Optagelse på universitetet

Hej

Jeg hørte lige noget om, at hvis man har taget en videregående uddannelse, kan man kun kan blive optage på en universitets uddannelse, hvis der er ledige plader på studiet.
Det var min veninde, som søger ind på dyrlæge studiet der fortalte mig om det.
Kan det passe, er der nogle der har hørt noget om det?

Jeg mener, der her er tale om den såkaldte “kandidatregel”, og jeg er ret overbevist om, at man bliver smidt bag i køen, hvis man allerede kan glæde sig over en cand.et-eller-andet foran sit navn på rudekuverterne.

Der står vist mere om det i vejledningen til optagelse inde på http://www.optagelse.dk ; )

… hvilket på en måde absolut ikke giver mening, da vi igennem hele vores ungdomsuddannelse har fået at vide, at vores karaktergennemsnit fra hhv. STX, HHX og HTX ville være det eneste afgørende ved en optagelse på de videregående uddannelser.
Hvis jeg har en cand.merc, hvorfor skulle det forhindre mig i at få en uddannelse udover det?

fordi du har en cand.merc…

Jeg synes det er ganske rimeligt - du er ikke forhindret blot begrænset…

Cand.merc. var måske et dårligt eksempel, da det er en længerevarende uddannelse, og folk der gennemfører er målrettede nok til ikke at skulle studere andet, men jeg kan bare ikke se hvorfor man burde blive dårligere stillet med hensyn til optagelse, blot fordi man allerede har gennemført en uddannelse.

Der er jo kun tale om kandidat-eksamnier derfor “kandidatreglen”… Er du Falck-redder, så kommer du ikke bagerst i køen…

rehlen er at den 3. videregående uddannelse skal være en med frit optag

Jeg mener at det er muligt at omgå reglen. Hvis du på forhånd ved du gerne vil have 2 candidater, som er populære mht. ansøgere, kan du starte med at tage bacheloren i den første. Derefter søger du om optagelse på nummer 2 og fuldfører den, hvorefter du så kan tage tilbage til candidatdelen på den første og voilá: så har du to candidater. Kender en der har gjort det, men det er nogle år siden…