Optagelse i september

Jeg er så heldig at være kommet godt fra mit gennemsnit på gymnasiet, og kan derfor søge ind på kvote 1. Mit problem ligger i, at jeg på trods af et sabbatår stadig kun er 19 år til september 2005 (fylder 20 år i oktober), hvor jeg meget gerne vil ind. Så vidt jeg er informeret rykker man de yngste til holdet i februar. Er der nogen måder man kan undgå dette på, hvis man meget gerne vil starte allerede til september? Det skal nok lige siges, at jeg regner med at søge ind på AU.

MVH
Christina

Det afhænger meget af hvilket universitet du søger ind på - i århus er det omvendt - vinterstarten tildeles fortrinsvist til de yngste ansøgere - men når alt kommer til alt er der nok en grund til at de enkelte universiteter har valgt at arrangere undervisningen på en sådan måde - så hvis du vil være en undtagelse for det skal du nok komme med meget gode argumenter - prøv at tage en samtale med studievejlederen for det universitet du ønsker som første prioritet - men tvivler på du vil få meget ud af det

Christina:

Så vidt jeg er informeret, kan man søge om at få lov at være sommerstarter (på ansøgningsblanketten) - men du skal nok være heldig, din alder taget i betragtning.

Hejsa
Ja de yngste plejer at blive overflyttet til februar… og det er du højt sandsynligt! Det man krydser af på ansøgnigsblanketten er jo kun prioritet - og det gør alle andre jo også - så det giver dig ikke de helt store genveje! Du kan være heldig, at prøve at ringe ind omkring august til næste år. Jeg ved det er lykkedes nogle vinterstartere at få en sommerplads, hvis der tilfældigvis bliver nogen ledige pga afbud el. lign. Så der gælder det bare om at være heldig…
EllerVinterstarten er nu heller ikke så slem… et halv år mere til at tjene penge (dem får du brug for) eller rejse jorden rundt og nyde livet uden de stoer forpligtelser…
Held og lykke med det!

Hvorfor dog starte i september når det er klart federe at være vinterstarter :doc:

På århus er der langt flere vinterstartere der består end sommerstartere - bl.a. pga af den længere læseferie hvis du spørger mig - kan slet ikke se problemet i vinterstart - jeg ønskede personligt vinterstart men fik sommerstart

Hvorfor er det langt federe at være vinterstarter? Er blot lidt nysgerrig da jeg selv bliver vinterstarter på AU om 2 måneder. Hvordan kan læseferierne være længere? Undervisningen er da den samme på de to hold start ikke?

Men helt klart rart at vide at vinterstart er federe. Det glæder jeg mig til…

Tusind tak for den hurtige respons! Jeg vil forsøge mig med de forslag I har givet, ellers må jeg starte i februar - som heller ikke ville være en katastrofe, vil bare gerne påbegynde mit drømmestudie indenfor en overskuelig fremtid :smiley:

Ja, jeg er også stærkt interesseret i at vide, hvorfor man har længere læseferie som vinterstarter. Så er det måske slet ikke så ringe :smiley:

Ved vinterstart har man jo 2 måneders sommerfeie mellem første og anden semester. I århus giver det derfor knap to måneder ekstra at læse anatomi i…

De færreste bruger dog sommerferien til at læse i…
Den lavere dumpeprocent på vinterstartere hænger sammen med, at det hovedsageligt er de yngste der starter om vinteren, og de er dermed ofte kvote 1’ere med gode karakterer, der er gået lige fra gymnasiet…
Gennemsnitsalderen er højere ved sommerstartere og de er oftere kvote 2’ere, der har været længere ude af uddannelsessystemet…

Hehe, ja det er så din teori, men personligt har jeg svært ved at tro på at den ret så markante højere dumpeprocent skyldes at det er kvote 1’ere og ikke 2’ere der kommer ind om vinteren - anyway Vest har ret i det han skriver - men jeg tror dog på at 2 måneder kan gøre en stor forskel

hehe… jeg tror nu heller ikke det er alderen der har nogen betydning.

Hvis data passer, så skyldes det nok snarre at folk har sommerferien til rådighed hvor de f.eks. kan tage på dissektionstur med IMCC.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om forskellene mellem sommer- og vinterstartere.

Jeg har tidligere undervist på andet semester i København i ca. tre år så jeg har oplevet begge typer af studerende og jeg mener helt klart at der er stor forskel. Sommerstartere er, som i ved, gerne lidt ældre og en del af dem er optaget gennem kvote 2. Når man er blevet lidt ældre og i højere grad har udviklet sin selvstændighed og har prøvet andet og mere end gymnasiet er der så vidt jeg har oplevet en noget anden tilgang til studiet. Hvad mener jeg så med det? Jo, jeg mener at holdningen: ‘Jeg skal jo bare bestå’ er betydeligt mere fremherskende blandt sommerstartere end blandt vinterstartere. Gør det så nogen forskel? Nej, ikke den fjerneste i den sidste ende. Der er da ganske sikkert nogen der skyder under målet og dumper i starten af uddannelsen, men det er ikke nogen skade til at prøve hvordan det føles. Man får da i hvert fald ikke lyst til at prøve det igen. Vinterstarterne er som gruppe noget mere stræbende efter at få gode karakterer - jeg ser det som et levn fra gymnasiet, men det kan være jeg overfortolker. Jeg har dog flere gange oplevet at fremmødet blandt vinterstarterne er større, og at der er større tendens til at ville profilere sig som en dygtig studerende.

Jeg vil lige understrege at jeg absolut ingen mening har om hvilken gruppe af studerende der bliver til de bedste læger.

En ting du også skal overveje, er at alle de andre 19-22 årige der søger ind samme år som dig, formegentlig vil blive flyttet til februar. Skulle det ske at du fik administrationen (eller hvem det nu er) overtalt til at du kunne starte september, kunne du i så fald ende på et hold med udelukkende “gamle” medstuderende…

Malmer: Det med at starte blandt “gamle” studerende - det tror jeg nu ikke er noget mange tænker over i ret lang tid. Jeg startede som 24-årig og var således een af “de gamle” (pudsigt idag som 30-årig at tænke over, at man allerede var gammel da man var 24 :lol: !)

Måske er det mig der bliver sent voksen( :oops: ) - men jeg har nu haft meget samme studieliv som dem der startede som 20-årige.

Og jeg tror såmænd ikke at ret mange spekulerede over min alder. Jeg har studiekamerater som er 6 år ældre og nogen der er 5 år yngre - og kommer nu godt ud af det med alle - uden skelen til alder.