Optagelse på medicin 2008 i kvote 2

Hej alle sammen :smiley:

Er der nogen, som har helt styr på, hvordan optagelsen kommer til at foregå på medicin via kvote 2 i 2008?
Jeg har tjekket KU´s og SDU´s hjemmesider (da jeg ikke søger AU) og så vidt jeg kan forstå er pointsystemet afskaffet og på SDU er også den motiverede ansøgning afskaffet.Men ellers synes jeg ikke, at de skriver specielt meget om, hvad der bliver lagt vægt på.

Mange hilsner fra Nethe

Hej,

Har du været inde og kigge igen? For der er på SDU´s hjemmeside nu en klar beskrivelse af hvordan det kommer til at foregå. Vi skal ikke indsende motiveret ansøgning, men vi bliver derimod inviteret til en multiple choice test d. 3. maj, hvis snittet er over 8 (gammel skala). Testen består af 50-100 spørgsmål som det ikke er muligt at forberede sig på. Det drejer som spørgsmål indenfor naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora. Ud fra testen vurderer de så om vi skal til interview. Her er der forskellige stande, hvor der står en interviewer i hver, som stiller en opgave. Vi har 7 min. i hver stand.

På KU er det ligesom i gamle dage:-) Erhvervserfaring, uddannelsesforløb, udlandsophold mm. Husk at din motiverede ansøgning skal skrives på et specielt skema som du finder på KU´s hjemmeside.

Håber du kan bruge det.

Hej,

Jeg kan ikke finde den specielle skema, hvor man skriver sin motiverede ansøgning. Jeg har kigget i
http://studier.ku.dk/ men findet intet.

Håber nogle af jer kan vise mig den.

På forhånd tak!

Hej,

Her er en side med en vejledning i at skrive en motiveret ansøgning til KU:

http://www.ku.dk/sa/optag/motiveret_ans … enskab.pdf

Håber det hjælper

Hej.

Jeg har et spørgsmål.

Mit gennemsnit er på 7,4 efter den gamle karakterer skala.
Jeg har nu læst i 1½ år til farmaceut, men vil så gerne komme ind på medicin studiet.

Er det muglighed for det i kvote 2? Jeg har allerede gennemført 1½ år farmceut studie og fik bestået alle fagene :slight_smile:

Hej,
Du kan prøve at sende en motiveret ansøgning til ku.
Det tæller altid at man har prøvet at være på et andet universitets studie og farmaceut har jo mange af de samme grundfag som medicin så det er jo altid et plus :wink:

Derudover kan du jo prøve at læse nogle af de motiverede ansøgninger der ligger herinde som inspiration til hvad andre i din situation har gjort :slight_smile:

Held og lykke :doc:

Hej

Tak for alle dem der svaret tilbage :slight_smile:

Jeg vil meget gerne have et ærligt svar. fordi det forvirrer mig så meget

Er det for gammelt at starte som 30 årige til medicin studiet?
Nogen af jer vil finde på at starte et så langt studie som 30 årige?? eller det det bar mig der er for skør?

[quote=“anssmaly”:3u6y01g6]

Er det for gammelt at starte som 30 årige til medicin studiet?
Nogen af jer vil finde på at starte et så langt studie som 30 årige?? eller det det bar mig der er for skør?[/quote]

Det kan du sagtens :slight_smile: jeg kender selv flere der var 30 da de startede og endda nogle der var et godt stykke over.
Det bør ikke være din alder der afgør om du vælger medicin. Hvis det er det du brænder for og du kan komme ind så go for it!
Hvis du bliver optaget på KU så ser på alderen når de sammensætter holdene så du kommer til at gå sammen med nogle på samme alder :slight_smile:

Held og lykke :doc:

Hej…
Du kan godt starte som 30-årig. Mange vil være yngre end dig - og nok et andet sted i livet…

7,4 i snit - helt ærligt: så er dine chancer dårlige. (Tidligere var der et krav om at man skulle have 8,0 i snit i nogle bestemte fag - ved ikke om det stadig er sådan - spørg en studievejleder)

Du skal også være opmærksom på at du skal opfylde de specifikke adgangskrav - se dem på ug.dk

Hvis det virkelig er det du vil - og du vil lægge et stykke arbejde for at komme ind så er det ikke umuligt. Tag en snak med en studievejleder - og brug evt det næste år på at kvalificere dig.

/Birgitte