Optagelse på medicin studiet ... kvote 2 erfaringer

Hej Alle sammen

Jeg har efterhånden spejdet efter en mulighed for at læse medicin i snart et par år. Problemet er at jeg har en ekstrem dårlig HHX fra da jeg var ung og uvidende. Men jeg har efterhånden oparbejdet rigtig meget relevant erfaring fra mit job som indkøber af udviklingsprojekter indenfor “philips medical systemes” et arbejde som primært har foregået i udlandet "blandt andet asien, Nigeria og England hvor jeg har været bosiddende de sidste 2 år. Jeg har mange læger mellem mine kollegaer og det var en af dem som for nyligt gjorde mig opmærksom på at selv om min HHx havde et snit på 6.3 så ville jeg stadig have en mulighed via kvote 2 på SUD…

Det skal siges at jeg efter min HHX tog en uddannelse som markedsføringsøkonom med et snit på 9.2… så det er altså ikke fordi
at jeg er helt umulig i skolen… modenheden var der bare ikke da jeg var 18 …

Er der nogen som har nogle erfaringer med et så dårligt snit… som sagt er jeg gået i fuld krig med at undersøge mulighederne for at forbedre mine chancer. Der er blandt andet nogle intensive kurser på Århus uni i Fysisk og Kemi …

Tak for alt den gode info i bidrager med herinde …

Med venlig hilsen Kristian

Jeg tror ikke, at det er muligt at komme ind med et snit på 6,3 -ej heller på kvote 2. Jeg taler ud fra det jeg selv ved fra dengang jeg søgte ind - der skulle man som minimum have et snit på 8,0 i kvote 2 - måske er reglerne lavet om. Gå ind på http://www.sdu.dk og undersøg det nærmere…

Held og lykke.

Hvis du er god her og nu, så søger du ind på SDU’s kvote 2 optag. De er de eneste der rent faktisk ser om du kan noget til optagelsesprøven.

Gå ind på SDUs beskrivelse af kvote 2, og du vil komme igennem 2 prøver. Hvis du kan overbevise dommerne om at du har x-factoren der skal til, er du optaget.

Hvis du sidder med et snit på 6.3 gammel skala (2.6 på ny skala) er der vidst ikke meget at stille op med en kvote 2 på SDU, her kræves nemlig et snit på mindst 6.0 ny skala. Måske det vil være muligt for dig at supplere i fagene dansk A, Matematik A, Kemi B, Fysik B og Engelsk B og derefter søge kvote 2 på AU hvor det er disse fag der ligger til grund for optagelsen.
Håber det lykkes for dig, for det er da umådelig ærgeligt at sidde med en dårlig eksamen fordi man ikke var klar/moden til at tage den :slight_smile:

Som det er blevet sagt, så er et snit på 6,3 efter den gamle skala ikke nok til at søge kvote 2 på nogen af de tre universiteter.

Hvis du mener at du har gode chancer for at score 10 og 12-taller i de fem fag (Mat A, Dan A, Eng B, Kemi B og Fys B) så er din største chance for optagelse gennem kvote 2 nok i Århus, for på SDU er optagelsesprøven i kvote 2 meget populær, hvilket gør konkurrencen om pladserne meget stor, til gengæld mener jeg at der er flere kvote 2 pladser på SDU. MEN HEY!! - Det er jo ikke ulovligt at prøve optagelsesprøven på SDU her i foråret (som søges inden 15. Marts), og hvis det ikke går, så prøv kvote 2 i Århus som søges inden 5. Juni.

Held og lykke!

Tak … for tilbage meldingerne …

Jeg håber det kan lade sig gøre ved at tage fagende igen … Jeg mangler stadig at høre tilbage fra SUD
omkring mine chancer hvis jeg gør dette.

Utroligt at hvor længe en sådan en dårlig HHx skal følge en…

Er utrolig skuffet over at jeg skal bruge kræfter på at tage min engelsk eksamen om. Jeg har et 11 tal (A niv) fra min økonom uddannelse
og har desuden boet i England i de sidste to år …men det tæller desværre ikke i den her sammenhæng

Jeg skal nok lige poste … svaret fra SUD her på siden, i tilfælde af det vil intressere andre

Som nævnt længere oppe, skal du have et snit på minimum 6,0 efter den nye skala i nogle specifikkefag imellem. Det er vidst matA, EngelskB, DanskA og kemiB tror jeg.
Med det sagt er jeg selv kommet ind på SDU med et snit på 6,4 med kvote 2 - men bemærk, udvælgelsen er hård - og der er 2 prøver at komme igennem, og så vidt jeg ved er det kun 10% der kommer igennem. Det er selvfølgelig forsøget værd, og jeg er jo et godt eksempel på at selvom ens snit er lavt, kan man godt blive optaget :wink:

NatashaH och alle andra som har blivit optaget i kvote 2 i odense!

finns där någon måde man kan öva sig till Multiple Choice Testen? Det kunde vara en mege stor hjälp.
Eller har verkligen alle gått igenom den här test utan att öva sig??

Kh Elin

Testen kan sammenlignes med IQ-tests eller hjernebrydere/grublerier.

Du kan dog ikke forberede dig voldsomt meget, men hvis du kan komme ind i tankegangen med logisk tænkning og ræsonnement, er du bedre stillet end hvis du møder op med tømmermænd.