Optagelsesprøve til KU-kandidat

Er der nogen herinde der har prøvet den famøse optagelsesprøve til kandidat KU og vil dele af erfaringer og gode råd?

På forhånd tak
Mignon

Jeps, det har jeg. Jeg var til prøven d. 10 maj og er kommet ind på KU :slight_smile: Troede egentlig også at du skulle til prøven?

Hvad vil du gerne vide?

Jeg vil også meget gerne vide hvad prøven indebærer :slight_smile:

Hvad er det for en slags prøve? Hvilke spørgsmål stilles? Hvilket spørgsmål - hvad er sværhedsgraden? Hvor mange var til prøven, og hvad skal der til for at klare cuttet? Overvejer pause mellem 6.-7. på KU, og er derfor interesseret :slight_smile:

Tillykke!
Jeg går på 5. semester nu, derfor skal jeg først søge senere på året.
Jamen, jeg er interesseret i at få en førstehåndsindtryk, f.eks. hvilken type spørgsmål (er de alle multiple choice?), antallet af spørgsmål, hvor lang tid, er spørgsmålene kringlet formuleret, osv.
Hvordan var din ‘mavefornemmelse’ efter eksamen?
Var der mange der søgte i denne omgang?
Og ellers noget omkring det praktiske/administrative når man søger optagelse: søger man KU som første prioritet og sit studiested som nr. 2? Jeg har nemlig ikke helt styr på hvordan det foregår.

På forhånd tak og endnu en gang tillykke med optagelsen :slight_smile:

Okay, jeg vil prøve at besvare jeres spørgsmål på bedst mulige vis.

Ansøgning til Københavns Universitet kan i læse om på denne side: http://studier.ku.dk/kandidat/medicin/ansoegning-og-optagelse/

Selve ansøgningen foregår via den digitale ansøgningsportal, og der er en fin guide til hvordan man udfylder den på ovenstående side. Hvis man går på AU får man en forelæsning omhandlende optagelse på kandidaten, hvor man kan stille spørgsmål om alt det praktiske. Man skal ikke prioritere sine ansøgninger, men bare søge begge steder. Såfremt der er flere ansøgere end der er pladser (studerende på KU som går fra direkte fra bachelor til kandidat har retskrav på optagelse og skal ikke til optagelsesprøve), vil man modtage mail om invitation til optagelsesprøven på KU.

På følgende side kan i se eksempler på spørgsmål, som kan blive stillet til optagelsesprøven på KU:
http://studier.ku.dk/kandidat/medicin/adgangskrav/

Der står på ovenstående side at der ville være 120 multiple choice spørgsmål som skulle besvares på 2 timer. Spørgsmålene omhandler ene og alene de vigtigste elementer i bacheloruddannelsen på KU og skulle være vægtet således:
ca. 60 % fra 6. semester
ca. 30 % fra 5. semester
ca. 10 % fra 3-4 semester

På denne side kan i se bachelorstudieordningen og finde ud af hvilke fag de enkelte semestre dækker:
http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/undervisning-og-opbygning/

Til prøven var der godt nok 140 spørgsmål i stedet for de 120, som vi havde fået at vide. Dvs. ca 50 sek til hvert spørgsmål. Alle spørgsmål var multiple choice og havde 5 svarmuligheder, og det var så den studerendes opgave at udpege det MEST korrekte svar. Der kunne være 5 forskellige svarmuligheder, 3 forskellige de sidste 2 muligheder kunne så være kombinationer af de 3, eller der kunne være 4 rigtige og 1 forkert, og så skulle man udpege den forkerte. Så desværre er det ikke multiple choice på den nemme måde.

Generelt var spørgsmålene opdelt i blokke, eksempelvis: Hjerte, lunge, nyrer, endokrinologi, mikrobiologi, reumatologi, immunologi osv.

Jeg synes ikke helt at spørgsmålene stemte overens med de angivne procenter som der ville blive spurgt i. Der var f.eks. rimelig meget fysiologi, selvom det kun skulle dække ca. 10 %. Spørgsmålene er rimelig godt formuleret, så man ikke er i tvivl om hvad man skal svare på.

Generelt synes jeg at prøven var rimelig svær, og der var nogle helt mærkelige spørgsmål i mellem - bl.a. tekniske spørgsmål om dexa-scanning.

Jeg havde slet ikke læst op til prøven, da jeg ikke ville gå på kompromis med mine andre fag på dette semester. Andre havde læst op til prøven i 3-4 uger. Men omvendt synes jeg at det er svært at sige hvor meget man reelt for ud af at læse op.

Jeg gik dog ud fra eksamen og havde en rimelig god mavefornemmelse, men man ved desværre ikke hvor mange pladser der er, og hvor mange der er til prøven. Jeg havde eksamensnummer 54, så der var nok ca. 60-70 som var til prøven i år. KU vil dog ikke fortælle noget om hvor mange pladser man kæmper om, og derfor kan man godt gå ud fra eksamen og have en god fornemmelse, men man ved jo ikke hvordan de andre har præsteret og hvor mange der lukkes ind.

Stort set alle jeg kender fra AU, der har søgt i år, er kommet ind på KU. Men næste år kan forholdene jo være helt anderledes.

Hvis jeg gik på KU, ville jeg ansøge om optagelse på kandidaten direkte efter bacheloren, for at undgå at skulle til optagelsesprøve, og så i stedet holde pause på et senere semester.

Håber at det besvarede de fleste af jeres spørgsmål - ellers må i jo spørge igen.

1 Synes om

Tusind tak, det var et meget detaljeret og brugbart svar!
Held og lykke med de sidste AU-eksaminer og KU-kandidaten
mvh
Mignon

Mange tusind tak for den fine beskrivelse :slight_smile: Lige hvad jeg manglede :slight_smile: Jeg håber på at komme ind på bachelor uddannelsen i år i Århus og om tre år når jeg skal søge ind på kandidat delen, vil jeg også søge ind på KU da jeg rigtig gerne vil bo i København :slight_smile:

Hej :slight_smile:

er der nogle af jer der ved op der er optagelsesprøve både til vinter og til sommer eller om der kun er optagelsesprøve om sommeren og så fordeler man dem som “klarede sig godt” på enten kandidaten med start til sommer eller start til vinter?

eller har man mulighed som AU studerende der bliver færdig med sin bachelor til vinter mulighed for at søge kandidaten i KBH med start til feb?

mvh sandra

Eftersom at ansøgningsfristerne for sommer og vinteroptager er hhv. d. 1. april og 1. november formoder jeg at der er optagelsesprøve både om vinteren også.

1 Synes om

Hej,
Jeg håber at det er ok, jeg stiller endnu et spørgsmål. Jeg har hørt rygter om, at man som AU overflytter skal tage nogle ekstra fag som man ikke har haft på Bacheloren ift. dem der har læst Bachelor i KBH. Er det rigtigt nok? Hvis ja, hvor mange fag er det og kan man godt klare det udover alm. pensum? :slight_smile:

Hej
Jeg har et spørgsmål ang kandidat på ku