Overflytning fra SDU til KU efter bachelor

jeg vil rigtig gerne høre fra nogen, for hvem det inden for det sidste år eller halvandet er lykkes at blive overflyttet til KU efter 6. semester. Jeg har selv tænkt mig at søge overflytning og er lige startet på 6. i Odense.

Jeg har hørt fra studievejl. i København, at København skal optage alle der søger optagelse på kandidaten, men jeg synes stadig der går rygter om, at de ikke tager alle ind. Er der nogen der kan fortælle nyt i sagen?

Jeg vil også rigtig gerne høre om der er nogle fag man kommer til at mangle, som har været på KU bachelordelen, men ikke på SDU? Jeg mener, at der er en eksamen i København på 9. semester som indeholder pensum helt tilbage fra 6., men jeg kan ikke helt finde frem til hvad indholdet er og om der er andre eksaminer jeg kommer til at mangle som KU forventer, at jeg tager sideløbende.

Det er ikke helt rigtigt.

Folk der er uddannede bachelorer i København har prioritet over folk, der kommer udefra (KU skal give dem en plads). Eventuelle overskydende pladser i København på kandidatdelen fordeles derefter på bachelorer fra SDU eller AU (KU skal give dem en plads - hvis der er plads).

Hej IdaH

Det er helt korrekt at KU’er optages først og der derefter bliver opfyldt fra SDU og AU. De sidste år, mener jeg dog, at alle er optaget.
Jeg er selv lige overflyttet, de fag som vi selv skal læse op er ortopæd. kirurgi, rheumatologi, lungesygdomme, endokrinologi og delvis infektionsmedicin, som er 5. semester på SDU. Men eksamen er først på 9. semester, så der er ikke den store forskel, KU’er skal læse det op igen. Vi gentager fag, som kommunikation og videnskabsteori, og der gives IKKE merit, da det er en aftale mellem universiteterne at en bachelor er én bachelor (og derfor ikke kandidat-fag).
Håber det hjælper lidt.

Hvis man søker overflytting etter det første året så heter det riktig nok overflytting, men søker man etter Bachelor delen så heter det rent teknisk opptagelse til ny utdannesle. Medisin er jo kjent delt i to, bachelor og kandidat del og det neste kravet for å fortsette på kandidat del er å ha en bachelor i medisin fra hvilket som helst universitet (hvis det er en utenlandsk bachelor så skal man selvfølgelig sørge for at den er godkjent i Danmark først).

Rent teknisk er plassene i kandidat del ved KU forbeholdt studentene ved KU,så de har første rett, men ren praktisk alle som søker “overflytting” eller sagt mer korrekt opptagelse til kandidat del, kommer inn. Det er en god del fra KU som dumper noen eksamener eller ikke er helt ferdig med deres OSVAL I som så ikke blir ferdig med deres Bachelor del, så det er alltid nok av plasser for folk fra SDU eller AU med bachelordel til å komme inn. Da jeg ble “overflyttet” så var vi ca. 15-20 stykker fra SDU og AU samlet på det semesteret. Hvis man søker etter det første året så er det overflytting og det er veldig vanskelig å få til, men jeg har ennå ikke hørt om noen som har søkt inn etter bachelordel uten å komme inn. Så stor sett alle med bachelor kommer inn.

Men dette er selvfølgelig noe som KU ikke vil at alle skal vite eller de prøver ihvert fall ikke å informer nok om dette da de vil risikere at alt for mange fra SDU og AU vil plutselig søke inn på KU etter bachelor.

tak for jeres kommentarer, det virker jo fortrøstningsfuldt og passer meget godt med det jeg ellers har hørt. Jeg må jo bare håber at ikke alt for mange søger optagelse på kandidaten efter jul og at det bliver rimeligt til at finde litteratur mm til det man selv skal læse op på.

jeg har lige en tilføjelse: Jeg har snakket med faglig vejleder på medicin på KU og de siger at alle der søger optagelse efter endt bachelor og ikke har påbegyndt kandidaten bliver optaget. Det må man da tage for gode varer :slight_smile:

Jeg hørte præcis det samme, som du netop skriver, da jeg talte med nogle studievejledere fra Panum for knapt et ½ år siden. Alle skal optages, også selvom der ikke er plads. Ændringer vedr. dette skal samtidigt varsles med 1 år, så du er i hvert fald på den sikre side :slight_smile:

Hej igen, jeg er meget interesseret i at høre, hvordan din overflytning er gået, hvis du vil dele dine erfaringer? Mvh