Optaget gennem kvote 2 på KU?

Hej alle

Jeg har søgt ind gennem kvote 2 på KU i år men har desværre fået afslag. Jeg mente selv at jeg havde gode muligheder for at komme ind på grundlag af mine erfaringer og kvalifikationer, hvilket efterlader mig lidt i vildrede over hvad jeg kan gøre bedre. I og med man ikke får nogen konkret tilbagemelding på sin ansøgning er det svært at vide hvor langt jeg var fra grænsen til optagelse.

Jeg er derfor meget interesseret i at høre fra nogle som er kommet ind gennem kvote 2 på KU 2010/2011, for at få indblik i hvad de har af adgangsgivende kvalifikationer, og evt. læse nogle motiverede ansøgninger. Dette ville i høj grad hjælpe mig med at finde ud af hvordan jeg bedst muligt bruger tiden fra nu og frem til næste ansøgningsfrist, og samtidig hjælpe mig med at vurdere om mit mål om optagelse er realistisk.

Jeg håber at høre fra nogle og vil være meget taknemmelig for enhver hjælp. På forhånd tak.

Jeg kan kontaktes på email: [email protected]

Venlig hilsen

Julie

Hej Mlawaetz

Jeg er en af de heldige der er kommet ind igennem kvote 2 med start her i september :smiley:
Men kan umiddelbart godt forstå din frustration. KU har lavet en guide hvor de beskriver hvad de har lagt vægt på ved bedømmelsen.
Kort kan jeg lige remse op hvad jeg har med i bagagen;

  • Bachelor i fysioterapi
  • Udlandsophold i forbindelse med studiet
  • Studierelevant arbejde – på plejehjem
  • Frivilligt arbejde; sociale organisationer og sportsklubber
    Men jeg tror det vigtigste er den motiverede ansøgning, hvilket jeg har brugt rigtig lang tid på.
    Håber det hjalp, ellers er du velkommen til at spørge ind.

Med venlig hilsen
Yilmaz

http://studier.ku.dk/optagelse/afslag_til_kvote_2/

Hej Yilmaz

Mange tak for dit hurtige svar, og mange gange tillykke med din optagelse!

Det hjælper mig meget at hvilke kvalifikationer du har som har givet dig adgang til optagelse. Først og fremmest mange tak for at du vil dele disse oplysninger med mig.

Jeg har gennemlæst guiden til KU’s bedømmelse af ansøgningerne. Så vidt jeg kan se har du point indenfor alle kategorierne, hvilket jo helt sikkert må have givet dig et grundlag for optagelse.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil søge ind igen næste år, og derfor føler jeg også at det er vigtigt at jeg hurtigst muligt finder ud af hvordan jeg bedst muligt kan bruge dette år på at samle flest muligt point til mit CV.
Du har helt ret i at den motiverede ansøgning er vigtig og kræver meget arbejde. Dertil kommer også at man skal have noget at skrive i den :wink:

Har du lavet andet studierelevant arbejde end plejehjem?
Hvilket frivilligt arbejde har du lavet?

Hvis det ikke er for meget ville jeg utrolig gerne se din motiverede ansøgning, og jeg ville være meget taknemmelig for dette. Det er selvfølgelig helt op til dig om jeg må se den, og du må endelig sige fra hvis du ikke finder det passende. Dog ville det være utrolig brugbart for mig at se en ansøgning som har ført til optagelse. Det vil være brugbart at se hvilke kvalifikationer der har været omtalt, hvordan de har været fremhævet, i hvilke detaljer osv.
Som beskrevet i første indlæg så mente jeg selv jeg havde gode kvalifikationer for optagelse. Derfor giver det nogle problemer for mig nu at pejle mig ind på hvordan jeg bruger tiden bedst muligt på at forbedre mine muligheder til næste år. Et indblik i hvad andre har af kvalifikationer og hvordan de brugt og fremhævet dem hjælper mig gevaldigt.

Hvis du finder det muligt at jeg kan se din ansøgning så kan jeg evt. kontaktes på mail: [email protected]

Indtil videre mange tak for din hjælp hidtil!

venlig hilsen

Hej igen

Angående den motiverede ansøgningen har jeg det ambivalent, da jeg synes ansøgningen er meget individuel udformet, og man skal passe på de ikke alle sammen ligner hinanden (man kan have tendens til at blive farvet hvis man læser andre inden man selv har udformet sin egen). Men er villig til at bidrage med mine kommentarer til din og kan så efterfølgende sende min egen. Tror at processen man skal igennem for at redegøre sin motivation er vigtig, og er nok det der gør ansøgningen god – har selv kæmpet med den i omkring ½ år.

Jeg tror ikke det er vigtigt at man har arbejdet med alt muligt, men vigtigt at kan fremhæve hvad det har gjort ved dig og hvordan dette kan gavne dig på medicinstudiet.

Studierelevant arbejde; jeg har kun arbejdet på plejehjem, men i og med jeg har en bachelor i fysioterapi har jeg haft praktikforløb som jeg ligeledes har fremhævet i min ansøgning.

Frivilligt arbejde; jeg har været træner på to håndboldhold og derudover sidder jeg i en social organisation der arbejder med etniske danskere.

Hvis jeg skulle anbefale noget, ville det være at søge ind på noget sygeplejerske studie eller lign. Der er måske nogle ledige pladser. Det siger meget om personen der udformer ansøgningen, modenhed, at man klare et studie, kendskab til patientkontakt osv.

Håber det hjalp lidt