Ny studerende

Hej. Jeg er ny på siden her og jeg starter på medicinstudiet til vinter.

Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvilke materialer der er nødvendige at have på medicinstudiet.

Bærbar? Bøger? (Skal de være brugt eller nye) ? etc.

Bærbar: Vil absolut anbefale det, hvis du vil være i stand til at løse opgaver og have et anvendeligt redskab til opgaveskrivning samt at skaffe information fra internettet udenfor hjemmet. Nogle mennesker sværger ved tablets eller små netbooks, jeg syntes at de er alt for besværlige til egentelig produktivitet, men smag og behag. Hvis det kun er til studiet kan du finde nogle billige discountcomputere til ~3.000,-.

Bøger: Du får en pensumliste ved studiestart. Om du vil have brugte bøger er vel helt dit egen valg? Bemærk dog at forskelle i bogudgaver varierer fra små detaljer til gennemgående revisioner.

Tak for svaret.

Jeg har tænkt på mig at købe en ny MacBook Pro. Jeg tvivler stadig om det skal være 13" eller 15", men det er vel en mindre detalje :slight_smile:

Anyway…

Jeg har tillige hørt, at man ikke får brug for sine bøger når man har afsluttet et fag indgående i det pågældende semester. Er dette korrekt?

Og hvis vi nu antager at jeg køber bøgerne (brugte eller nye), og ikke består faget - skal jeg så købe en ny bog? Spurgt på en anden måde. Ændres bøgerne til hvert semester, således man er afhængig af at være up-to-date med de nyeste bøger?

Hej Abdu,

tillykke med pladsen :slight_smile: det en fed studie, så glæd dig! :slight_smile: Men nyd den fritid du har nu, for når du først begynder er der ikke ret meget fritid :slight_smile:

Når men til din spørgsmål, så har jeg personligt været ude efter brugte bøger til begge min moduler. Nogle af de bøger du skal bruge har senest været redigeret 2007/2008, så du kan sagtens købe brugte enten på pensum.dk, el. tidligere studerende :slight_smile:

Abdu, jeg har også søgt ind på medicin på KU. Er du evt. interreseret i at bytte i såfald jeg kommer ind og bliver sat til sommerstart? Jeg vil hellere starte til vinter. Og hvordan kan det egentlig være at du allerede nu ved at du er kommet ind og hvornår du starter?

Det kunne tænkes, at han enten har en standby plads, eller at det er på SDU han er optaget.

Desuden, så tror jeg ikke bare, at man kan bytte som man vil.

Tillykke med pladsen abdu. Ved studiestart får du en tutor der vil gennemgå bogkøb med dig og din fremtidige klasse, men ellers så kan du finde “pensumlisten” inde på academicbooks.dk. I stor grad vil du kunne købe de fleste bøger brugt i løbet af studiet, og til dette kan jeg anbefale:

  • KUnet.dk - bagsiden - markedsplads; der kommer mange opslag vedr. bogsalg (dog skal du have login for at kunne se dette, hvilket du får ved studiestart.)
  • Pensum.dk
  • studmed.dk
  • gruppen “bogsalg medicinstudiet” på facebook
  • derudover afholdes der hvert semester et bogmarked, hvor man kan sælge og købe brugte bøger (plejer at være lige omkring semesterstart.)
    Mht. de bøger du skal bruge på 1. semester, så kan Hole’s essentials of human anatomy and physiology samt mcmurrys chemistry (de 2 grundbøger) sagtens købes brugt, de er typiske bøger der udgives konsekvent uden noget nyt indhold.

Mht. bærbar er det en rigtig god ide at have, både til research og rapportskrivning, men ikke absolut nødvendigt.

Der er diverse andre ting du skal købe i løbet af studiet; kittel til øvelser, dissektionssæt osv., men det bliver du sat ind i ved studiestart.

Held og lykke!

Hvis man kommer ind ad standby så skal han vel som alle andre vente på at der er en der dropper ud. Det kan først ske allertidiligst d. 30 og han ville i såfald først få det at vide her. Hvis han er kommet ind ad tilsagn så ved han stadig ikke om det er til sommer eller vinter. Der er størst sansynlighed for sommerstart, men vinter er også muligt blev jeg fortalt af KU. De fortalte også at man i såfald man bliver sat til vinter skal kontakte KU så de kan bytte en ud med en anden. Jeg kender ikke til reglerne på SDU, her har de altså fået at vide om de er optaget eller ej?

Mht. til om det er muligt eller ej, så tror jeg de er rimelig åbne på det punkt. Der står inde på KU

“Hvis du ønsker at skifte fra vinterstart til sommerstart eller omvendt skal du kontakte Studievejledningen for Medicin så snart du har modtaget dit optagelsesbrev”

Det burde derfor være muligt, især hvis man selv finder en anden fra den anden side og begge kontakter. Hvis nogen andre skulle være interreseret i at forhøje deres chance for at begynde til sommer, så kontakt mig og jeg vil vende tilbage hvis jeg blive sat til sommerstart.

og til Flemger: Når du siger at det er en god ide at have en bærbar, er det så fordi det ofte bliver nødvendigt eller brugbart at tage den med? Kunne man nøjes med en stationær eller skal den kunne hives med til panum?

1: Kvote 2’ere på SDU får svar i midten af juni, dog ikke om starttidspunktet (dette kan man dog nogenlunde deducere sig til)

2: Hvis han er standby fra sidste år, vil han være garanteret plads i år (eller til februar for den sags skyld)

  1. Ja netop, derfor kan jeg hellere ikke forstå at han allerede nu kender sit starttidspunkt. men fred være med det…