Opøve "fingernemhed"

:smiley:

Spøg til side… ved man, at man bare vil være kirurg, men er man samtidig noget fummelfingret, kan det da kun anbefales at træne lidt… Og har man lyst (men ellers ikke), er det vel en udemærket fingerøvelse, at spille et instrument.

Selv øver jeg sutur- og kirurgisk knude-teknik derhjemme, (og spiller i øvrigt også et instrument, men det har jeg nu stort set gjort, før jeg overhovedet vidste, at der var noget, der hed en kirurg), men det er nok mere med eksamen for øje. Jeg for vist også spillet en del på puteren, men det er nu ikke derfor :oops: .

nej ko-klokke til psykiateren

Trompet til medicineren, for de skal jo altid blæse tingene op.

Er der ikke også noget med kødfløjte ?

ok, gutter (og gut’inder) det er nogle sjove ideer. Men helt ærligt. Jeg har undervist en del 13. sem. studerende i sutur teknikker (uden at skulle være højrøvet, er kun selv på 12.) Men det er altså ikke for godt. Om diverse computer spil og mandolin timer hjælper skal jeg ikke kunne sige. Men lidt træning i sutur teknik er dog ikke at foragte. Man skal nok få det lært i turnus, men alligevel er det ok ikke at bruge en time på at slå knuder på 4 sting når man starter i skadestuen. Og folk vil nok også være taknemmelige for at at de ikke ligner frankenstein når man får fjernet tråden. :o )
Så hvis man vil være ovre i det kirugiske eller til turnus er det ikke en dårlig ide at øve sig lidt på knudebindings teknik :slight_smile:
Kommende medicinere kan gå over i hjørnet og klø sig i skægget (hvis de har et sådant !! :twisted:

Så er det heller ikke sværere at slå en knude… jeg kunne binde snørrebånd i børnhaven :wink:

Binde snørrebånd… Skal man nu også kunne binde snørrebånd for at blive læge!? :book:

Ville ikke være så nervøs, hvis jeg var dig. Der er vel en grund til at så mange læger går med sandaler og træsko.

Hehe… Det er vi faktisk nogle stykker der har en ret interessant diskution om inde under tråden “Fodtøj i klinik”, det med sandaler og træsko…

Men hvor meget sutur/nålestikkeri/droplæggelse/kateterlæggelse stads skal man egentlig lære før man bliver kandidat i medicin? Hvor meget fylder “det praktiske”?

Hehe, ja, var det ikke frold der gik i sandaler, og nu blamerer sig med sine enhåndsknuder i børnehaven :wink:

Mht. den “praktiske” del af studiet, så er det primært i klinik man får lov til den slags. Dvs. 2 ugers præklinik de første 3 år (KU), og så er der en del kliniske ophold de sidste 3 år.
Men man kan også få lov til en hel del på FADL-vagt, hvis man er lidt fremme i skoene…