Om at pendle

[b] Hej brugere på studmed.dk!

Jeg er så heldig at jeg er blevet optaget på AU med start til februar, og jeg glæder mig meget. Da min kæreste læser i Aalborg, og min øvrige familie/omgangskreds også befinder sig her er planen at blive boende i Aalborg og pendle til Århus.

Er der nogen der har erfaringer med at pendle, der kan fortælle mig lidt om det?

Vil også meget gerne høre fra studerende på AU der kan fortælle hvor meget tid jeg kan regne med at bruge på universitetet (forelæsninger, holdundervisning osv.), samt hvor mange timer I bruger på at læse om dagen - evt. hvad man burde bruge :smiley:

På forhånd tusind tak for hjælpen - god sommer

:lol:

Jeg har selv pendlet en del fra Odense til KBH en del og jeg må sige at man sgu løber sur i det. Jeg brugte i perioder 24 timer om ugen i tog - og det er f… lang tid og en hel del penge :frowning:

Man kan sagtens pendle - intet problem der, men

  • det sociale bliver svært at holde i live. Jeg blev fanget “mellem” venner" i kbh og odense.
  • det koster
  • det tager tid
  • du skal tidlig op :frowning: - hver dag
  • togene er ind i mellem forsinket , Grrrrrr

Fordelen er dog at Danmark er så lille at kan man klare ovenstående, sa kan du bo hvor i DK du vil og stadigvæk læse medicin.

[quote=“frold”:2uuz0n0l]Jeg har selv pendlet en del fra Odense til KBH en del og jeg må sige at man sgu løber sur i det. Jeg brugte i perioder 24 timer om ugen i tog - og det er f… lang tid og en hel del penge :frowning:

[/quote]

Hvor mange penge drejer det sig om? Får man ikke lidt rabat?

Jeg kommer jo også til at køre frem og tilbage fra Kbh til SDU. Regner dog med at jeg er sååå heldig at jeg allerede efter 2 semestre kan blive overflyttet til KU (optimist :smiley: ).

Med venlige hilsner fra hende der bor 1 minut væk fra Panum (kan se bygningen klart og tydeligt når jeg sidder i stuen)…damn… det bliver surt at skulle bruge så meget tid på transport når man bor SÅ tæt på KU … :shock: :lol:

For pendlerkort fra Odense -> KBh skal gives 2300,- inkl. rabat.

Overflyttelse skal du ikke regne med da der køres med 2 ikke sammenlignelige studieordninger…

ca. 10 % af dem der søger om overflyttelse bliver rent faktisk overflyttelse. Så det er ikke noget man skal regne med. Og jeg tror også det er en sundere holdning at acceptere sit nye studiested - ellers bliver det for surt i længden…

Hej, tillykke med optagelsen.

Jeg har ikke pendlererfaring, og jeg må desværre sige dig helt ærligt, at det finder du nok ikke så mange der har! En stor del af det at være studerende er det sociale liv, ikke fordi man skal feste og lege gymnasieelev hele tiden, men simpelt hen fordi man på den måde hjælper hinanden igennem et hårdt studie. Det sociale liv og miljøet på medicinstudiet i Århus kan være fantastisk, og jeg synes det vil være synd for dig at melde dig ud af det. Desuden tror jeg at du vil gøre det meget svært for dig selv ved at leve 1½ - 2 timer væk.

Tjah, det er noget varierende, men tjek evt. http://www.health.au.dk . Der er nok 3-5 timer om dagen, hvis jeg husker ret. Hvor meget man skal læse afhænger også af dig selv. Mange læser hele tiden fra dag 1, andre læser intet i starten men læser så 14 timer i døgnet op til eksamen. Generelt vil jeg sige at du skal tage det som et arbejde, så er det også tid til at holde fri om aftenen.

Held og lykke med det :slight_smile:

Er der nogle der har erfarringer med den offentlige transport i Århus og omegn. Jeg skal starte på AU til februar og er igang med den store boligjagt. Men det ser godt nok håbløst ud :?
Inde i selve Århus er ventetiderne på et kollegieværelse uendelige lange. Hvis du vil have et kollegieværelse om et par måneder er jeg blevet orienteret om at jeg skal finde et udenbys. F.eks. i Viby J. eller Lystrup hvor der ikke er lang ventetid. Er der nogle der ved hvordan det er med offentlig transport derude fra?

Et andet spørgsmål. Er der nogle der kender til arbejdet som voksen piccoline på Rigshospitalet? Er blevet tilbudt et job der indtil jeg skal starte til februar, men ved ikke hvor meget jeg vil få ud af det, hvis det bare går ud på at køre fra afdeling til afdeling med forskellige prøver.

Det er godt jeg snart skal starte så jeg kan få flere folk fra AU med på studmed :slight_smile:
Synes det står lidt sløvt til med deltagelsen derover fra. Men det skal jeg nok lave om på når jeg først sætter mine fodspor på AU. He he…

[quote=“HR”:1mzd7l6k]F.eks. i Viby J. eller Lystrup hvor der ikke er lang ventetid. Er der nogle der ved hvordan det er med offentlig transport derude fra?
[/quote]

Ja, det er ikke så skidt. Har selv boet et halvt år i Hasselager (Ja, det er endnu længere ude, faktisk halvvejs til Skanderborg!) Busserne kører ret tit, nogle endda lige til uni, men skal man skifte skal man sjældent vente ret lang tid, da der er mange linjer at vælge imellem. Så det er ikke så slidt endda!

Til ovenstående kan du passende lave en selvstændig tråd :smiley:

Som ejer og skaber af denne side - er jeg til jeres tjeneste, sådan at forstå at denne side kan udvikle sig i hvad retning brugerne ønsker. Så alle forslag modtages med kyshånd.

I øjeblikket tilbyder studmed.dk bl.a følgende funktioner :

-Du kan sætte dine gamle bøger til salg
-Du kan købe bruget bøger
-Du kan læse anmeldelser af de bøger der bruges på studiet
-Du kan skrive eller rate bøger, således du vidre giver dine erfaringer med en bog. Erfaringer der måske for andre studerende kan være guld værd.
-Du kan søge eller finde en læsemakker
-Du kan oprette en gratis @studmed.dk email adresse
-Du kan starte en debat af en hver art
-Du har adgang til mere end 400 medicinsk relevante links og du kan selv tilføje links, hvis der er nogle du mener mangler
-Du kan læse de diverse artikler
-Er du en studenter organisation kan du poste jeres arangementer i kalenderen, således I kan nå ud til de studerende.

Alt det er gratis

Ovenstående er det jeg lige kan komme på.

Men er der en funktion du savner, så lad mig det vide. Jeg er åbent for det meste - så længe det kan tilbydes gratis til studmeds brugere…

Tak for svaret :slight_smile:

[quote=“frold”:21fs96p5]
Overflyttelse skal du ikke regne med da der køres med 2 ikke sammenlignelige studieordninger…[/quote]

Det lykkedes for en jeg kender…hun blev overflyttet efter et år. Håber det samme sker for mig :wink:

[quote]
ca. 10 % af dem der søger om overflyttelse bliver rent faktisk overflyttelse. Så det er ikke noget man skal regne med. Og jeg tror også det er en sundere holdning at acceptere sit nye studiested - ellers bliver det for surt i længden…[/quote]

Som du jo selv siger; man kører død i det efterhånden pga. transporten. Og at flytte til Odense==> no way! :wink: hele mit liv er jo i kbh :cry:


Undskyld kapring af tråden, Agnethe :slight_smile: