Øjenlæge - phd for at få H-stilling?

Øjenlæge - phd for at få H-stilling?
0

Jeg er ved slutningen af min udannelse, og jeg har - som de fleste andre - en del specialer, jeg finder interessante.

Blandt disse er oftalmologi. Et speciale man ikke rigtig støder på i klinikken under studie. Jeg er tiltrukket af: Gode arbejdsforhold og muligheder (ikke så meget vagtarbejde). Spændende område/sygdomme. Muligheder for egen praksis.

Mit spørgsmål: Er det til at få en H-stilling uden en phd (har ingen forskningensinteresse)?

Jeg har ikke indgående kendskab til øjensygdomme. Det fremgår heller ikke hvor du gerne vil tage din H-stilling.

Jeg ser dog flere udfordringer ved din manglende forskningsinteresse. Der er få uddannelsesstillinger og de er centraliseret ved de større byer med andre ord er det et meget kompetitivt speciale, som nok må forventes noget forskning for bare at få en introstilling i. Dertil kommer udfording nummer 2 - slutstilling. Jeg tror ikke der er mange universitetsafdelinger der interesseret i ansætte øjenlæger uden forskningsansvar eller erfaring, men det er klart jo mere decentralt du er jo mindre behøver du det nok.

Vedr. muligheder for egenpraksis - så er det jo udbud og efterspørgsel og styret af regionerne - jeg tænker dels de er dyre (tjener sig nok hurtigt hjem - men også betinget af man har et netværk - men man skal jo aldrig sige aldrig.

Men manglende lyst til forskning tror jeg er noget af et benspænd, hvis man vil det speciale - så er der graden af forskning…

Måske nogle med mere viden om specialet kan hjælpe…? @gundestrup ?

Det har tidl. kræver PhD for at få intro i øjne.
Det er på ingen måde et krav om PhD for at få H stilling i øjen.
Dog kræver de fleste specialer af den type, en forsknings aktivitet inden for feltet for at få H eller I stilling.

Hvis du tager vest på, er kravene anderledes. (min kone er H læge i øjen i Øst)

Mange tak til jer begge.

Jeg er ikke kategorisk imod at forske, men jeg gider heller ikke, at det skal være et (uofficielt) ansættelseskrav.

Hvordan med det kirurgiske vs. det medicinske i specialet? Det er nok primært det medicinske, der interesserer mig.

Igen, hvis du ikke ønsker at lave noget som helst videnskabeligt, skal du vælge et speciale som er uoppulært i øst, eller tage til vest og finde noget det.
Yderligere så er det noget du ikke kommer uden om, da det bla. er videnskabelige opgaver under ens H stilling.

Tak (og beklager sent svar, jeg er ude at rejse).

Jeg har nu ikke noget kategorisk mod at forske som en DEL af min stilling, men jeg bryder mig ikke om, når phd’en skal være et adgangskrav. Det er ikke det, en phd er tiltænkt - det skal være forskning for interessens skyld, hvor det i lægeverdenen i mange tilfælde er forskning for karrierens skyld. Det giver en masse dårlig forskning :).

Jeg har et sidste spørgsmål angående oftalmologi, hvor du har tid. Jeg synes primært, det er det medicinske, der er spændende. Hvor meget kan man selv vælge, om man vil lave kirurgi?

Sidder i samme båd, Anders. Jeg har intet imod forskning og er glad for det, men jeg gider heller ikke tage en PhD bare for at komme ind på en uddannelse. Jeg er mere glad for arbejdet end jeg er for en PhD, og hvis forskning er en del af arbejdet er det helt fint.