Opøve "fingernemhed"

Jeg er normalt fingernem, men jeg tænkte på, altså, inden man bliver færdig som læge, hvilke ting ville være fornuftige at give sig til i det øjemed at opøve ens “fingernemhed”?

Jeg tænkte på om det f.eks. ville være en fordel at begynde at sy eller spille musik, da det ville træne en i at udføre et præcist stykke arbejde med fingrene. Det må da være god træning, når man begynder som kirurg, eller hvad?

En af mine venner som læser medicin hævder at det er nok at spille musik e.lign. - sykurset får man på studiet… Anyways… Håber på noget konstruktiv feedback…

Du joker ikk?

Nej, egentlig ikke. Er det da helt ude i hampen siden du reagerer sådan? :slight_smile:

Tror du vi er demi guder eller superhelte der træner vores reaktionsevne, smidighed, fingernemhed, etc…

Nu må du da lige… :roll:

Du mener altså kun det er egentlig “klinisk træning” der tæller og ikke div. øvelser hjemme i stuen?

:slight_smile:

Det synes jeg nu ikke jeg siger.

Jeg synes bare det er et fjollet spørgsmål!

Så er det ikke sværre at sætte en sutur, det er jo ikke microkirurgi du bliver sat til som kommende cand.med. Vi taler om overfladiske enkelt suturer.

Jeg synes det var et helt fornuftigt spørgsmål - jeg er ved at lære at ekkokardiografere og en af mine lærere har bedt mig om at begynde at spille spil på PCen for at opøve fingerfærdighed, hurtighed og fingerspitsgefyhl…
(da JEG skulle lære at sy - startede jeg med at sy enkeltknuder i bamser og lignende med pean!) mange hilsner en novice i PDA

:shock: Øhm…jeg broderer rigtignok…men jeg tror det er de færreste patienter som forventer små blomster og kunstneriske pifter på deres suturer… :wink:

Men det er selvfølgeligt alltid smart at øve sig på forskellige suturer - imidlertid tror jeg ikke det er særligt hyppigt forekommende at man bliver sat til at lave andet end enkelt suturer som stud.med… :slight_smile:

Lykke til med det!

De basale færdigheder man skal lære på studiet som måske kræver lidt fingerfærdighed er sådan set ikke andet end simpel sutur, venflon og arterie punktur, og disse ting kræver bestemt ikke særlige evner. Hvis du derimod skal være kirurg og operere i små ting stiller det nok nogle andre krav til fingerfærdighed, men jeg går ud fra at det er noget man opøver henad vejen.

Hvis du skal begynde at spille et intrument (hvilket er en god ide!) skal det nok snarere være fordi det er sjovt.

mvh. Lasse

Hjælper det at at spille klaver for at spille guitar? Jeg mener nu det er er bedre at gå i gang med guitaren med det samme.

Hvis man er bidt at en gal kirurg er det bare at komme i gang. Sørg for at komme på kirurgisk afd i præklinik og spørg om der ikke er en som vil lære dig at suturere, både på OP og i skadestuen. Øv dig derefter i flæskestege og sammenrullede engangsklude.

Det er altså ikke svært at suturere alm sting i skadestuen. Det svære er at knytte knuderne på 7-0 uden at de bliver for løse eller at suturen knækker, men det skal man først bekymre sig om når man ved om man vil være kirurg eller mediciner.

Og vil man gerne være hotshot hjerne/hjerte-kirurg er tiden langt bedre brugt på forskning. Hvilken ironi :slight_smile:

Jeg har hørt, at især banjoen skulle være et godt instrument, hvis man ønsker at blive mave-tarm kirurg…

Øv er alle mine år på mandolin så spildt?

Nej, det bedste instrument er helt bestemt ukulele!
Ingen tvivl om det, jeg bliver den bedste kirurg :wink:

Jamen jeg skal ikke være kirurg… jeg skal være alm. mediciner… så er mandolin alligevel det bedste, jubiiiiiiiii

Jødeharpe til psykiateren…?

Nope der bruger de specielle trommer til at mane onde ånder væk med :wink:

Hmmm… Jeg vil da tro at den bedste forholdsregel man kan tage sig før en operation, er at lade være med at drikke sig stiv :bash:

Ellers kan man jo lave det der trick, hvor man kører en mønt op og ned med knoerne, ligesom kirurgerne i Scrubs… Så ender man med at blive sådan en slags superkirurg, der både kan lave møntricks, spille banjo og jødeharpe, og mane onde ånder væk med trommer og mærkelige lyde… Ud over det kan man selvfølgelig forhåbentligt også sit håndværk… Ellers kunne man jo passende stikke af med en cirkus :smiley:

Jeg har været på kateter kursus, sutur samt iv adgange, mine iv adgange er lidt rustne, så må jeg kunne retfærdiggøre nogle timers Battlefield Vietnam samt Half Life2? eller hvad?
Nogle der har andre gode forslag :slight_smile: ?

En masse HL2 lyder legitimt :smiley: … Ellers kan du jo prøve urmageri… Det er fandme småt, skal jeg sige dig

ang. mave-tarm kirug, er træk basum ikke det bedste :slight_smile: