Ønskes: kritik af motiveret ansøgning

Hej. Jeg håber der er nogen der vil give mig lidt kritik på denne her.

VH Lasse Malmqvist

Motiveret ansøgning

Fleksibilitet, udfordringer, muligheder, ansvar samt den menneskelige kontakt - som set fra mine øjne er essensen af et fremtidigt virke indenfor medicin – har altid været en del af mit liv, både igennem arbejde og fritid.
Jeg blev matematisk student fra Odsherreds gymnasium i 2004. Med henblik på senere at søge ind på lægevidenskab, drog jeg efter gymnasiet ud i verden i 8 måneder, hvor jeg bl.a. arbejdede som Au Pair hos en New Zealandsk familie. Efter hjemkomst arbejdede jeg som sommervikar i en børnehave, hvorefter jeg flyttede fra min hjemby i Odsherred til København.

Jeg startede i september 2005 med at læse Engelsk A-niveau samt Kemi B-niveau på VUC.
Efter at have afsluttet kemi, startede jeg med at læse psykologi C-niveau og blev samtidig fuldtidsansat på plejehjemmet Sølund, hvor jeg stadig arbejder. Mit arbejde her, på en afdeling med nogle af de dårligste ældre, psykisk syge samt demente, har været en enorm udfordring. Vi er i hverdagen i tæt kontakt med forskellige læger, og jeg er utrolig grebet af deres arbejde. Det at hjælpe mennesker gennem en vanskelig fase i deres liv, har krævet både forståelse og indlevelsesevne, og har i høj grad givet mig menneskelig indsigt. Jeg har oplevet et helt andet aspekt indenfor omsorg, end jeg tidligere har været vant til, men arbejdet har blot bekræftet mig i, at lægevidenskab er noget jeg vil bruge resten af mit liv på.

Jeg spillede som bordtennis-drengespiller i A-landsholdstruppen. Igennem hård træning og forskellige skadesperioder, fik jeg en viden omkring min egen krop og dens grænser, men også en lyst til at vide mere.
Min interesse for kroppen samt den menneskelige kontakt, er også tydelig når man ser på det organisatoriske arbejde, og de job, jeg igennem hele min ungdom har haft.
I starten af min gymnasietid var jeg frivillig træner i Vig Bordtennisklub, hvor jeg fik mulighed for at videregive noget af min viden inden for sporten til unge nye talenter. Samtidig var jeg svømmetræner i Trundholm svømmeklub, og fik senere hen job som livredder i Odsherredssvømmehallen samt sommerland SJ. Disse job forudsatte at jeg kunne udøve førstehjælp, og var også ansvarsfulde da jeg ofte stod alene med en hel svømmehal.
Lige nu arbejder jeg ligeledes frivilligt i idrætsforeningen GF-81.
Grunden til at jeg altid har valgt denne type arbejde skyldes, at jeg er glad for at arbejde med børn, er god til at lære fra mig og at jeg også altid har haft lyst til at gøre noget for andre.

Jeg har lyst til at arbejde med mennesker, men ønsker også hele tiden at blive udfordret intellektuelt. Det er netop blandingen af den spændende og essentielle viden men samtidig også det praktiske arbejde, og altså den menneskelige kontakt, som jeg holder meget af, der vil gøre mig til en yderst motiveret studerende og senere hen en god medicinsk kandidat.
Jeg har aldrig haft lyst til at gå i nogen andre retninger end medicin, og jeg ved, at jeg til fulde vil leve op til mine egne samt jeres forventninger, både på det faglige plan såvel som det sociale.
Jeg ved hvad det vil sige, at arbejde målrettet, at samarbejde med andre samt lære fra mig, evner jeg har udviklet gennem mange år som idrætsudøver og træner. Dette kombineret med masser af praktisk erhvervserfaring gør, at jeg føler mig særdeles godt rustet til at påbegynde en uddannelse på K.U. og jeg er indstillet på at arbejde hårdt for at nå mit mål – at blive en dygtig læge.

På baggrund af min ansøgning håber jeg, i vil tage mig i betragtning til at studere medicin på KU.

Kære Lasse

Jeg har lige skimmet din ansøgning igennem, og jeg vil da gerne give dig en kommentar. Det falder mig for, at du har udøvet en masse idræt, men det er altså ikke nødvendigvis noget, der gør dig bedre egnet til at læse medicin. Så skulle du måske søge ind på idrætsstudiet. Du skriver: “eg har oplevet et helt andet aspekt indenfor omsorg, end jeg tidligere har været vant til, men arbejdet har blot bekræftet mig i, at lægevidenskab er noget jeg vil bruge resten af mit liv på.” Og jeg må tilknytte, at lægefaget ikke er et decideret omsorgsfag. Overodnet er din ansøgning velformuleret, omend den præget af nogle formulerings- og tegnsætningsmæssige fejl her og der, men jeg vil foreslå dig at kigge på nogle af de andre ansøgninger herinde og forsøge en gang til. Jeg tror såmænd nok, at du har materiale til en god ansøgning, men jeg ville nok vinkle og formulere den væsentlig anderledes.

Dr. Evil