Overarbejde: Afspadsering eller udbetaling?

Jeg hørte engang, at der var forskel på om overarbejde blev udbetalt eller skulle afspadseres, alt efter hvilket amt man var ansat i.

Til sommer skal jeg vælge kbu-stillinger, og i den forbindelse vil jeg satse på placering i en region, hvori jeg kan [color=#FF0000]undgå[/color] tvungen afspadsering.

Sagen er nu bare den, at jeg intet kender til overarbejds-politikken i de nye regioner. Derfor ville jeg meget gerne høre fra nogen af jer, som er ude i arbejde, om hvorvidt i får udbetalt eller skal afspadsere overarbejde (og samtidig hvilken region der er tale om).

Takker.

Decentrale steder er nok mere tilbøjelige til at udbetale overarbejde grundet mandskabsmangel. Medicinsk svendborg gjorde ikke. Ej heller i org. kir, hvis de kunne undgå det.

Jeg kan ikke lige lade være med at gøre opmærksom på, at overarbejde der udbetales er den “sidst beskattede krone” - dvs laaangt uden for fradrag - så fuld skal der. Har man været færdig noget tid og trækker en pæn månedsløn (Og pleeease - dette er ikke oplæg til løn-niveau diskussion!!) så er der ikke mange kroner tilbage til at solde op.
Det kan laaangt bedre betale sig at afspadsere de steder hvor det er muligt (- og så tjene penge på anden vis samtidig måske…?)

Sååå deeet…

Linda

Overarbejde giver 150% af normallønnen, mens skatten kun stiger med 15% (topskat) og 6% (mellemskat), dvs. 21%. Timelønnen er derfor højere ved overarbejde selv efter den øgede skat. Så hvis man har lyst, kan det godt betale sig økonomisk.

Hej alle

Nu genopliver jeg lige denne gamle tråd. Skal nemlig til at vælge KBU forløb og selvom jeg ikke har så meget at vælge imellem ville det være rart at vide om sygehusene udbetaler lønarbejde eller der er tvungen afspadsering.

I KBU guiden siger flere af stederne at de følger gældende overenskomst på området. Nogen der ved hvad det betyder? (som fx her: http://www.dagensmedicin.dk/kbu/hospitaler/sygehus-snderjylland/)

Jeg ved fra mig selv og et par kollegaer at der i Region Midt og Nord i vid udstrækning er ansættelsesstop - og at overarbejde SKAL afspadseres. Man kan muligvis finde et sygehus langt ude vestpå (Holstebro?) eller nordpå (Dronninglund?) som tillader udbetaling, men jeg tror ikke du skal regne med det.

På min egen afd i Århus skal alt afspadseres. Da vi afspadserer i hele dage betyder det i praksis at <5 timers overarbejde udbetales men alt derover afspadseres 1:1.5.