Nye regler til læger?

Har hørt en rygte om at reglerne nu laves om, således at man efter endt lægeuddannelse skal arbejde i mindst 7 år som læge for at blive anerkendt. Tror det er for at undgå at meget ældre mennesker søger ind (jf. 79-årige svensker).

Er der nogen der kan bekræfte/afkræfte denne rygte?

Når du skriver “anerkendt”, mener du så modtage A-autorisationen? Denne skal man, som bekendt, have for at kunne virke selvstændigt som læge. Hvis denne “anerkendelse” så blot er en formalitet, vil den jo ikke kunne begrænse ældres mulige optagelse på medicinstudiet.

7 år er lang tid. Men man skal alligevel have 1½ års turnus og 5 års speciallæge-uddannelse for bare at blive alment praktiserende læge nu. Og det er svært at tro man er så heldig at gå direkte fra turnus til blokstilling, og så kommer det jo aligevel op på 7 år.

Men hvor har du hørt rygtet ? Der står intet om det på sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Det må vist være en and.
Som reglerne er i dag, opnår man efter sin medicinske embedseksamen autorisation til at virke som underordnet læge på sygehus/lægepraksis, og efter endt turnus eller 2 års ansættelse opnår man autorisation til selvstændigt virke. Derefter kan man så (såfremt man gennemfører en speciallægeuddannelse) opnå autorisation som speciallæge, hvilket typisk tager 5-7 år.

Så vidt jeg husker, kan man virke som læge i det offentlige indtil det 70. år, men man kan bevare sin autorisation indtil man stiller træskoene.

Niemann: Jeg undrede selv over om denne såkaldte anerkendelse betyder A-authorisation. Måske er det nærmere et krav man skal opfylde som uddannet læge fra et dansk universitet. På den måde undgår man også at danske lægere forlader danmark efter endt turnus.

Diemer: Jeg har læst det på en debatforum hvor man diskuterede den 79-årige svensker. Personen der skrev indlægget, havde læst det på folketingets hjemmeside, men jeg har ikke kunne finde noget.

Hvis en sådan regel sættes i værk er det vel næppe for at forhindre 79årige i at læse!

Næ, det logiske er vel at de vil holde på de svenskere og nordmænd der tager en uddannelse i Danmark?

Hmmmm tror nok at Frold har ret, det er vist nok for de udenlandske studerende, sådan at de bliver i Dk efter endt uddannelse.