Ny på siden

Hej.

Jeg overvejer kraftigt at søge ind på med. på SDU og blev anbefalet denne side, for at finde svar på nogle af de spørgsmål, jeg i sagens natur tumler med.
Indtil videre har jeg brugt temmelig meget tid herinde, håber det bliver mere :slight_smile:

En veninde og jeg kom til at snakke om:
Hvilke fysiske årsager kan der være til, at man IKKE kan blive læge?
Eks. min mands læge mangler fingre på den ene hånd (rundsav som 2 årig eller noget i den stil), og han suturerer rask væk min mand hvis det er nødvendigt, men som han selv sagde, topkirurg bliver han aldrig. Han kan, men ikke i et sådant omfang, at han vil arbejde på en afdeling med meget kirurgi, så han blev almen praktiserende læge i stedet. Og en vældig dygtig en.

Så grundlæggende:
Hvor mange/ få fysiske skavanker/ handicaps/ funktionsnedsættelser kan man have, før det forhindrer en i at blive læge?
Syn, hørelse og generel fysisk tilstand er, hvad vi tænker på her…

For hvis man eks. ikke er stærk i ortopæd.kir. kan man vel efter uddannelsen vælge et andet speciale, hvis ellers man består de ting man skal undervejs i studiet??

Og - hvordan får enlige forsøgere studie og privatliv til at hænge sammen? Jeg er selv delvis enlig, pga. min mands arbejdsforhold og vil i mindst halvdelen af året være alene med vores barn. Kan det overhovedet hænge sammen med et studie?

På forhånd tak,
Elisabeth

Hvis du fortæller hvad det er for et handikap du bekymrer dig om kan vi nok bedre svare dig.

Man skal ikke til session som i forsvaret for at blive læge :slight_smile:
DÅrligt syn og hørelse kan i de fleste tilfælde afhjælpes tilfredsstillende med hjælpemidler.

Når det gælder offentlige stillinger er der ligefrem regler der forbyder at forskelsbehandle pga handicap

Jamen eks. nedsat hørelse - med velfungerende høreapparater?
Briller burde jo ikke være en hindring, kender en del læger med briller :wink:

Eller som i min mands læges tilfælde, mangler nogle fingre på en hånd?

Jeg kan naturligvis ikke komme på flere eksempler lige nu, det gik væsentligt bedre i weekenden. :lol: :lol: