Tillykke med hvad der forhåbentlig er dit drømmestudie. Der vil nok være en del ting, som vil virke uoverskuelige og måske endda uigennemskuelige, og derfor har Det Medicinske Studenterråd (MSR) oprettet “Studieordning 2006”-punktet på vores hjemmeside (http://www.mediciner.nu). Her vil du kunne finde oplysninger om kurser og eksamener på de første 5 semestre, ligesom du vil kunne finde emailadresser på de aktive i MSR.
Du vil naturligvis også kunne læse mere om, hvad MSR er og arbejder med. Hold øje med hjemmesiden i januar måned. Der kommer flere nyheder til til de nye studerende !
Hvordan kan det være at faget “farmakologi” udgår så mange steder?[/quote]
På SDU indgår farmakologi løbende under de forskellige undervisningsblokke. Dvs under psykiatriblokken lærer du om psykofarmaka mm, under gastroblokken om lægemidler som benyttes inden gastroenterologien osv osv.
Hvordan kan det være at faget “farmakologi” udgår så mange steder?[/quote]
På SDU indgår farmakologi løbende under de forskellige undervisningsblokke. Dvs under psykiatriblokken lærer du om psykofarmaka mm, under gastroblokken om lægemidler som benyttes inden gastroenterologien osv osv.[/quote]
Tak for svaret
Ved du om der gælder det samme på KU? Og findes farmakologi ikke også som et selvstændigt fag?
Jeg kender desværre kun til hvad der gælder for SDU, men der er nok mange KU`ere i forumet som vil svare dig når juleanden er fordøjet ferdig På SDU har man farmakologi også under den prækliniske del, men det er kun generel farmakokinetik og -dynamik, dvs meget generelt om hvorledes legemidlerne omsættes i kroppen og hvilke måder et lægemiddel kan virke. Den specifikke farmakologien (lægemiddelgrupper, lægemidler, doseringer, ineraktioner, kontraindikationer, bivirkninger mm) kommer altså først integreret i de kliniske undervisningsblokke. Om dette er noget som KU nu har “adopteret” i sin nye studieordning, er jeg altså ikke sikker på.
Man har på KU forsøgt sig med at integrere den almene farmakologi i den anden basal-undervisning, som afholdes på 1.-5. semester, men det har vist sig at være en dårlig idé, ifølge de studerendes evalueringer. Derfor har man valgt at tage den almene farmakologi ud af basalfagene på 1.-5. semester på studieordning 2006, men det betyder naturligvis ikke, at man så ikke skal undervises i almen farmakologi. Man regner med at placere den almene farma i sin egen blok i starten af 6. semester, men intet er fastlagt før revisionsgruppen fremlægger sit forslag til forbedringer/ændringer på 6.-9. semester.
Hej…
Er det noget sted, hvor det er muligt at se en semester/modul/blok oversigt af den nye studieordning 2006 som er tilknyttet SDU?.. fremragende site for KU- http://www.mediciner.nu…. men skal selv starte på SDU, så kunne godt bruge noget info
[quote=“Emilio”:gfbdidh7]Hej…
Er det noget sted, hvor det er muligt at se en semester/modul/blok oversigt af den nye studieordning 2006 som er tilknyttet SDU?.. [/quote]
Studieordning 2006 laves ud fra de evalueringer de studerende har givet af studieordning 2000. Man har derfor startet med at lave 1.-5. semester om. Nu er man så i gang med at revidere 6.-9. semester og jeg vil regne med at forslag til indhold på disse semestre vil ligge færdigt om ca. 1 år og det vil derefter komme i Akademisk Råd til endelig beslutning. Til sidst reviderer man så 10.-12. semester, så det er svært at sige hvornår hele studieordningen er godkendt, fordi man hele tiden laver småændringer og -forbedringer.
Emilio:
Jeg har en email adresse på formanden for medicnerrådet i Odense, som du evt. kan få hvis du skriver en email til mig (vil ikke udlevere hendes email over nettet). Hun kan helt sikkert besvare rigtig mange af de spørgsmål som hjemmesiden evt. ikke kan. Min email finder du på MSR’s hjememside under Kontakt os.
Rigtig godt nytår og held og lykke med jeres kommende studier!