Optagelse på medicin på KU

Hej studmed.dk

Jeg blev student her i sidste uge med et snit på 10,5 efter bonus (både A-fagsbonus og bonus for tidlig studiestart). Jeg har tænkt mig at søge ind på medicin om et par dage, og jeg vil derfor høre, om I tror det er muligt for mig at blive optaget? Jeg har kigget på standbykvotienten for de sidste 10 år, og den er ikke steget over de 10,5. Vil I mene, at jeg er mindst sikret en standbyplads?

Tusind tak på forhånd

Som du også får at vide på andre hjemmesider, så er du ikke “sikker” på noget som helst. Jeg vil mene, at det er dårlig stil at sidde og gejle en person helt op, så han/hun sidder med forventninger om optagelse osv. osv., hvis det hele glipper.

Dine muligheder er gode, men “sikker” - det vil jeg passe på med at sige.

Jeg er bevidst om, at min ansøgning sagtens kan blive afvist. Jeg vil blot høre jeres mening om mine chancer for at komme på standby, siden standbykvotienten aldrig har overgået mit nuværende snit? Jeg føler mig i forvejen forholdsvis sikker - jeg vil bare vide om jeg har en grund til at være det.

Det er muligt du ikke får tilbudt en standbyplads, da antallet af ansøgere kan og nok vil stige. Der er ingen absolut sikkerhed her.

Hvis du vil være mere sikker på at komme ind på studiet skal du søge bredt.

Vil du hellere være på standby ved KU end at komme direkte ind ved AU/SDU/AAU?

Nu bliver snittet jo beregnet efter ansøgerne og kan i princippet ligget mellem alt fra 0-12, afhængigt af popularitet.

Der optages 554 på både kvote 1+32 dvs. ca 500 på kvote 1 (så vidt jeg ved).
Kvotienten sidste år på 10,1 betyder at nr. 500 (efter ansøgningerne er sorteret efter karakterer) - og dermed den med laveste snit, der kom på standbylisten, havde 10,1.

Det er desværre ikke unormalt at nogle snit stiger meget på bare et år. MEN man må antage af når vi snakker så høje karakterergennemsnit og en uddannelse som altid har været meget søgt, er risikoen for at snittet stiger med 0.5 ikke så stor som på mange andre. Det kan dog desværre godt ske. Mit indtryk er at de nye studenter kommer ud med højere snit og de forskellige tillægsregler (pga. 5 A-niveau fag) gør at konkurrencen er hård og ingenting derfor er sikkert.

Hvis du brænder for studiet, hvorfor så ikke søge andre steder også så du er sikker på at komme i gang? Fx. Aarhus hvor snittet er en del lavere?
Så kan du altid læse kandidaten i KBH.

Sidste år havde vi en tøs der kun søgte ind på KU, ikke kom ind og derefter fortvivlet spurgte os hvad hun kunne gøre for at blive optaget samme år på en af de andre universiteter (hvor hendes gennemsnit var rigeligt højt). Svaret? Ingenting. Ansøg igen næste år.

Umiddelbart vil jeg anbefale dig ikke at gøre som hende.

Jeg ville foele mig rimelig sikker hvis jeg var dig. Du er selvfoelgelig ikke sikret pladsen 100%, derfor skal du også taenke over din 2. prioritet, men du er ikke desto mindre et godt stykke over det forventede snit for standbyansoeger.

Jeg har pt. samme snit som dig også med bonus, skal dog til omeksamen pga. voteringsfejl. Hvis jeg var dig ville jeg altså også føle mig 95% sikker, da snittet på medicin ikke varierer det store, tjek evt: adgangskvotienter.dk. Men for at være endnu mere sikker på at skulle læse medicin, ville jeg også sende en ansøgning til de andre fakulteter :slight_smile:

Jeg har også sendt ansøgninger afsted til de andre fakulteter, men jeg vil helst blive i København.

Er undervisningskvaliteten den samme på de forskellige universiteter? Ja, jeg ved godt, at man ender med at blive læge uanset, men jeg har læst mig frem til, at der er nogle kurser på KU, som man ikke kan tage på de andre universiteter.

Det kan jeg også godt forstå, og det har du jo også gode chancer for, men hvis alt går galt så er alternativet et helt andet studie, hvilket for mit vedkommende er udelukket – så vil jeg hellere flytte! =]

Der er jo også risiko for at man senere kommer til at skulle flytte evt. pga. en introstilling osv… Men det er jo igen en prioriteringssag :slight_smile:

Jeg håber da, at vi begge kommer ind. :slight_smile:

Jeg synes bare, at det med at flytte er et lille problem for mig. Hele mit liv er i København. Det bliver svært at efterlade det, men jeg brænder virkelig for studiet, så jeg skal helst ikke lade det komme i vejen for mig. Indtil videre er jeg fortrøstningsfuld, hvorfor jeg ikke behøver at tænke på det. :slight_smile:

Det kan jeg godt forstå :wink:
Men tror også at snittet er højt nok til KU, så det kan være vi ses =]

Ja, forhåbentlig. :slight_smile:
Held og lykke med din omeksamen og ansøgning til KU. :wink:

Hehe tak.

Held og lykke til dig også =]

Hej alle

Jeg søger ligeledes ind på KU i år med et snit på 10,5, men da jeg har haft 2 sabbatår, er det altså min sidste chance for at gange mit gennemsnit. Jeg tænkte derfor, om det ville give mening at søge f.eks. molekylær biomedicin som 2. priotet - altså om det vil øge mine chancer for at komme ind via kvote 2, hvis jeg har læst 1 eller 2 semestre på denne eller en anden uddannelse??

Hvis det er din sidste chance, så kan du vel stadig nå at blive optaget på KU. Så der skulle vel ikke være noget problem? :slight_smile:

Folkens, dæk jer nu ind for satan da. Har I gennemsnit på 11+ uden bonus, så fair nok at I føler jer ret sikre og ikke gider dække jer ind. Ligger I med røven lige over vandskorpen, så vær dog på den sikre side, og kryds af i alt, der kan krydses af samt søg ind på alt, der kan søges på.

@Anikka
Ja, søg ind på molekylær biomedicin som 2. prioritet. Det kommer ikke til at have effekt på din 1. prioritet, men kan redde din rumpe, hvis 1. prioriteten går galt.

Jeg er skam dækket ind :lol: Har flere backups; Men baseret på tidligere års kvotienter burde det være nok, men som sagt kan man jo ikke vide det :slight_smile:

@alex-sander
Håber skam også at jeg bliver optaget i denne omgang, og så er der slet intet problem :slight_smile: Men jeg må samtidigt være realistisk og overveje muligheden for at få et afslag, og i så fald bliver jeg nødt til at tænke alternativt.

@badooo
Tak for svaret. Molekylær biomedicin fik plads nummer 2 på min ansøgning.