Opklarende spørgsmål?

Har nogle opklarende spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe med at svare på.

Jeg regner med at søge ind på medicin til sommer og har snittet 9.4 på den nye skala.

Mit første valg er Århus pga. beliggenheden, men her er grænsekvotienten 9.5 og standby 9.3. Skal jeg har søge ind via kvote 1 eller 2, og hvad indebærer en standby plads helt præcist?

På syddansk er grænsekvotienten 9.4 og dette må vel give mig adgang via kvote 1. Hvad er sansynligheden for at få en studieplads må man har grænsekvotienten?

Jeg har kun kemi på c niveau, men har hørt at hvis man medsender dokumentation for optagelse på en suppleringskursus, så er dette ikke noget problem.

Håber på lidt hjælp…

Ansøgningsfristen var d.1/7 for kvote 1 og helt tilbage i marts for kvote 2, så du mener vel du vil søge til næste år?

Lige meget hvad dit snit er på, er det bedst at sende ind som kvote 2 ansøgning. Hvis du har snittet til det, vil du blive behandlet som kvote 1’er, hvis ikke, har du så i det mindste mulighed for at blive behandlet under kvote 2 også.

Standbyplads:
Hvis du får tilbudt en standbyplads betyder det som sådan at du er på “standby”. Dvs. du kan få tilbudt en plads i løbet af den første måned af udd. Du kan dog vælge at sige nej til pladsen og er så sikret en plads året efter eller semestret efter… Men der er visse regler med hvornår det er tilladt at sige nej mv.
Men som sådan er du i hvert fald sikret en plads året efter, hvis du har fået tilsagn om standby.
Men hør hellere vejlederne på de forsk. uni’er omkring det.

Grænsekvotienten fortæller kun, hvilket snit den sidst optagne på studiet havde det pågældende år.
Så selvom du har 9,4 i snit, giver dette dig ikke nødvendigvis adgang via kvote 1 næste år! Der er jo ingen, der ved hvad folk, der søger ind næste år har i snit.

Så jeg vil også råde til at søge ind via kvote 2 - for en sikkerheds skyld.

Du skal desuden - hvis du ikke allerede er det, - være opmærksom på de skærpede adgangskrav, der træder i kraft næste år, så du i stedet for kemi C og mat. B (+ fysik B) skal have kemi B og mat. A (+ fysik B).

Ydermere bliver kvote 2 revideret, så de vist kun kigger på gennemsnittet i fagene: dansk A, eng. B, mat. A, kemi B og fysik B.
Men tag hellere en snak med en studievejleder herom!

Mht. det du skriver med suppleringskursus, menes der, at hvis du fx havde søgt i år, men manglede kemi C ved ansøgningsfristen d. 5. juli, så kunne du godt blive optaget alligevel, hvis du var tilmeldt et sommersuppleringskursus og bestod dette inden studiestart i september.

tak for de gode svar…

Mht. kvote 2. Kan det passe at point systemet er afskaffet og at en kvote 2 ansøgning udelukkende handler om snittet af de relevante fag samt en motiveret ansøgning?

Har i selv søgt via kvote 2, selvom i havde snittet?

Jeg søgte kun kvote 1, da jeg regnede med at mit snit var højt nok, men hvis jeg havde haft tid til nogle relevante aktiviteter, havde jeg også søgt kvote 2 for en sikkerheds skyld.
Og da du har et år at kvalificere dig yderligere i, så synes jeg at du skal gøre det, hvis det virkelig er medicin du vil!

Mht. kvote 2 fra 2008, kigger de KUN på gennemsnittet i de fag, som jeg nævnte ovenfor.
Man må forbedre sine karakterer i netop disse fag inden 2010 ved suppleringskurser, men hvis der ved udvælgelsen er for mange med grænsekvotienten, udvælges dem med bedst snit i de A-niveaufag, som de har taget. Disse A-niveaufag må også gerne være taget ved supplering.

Se mere her:
http://www.au.dk/optag/nykvoteto

Okay, tak for hjælpen…

Det eneste jeg mangler er kemi på B niveau, men er stadigvæk i tvivl om jeg skal tage det inden jeg søger kvote 2, eller om det er i orden at være tilmeldt suppleringskursus i august, altså før studiestart, så jeg ikke skal ud og supplere før jeg ved om jeg har en plads.