Optagelse via kvote 2

-Slettet på brugerens opfordring -

/frold 26. nov 2009

Hej Claus

Så vidt og så fremt du består díne GSK Kurser med en karakter således at dit snit i mat, fys, kem, eng, dansk er på 8,0 har du mulighed for at søge på kvote 2. Med den alder og uddanelse du har ville jeg ikke mene der er noget i vejen for at du bliver optaget uden problemer, det hele hænger på er din motiverede ansøgning. Den tæller utroligt meget, alt efter hvor du søger.

M.V.H Rasmus

Ja, jeg synes også at du har nogle gode ting “med i posen”. Det kommer jo lidt an på hvor du vil ind i landet (da deres optagelsesprocedurer og poeng-givning er lidt forskellig), men som nævnt er din motiverede ansøgning MEGET vigtig. Det er vigtig at du begrunder HVORFOR du vil være læge, ikke kun alle de ting du har lavet og laver osv. Hvad forventer du af studiet og hvad kan du give studiemiljøet osv.

:slight_smile:

Held og lykke i hvert fald.

Du har vist en stærke og motiverende levendesbeskrivelse. Husk dog at kun 20% bliver optaget gennem kvote2. Det er kun dem med et snit på 9,8 (KU), 9,7 (ÅU), 9,6 SDU som kan se frem til en studieplads på lægestudiet. Held og lykke :!:

Litt uklart; 20% bliver optaget gennem kvote2 på KU, 50% på SDU og rundt 30% (?) på AU og da behøver man ikke snittet som jintaga nevner.

Hvis man ønsker at komme inn på kvote 1 behøver man et slikt snitt.

Tror jintaga mente dit CV og ikke levnedsbeskrivelse, og at der som anja skriver bliver sorteret forholdvis mange fra i kvote 2, mens man er sikret optagelse såfremt man har snittet

Som det er sagt så mange gange så er levedsbeskrivelsen nok den suværent vigtigste faktor for optagelse. Dit CV bærer præg af at du er en moden person med erfaring indenfor det at arbejde med mennesker, du kan derfor bruge CV’et i din levnedsbeskrivelse til understrege sådanne kvaliteter. Det er dog også vigtigt at redegør for din motivation for hvorfor du lige præcis vil være læge, og eventuelt hvad du mener du kan bidrage med som færdigudannet læge og ikke mindst under studiet.

Hvis du ellers får skrevet en god levnedsbeskrivelse hvor du får disse elementer frem og du samtidig formår at sætte et personligt præg på den, tror jeg da du har rigtig gode chancer for optagelse - din fordel er helt klart at du ikke har en profil som gennemsnits kvote 2 ansøgeren

Hej Claus
Undskyld uklarheden. Jeg mente, at p.t. er det kun dem der har hhv.9,8 9,7 og 9,6 i snit der optages gennem kvote 1 (80% optagne). I kvote 2 kun 20% både i KU og ÅU. I odense har de andedelse optagelses procedure end man kender her i Kbh og Århus.
Det er altid en god ide at snakke med studievejleder ved medicinstudiet, inden man søger om optagelsen.
Held og Lykke

Jeg kan forestille mig at Jens tænker på dem, der er i starten af tyverne, og som har brugt nogle år efter gymnasiet på først at arbejde i butik, kiosk, fabrik e.l. i ½-1 år for at tjene penge til at rejse også i ½-1 år, oftest i Asien eller Syd-Amerika. Derefter følger 1-2 år med arbejde på plejehjem og evt. noget frivilligt arbejde i f.eks. Røde Kors.
Ikke noget galt i ovenstående overhovedet, men jeg synes efterhånden at ret mange har et lignende CV, og dit skiller sig ud fra mængden, samtidig som det er relevant, hvilket er positivt.

Ja, sådan en typisk person som mig der kommer fra gymnasiet, ikke helt havde snittet, og så har været ude i 1-4 år og lege lidt rundt, ikke noget seriøst, man kan sige i modsætning til hvad du har lavet - jeg tror dit CV er en fordel

Jeg har forgæves forsøgt at finde på uni’ernes hjemmesider og her på siden, hvor mange ugers/måneders udlandsophold og højskoleophold der kræves for at blive betragtet som point i kvote 2, er der nogen der ligger inde med informationer vedr. dette?

Undskyld kapring af tråden, men ville ikke starte en ny…

Jeg mener at der mindst skal 3 måneder til før det tæller “rigtigt”, men samtidig kommer det jo også an på hvad du laver i den tid…

Et hurtigt google search:

http://www.famikon.dk/claus.htm
http://digte.dk/digte/forfatter.asp?forfatter=9545
http://www.nhf.dk/firstdanishbreed.htm

Som man kan læse, så er ansøger meget bred i sine aktiviteter.
Jeg ønsker dig al held og lykke, med optagelsen.

Min mor begyndte først at læse medicin, da hun var 35, og idag er kun afdelingslæge, og har stadig nogle år tilbage, så bare klø på :slight_smile:

mvh
svend

Er der nogen der har en kilde på mit spørgsmål?? På forhånd rigtig mange gange tak!

[quote=“AndreasG”:3p6tk2wv]Jeg har forgæves forsøgt at finde på uni’ernes hjemmesider og her på siden, hvor mange ugers/måneders udlandsophold og højskoleophold der kræves for at blive betragtet som point i kvote 2, er der nogen der ligger inde med informationer vedr. dette?

Undskyld kapring af tråden, men ville ikke starte en ny…[/quote]

ring til studievejl!!

@gundestrup heldigt din mor stadig har nogle år tilbage - livet er jo skønt… :wink:

jep man bliver jo pentioneret som 65årig :slight_smile:

[quote=“AndreasG”:tnr0irab]Jeg har forgæves forsøgt at finde på uni’ernes hjemmesider og her på siden, hvor mange ugers/måneders udlandsophold og højskoleophold der kræves for at blive betragtet som point i kvote 2, er der nogen der ligger inde med informationer vedr. dette?
[/quote]

For KU:
Udlandsophold: Minst 3 måneder. 3-5 mdr. giver 10 point, 6-11 mdr. giver 20 point, 12 mdr. og derover giver 40 point. Det skal være tale om arbejde eller studieopphold/ kurser/uddannelse efter det fyldte 18. år.

Mer kan du læse i optagelsespjecen på s 22 som du kan laste ned
her.