Opgiver gabestok for læger

http://www.dr.dk/nyheder/indland/articl … eID=253522

Puh, så slipper man måske for at se sit navn på den hjemmeside… Hvem overser ikke noget engang imellem - medmindre man praktiserer defensiv medicin.

Desværre slipper vi måske ikke alligevel i følge patientforeningen:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3047932/

:frowning:

Er det lovligt ?

Givetvis ikke, men patientforeningerne prøver at spille med musklerne for at vise hvem det er der diktere sundhedspolitiken i danmark, nemlig patientforeningerns lobbyister…

Jeg synes lidt at problemet er at der er noget der hedder “hændelige uheld”, fx at man i visse tilfælde perforerer en colon eller ureter i forbindelse med en undersøgelse etc… Disse vil patienterne måske i højere og højere grad begynde at klage over…

Men det er måske netop det der er Patientklagenævnets rolle - at skelne mellem lægefejl og kendte komplikationer…

Det er jo lidt det samme med AMI’er eller appendicitter som man overser fordi patienten har vildt ukarakteristiske og uspecifikke symptomer…

Det samfundsøkonomiske problem er desværre bare at det kan føre til defensiv medicin.

Jeg synes desværre også at medierne er for hurtige til at tage enkelt sager op. Og man får da også ind imellem det indtryk at patienter ikke vil acceptere at der er risci ved at lade sig operere.

Det er da klart at ikke venstre ben skal fjernes når det var højre, men der er netop også indført nye rutiner med bla. “timeout” inden OP start.

Da jeg selv skal ud i det virkelige liv" om et par måneder, har jeg fulgt debatten med interesse.

Det skræmmer mig, at patientforeningen vil offentliggøre navne på læger, der har haft klagesager. Specielt med udtalelsen om “at vi vil offentliggøre patienternes historier” sammen med navne på læger og sygeplejersker.

Ønsker ikke at mit arbejde skal baseres på defensiv medicin, men håber inderligt, at størsteparten af mine kommende patienter vil tro på, at jeg har valgt faget for at gøre mit bedste for patienterne, og ikke for at gøre livet surt for dem.

Registertilsynet har også været fremme med en løftet pegefinger, og mon ikke der vil være basis for en del sagsanlæg, hvis læger bliver udstillet til spot og spe med navns nævnelse, uden nogen indflydelse på den vinkel, der bliver lagt på historien?

Har gentagne gange set i Ugeskriftet, at der nu annonceres med erhversansvars-forsikringer for læger. Det vil nok i hvert fald blive en del af hverdagen, hvis ønsket om “gabestokke” bliver til realiteter.

Det undrer mig desuden, at der fokuseres så meget på fejl blandt læger. Det må være de menneskelige konsekvenser af fejlene, der gør, at det er interessant at få navnene på lægerne offentliggjort. For ingen er vel i tvivl om, at hvor mennesker handler, der begåes fejl?

Patienternes historier = patienternes helt egne, stærkt subjektive, stærkt forurettede, måske oven i købet bevidst fordrejede, historier? Hvis det er tilfældet så er det absurd – specielt fordi lægerne vel ikke kan tage til genmæle pga. tavshedspligten? Og hvis sitet så også inkluderer mindre fejl eller utilsigtede hændelser… Hvis jeg blev udhængt pga. en sådan nærmest petitesseagtig fejl (som vel sker for de fleste?) så ville jeg blive meget bitter… Suk…

Patienternes historier = patienternes helt egne, stærkt subjektive, stærkt forurettede, måske oven i købet bevidst fordrejede, historier? Hvis det er tilfældet så er det absurd – specielt fordi lægerne vel ikke kan tage til genmæle pga. tavshedspligten? Og hvis sitet så også inkluderer mindre fejl eller utilsigtede hændelser… Hvis jeg blev udhængt pga. en sådan nærmest petitesseagtig fejl (som vel sker for de fleste?) så ville jeg blive meget bitter… Suk…[/quote][quote] Hvis det er tilfældet så er det absurd – specielt fordi lægerne vel ikke kan tage til genmæle pga. tavshedspligten?[/quote]

Det er ikke rigtigt! Lægen kan nemlig godt tage til genmæle hvis en patient hænger vedkommende ud i pressen. I Patientretsstillingsloven står der under “Tavshedspligt og videregivelse af helbredsoplysninger” følgende: " Desuden kan en læge bryde sin tavshedspligt hvis det er nødvendigt til berettiget varetagelse af væsentlige hensyn til lægen selv (fx hvis lægen er blevet hængt ud i pressen af en patient, og lægen ønsker at forsvare sig)".
Ovennævnte citat er fra “Nordisk lærebog i Retsmedicin” af Jørgen Lange Thomsen, FADL´s forlag, s. 444-445

I øvrigt en god bog at blive klog på, for det er udmærket som læge at kende de forskelige love og regler indenfor sundhedsvæsenet.

Puha! Det er da altid noget :up: .

De danske læger må give modspil - kan se det for mig: et site hvor læger kan indberette urimelige, kværulerende eller truende patienter! :lol: . Frold kan hoste det. Så kan de lære det…

Nej, spøg til side. Tror du har ret i at det er en rigtig god ide at kende reglerne grundigt.

Bereder mig også på at mestre defensiv medicin, for der er vist ingen tvivl om at tendensen forsætter og forværes…

Heheh - jeg havde sgu tænkt det samme… En database over utaknemlige patienter :smiley:

hvad med et underforum, “HellPatient” :slight_smile:

Så er der kommet lidt nyt i sagen:

Dårlige læger må ikke hænges ud

Patientforeningen Danmark får ikke lov til at offentliggøre navne på læger og sygeplejersker, der begår fejl

Datatilsynet har sat en stopper for Patientforeningen Danmarks initiativ til at offentliggøre navne på de læger og sygeplejersker, der begår fejl, fordi det vil stride imod persondataloven.

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=329768