Ordinationer til eget brug

Tak Skovsen!

M.ht. din oplysning om turnuslægers ret til at udskrive recepter på lige fod med andre læger.
Så er jeg alligevel ikke påbegyndt en kriminel løbebane…også lidt halvsen debut :lol:

Man kan i princippet starte sin praksis lige efter turnus, men man kan ikke få ydernummer/overenskomst med sygesikringen før man er speciallæge. Dvs. at man kun kan have private (selvbetalende) patienter. Det er næppe realistisk at slå sådan en praksis ned :slight_smile:

I Århus amt har jeg lagt mærke til, at der nu er kommet et felt i den elektronisk patientjournal. Her skal man anføre sit AutorisationsID og man kan ikke sende en elektronik recept før det felt er udfyldt.

Måske kan autorisationsID på sigt bruge til at identificere os? Som det er nu, er jeg læge der arbejder med forskning. Jeg kan udskrive recepter uden problemer, men apoteket skal altid diskutere om sygehuskode eller ydernr… og her har jeg jo ikke nogen af delene. Men retten til at udskrive en recept knytter sig tl at man er læge - og ikke om man har en eller anden kode eller nr.

Hilsen Jesper

Jeg har også oplevet at stå i en situation hvor jeg ikke havde afd. nr og kode - og JA - det bliver til en værre polemik…

Men hvis man blot fortæller dem at man er læge - alternativt supplerer med sit id-kort som man kan bestille hos DADL - så kan det løses.

Tror det er noget med, at apoteket skal bruge nummeret på afd. eller alternativt et ydernummer fra en praksis for at kunne bogføre recepten - men det ændrer ikke på eens ret til at udskrive recepter. Men de mest krakilske apoteksassistenter kan få en masse ud af det.

Er der nogen der véd om man blot kan stikke dem et nummer fra en tidligere ansættelse, eller det kan give problemer. (og vi taler stadig ikke-kopieringspligtig medicin) :?:

Jeg har et lidt sært spørgsmål… Er der nogen der ved om man som læge gerne må skrive recepter på veterinær medicin? :smiley:
(vil vældig gerne spare de 200 kr dyrlægen tager for at udstede recept på ormekur til katten :blink2: )

Nu er jeg ikke umiddelbart veterinær ekspert, men er det ikke, fraset dosis, nogenlunde de samme anti-ormemidler der bruges til katte som til mennesker?

Har snakket med en farmaceut en gang, som sagde, at såfremt man ikke har et ydernummer, så skal apoteket påfører autorisations-ID.

Har iøvrigt aldrig oplevet problemer med, at kæresten skulle udskrive recepter til os - men, nu har hun alligevel fået et ID-kort fra Lægeforeningen, så går det endnu nemmere…

  • Mikkel