores briller, men det går da fint alligevel :smiley:

Med hensyn til det at studere som enlig mor. Jeg har selv to børn og det har fin kunne lade sig gøre. Jeg er dog ikke enlig, men har studeret på sådan en måde, at jeg praktisk talt aldrig har læst om aftenen eller i weekenderne. Så hvis barnet er i dagpleje/vuggestue om dagen, så kan det da lade sig gøre.

Som kirurg skal synet kunne korrigeres til 20/20 med aid, det kan så være briller eller loupe.

Hånden defekter kan overkommes og i de fleste tilfalde burde ikke være et problem, medmindre du har syndactyly eller som man siger – 10 tommelfingrer. Jeg har hørt om en orthopod som har mistet næsten alle PIP’er følgende af frost skade da han klatrede mount Everest og operer stadig uden store problemer med dexteritet.

Det er søreme en lille hånd så…

lol jeg mente selvfølgelig DIP

Når du siger 20/20 er det så normalt syn på begge øjne?

Har du en kilde?

Dvs. høreapparater er ikke nødvendigvis noget problem??
Og hvad er det nu DIP er??
Jeg er jo ikke inde i alle tingene.

[quote=“Ehlarsen”:2c1ftcy5]Dvs. høreapparater er ikke nødvendigvis noget problem??
Og hvad er det nu DIP er??
Jeg er jo ikke inde i alle tingene.[/quote]
Distale Interphallangeal Led.

Dvs yderstykket på din finger er røget.

[quote=“AndreasG”:1ng4ln1t][quote=“Ehlarsen”:1ng4ln1t]Dvs. høreapparater er ikke nødvendigvis noget problem??
Og hvad er det nu DIP er??
Jeg er jo ikke inde i alle tingene.[/quote]
Distale Interphallangeal Led.

Dvs yderstykket på din finger er røget.[/quote]

Okay, mange tak :slight_smile: