Omkring "studie shopping"

Hejsa.

Jeg har læst en del tråde herinde, og har efterhånden erfaret at mange mener at KU ser meget ilde på at man skifter rundt mellem studier. Min egen situation er at jeg har været udsendt med Forsvaret til Afghanistan som sygehjælper, arbejdet i hjemmeplejen og har læst 3 semestre på fysioterapeutuddannelsen. Pt. er jeg så igang med en bachelor i klinisk biomekanik på SDU (som er nærmest identisk med den medicinske bachelor på SDU). I min ansøgning (som jeg lige har fået afslag på), skriver jeg at jeg skiftede til denne uddannelse for gøre mig mere kvalificeret til en plads på medicin, idet der jo er tale om de samme eksamener som de medicinstuderende tager. Nu har jeg fået indtrykket af at jeg har skudt mig selv i foden ved denne strategi. Mit spørgsmål til jer der er kommet ind via kvote 2, er om I mener jeg har en chance hvis jeg færdiggør denne bachelor, og om jeg helt skal lade være med at nævne at jeg har skiftet studie næste gang jeg søger ind.

På forhånd tak

Hej headdown!

Jeg kom selv ind på KU via kvote 2. Du skal bestemt ikke give op! Du er tydeligvis på rette vej, MEN du skal nok ikke regne med at komme ind før du har færdiggjort din bachelor.
Derudover så ville jeg nok ikke nævne at du har skiftet uddannelse i din motiverede ansøgning men du bør putte det på dit CV så de ved du har gjort det.
Du har ikke skudt sig selv i foden overhoved, men alle jeg kender som er kommer ind på KU kvote 2 har alle en færdiggjort bachelor i et eller andet…

Håber det hjælper :slight_smile:

Mange tak for svaret sasxa :slight_smile:

Et ydeligere spørgsmål: Vil du mene at det bedste jeg kan gøre er at fortsætte med studiet eller eventuelt tage orlov et semester og tage til udlandet og arbejde på et hospital eller lignende? Hvad vægter mest?

Helt sikkert færdiggør din uddannelse. Dem der sidder og udvælger leder efter folk der skiller sig ud fra mængden… Det er få der kommer med en færdiggjort uddannelse, men det e omkring 50% der kommer og har været på et hospital i udlandet, specielt i Afrika. Fuld respekt for at folk gør det men det er noget de fleste kan hvis de vil… Ikke mange der kan færdiggøre en bachelor og derefter fortsætte med medicin fordi mange vil ikke bruge så meget tid på at komme ind… Brugte selv 4,5 år, men det har været det hele værd :slight_smile:

Jeg takker mange gange for det hurtige svar :slight_smile: