Overvældet af for meget ny viden på første semester

Hej med jer!

Jeg er netop startet på medicinstudiet, og med det følger jo en stor omvæltning og mange nye opgaver.
Jeg står i den situation, at jeg føler mig så “mættet” at ny viden og information, at jeg ikke rigtig føler, jeg fuldt ud forstår eller kan huske noget som helst af det.
Jeg har genetik og cellebiologi og planlægger mig læsning ret meget - tror jeg går i skole 6-8 timer sammenlagt (altså både forelæsninger, holdundervisning, selvstudie osv.)
Det fungerer egentlig fint nok for mig at læse sådan her – men wow, min hjerne virker som om, den bare ikke har flere gigabytes efterhånden.
Det er enormt frustrerende, og jeg synes, at mange af de opgaver, jeg skal lave til undervisningen er enormt svære og fortæller mig, at jeg egentlig ikke rigtigt har forstået eller kan huske det, jeg læser.
Trods alt min planlægning og forsøg med diverse studiemetoder, har jeg ramt en væg og føler mig overvældet af, at opgaverne er så svære for mig at løse, selvom jeg gør mig ekstremt umage med min læsning. Det er vildt stressende, fordi jeg selvfølgelig bliver nervøs for, at jeg heller ikke ville kunne løse et eksamenssæt.
Er der mon en mere erfarende studerende, der kender til dette og ved, om man kan gøre noget ved det, eller om det lidt bare er en ting, man må lære at leve med?

Hilsen en ny medicinstuderende, der lige nu føler sig lidt ør i hovedet og frustreret over genetik og cellebiologi.

1 Synes om

Hej!:smile:
Det er nogle meget reelle og helt normale udfordringer, som du står med. Mange af dine medstuderende har det ligeså! Først og fremmest vil jeg sige, at man som udgangspunkt ikke lærer tingene efter blot en forelæsning og holdundervisning. Så frygt ej, meget kan falde på plads senere og i eksamensperioden. Når det er sagt, så brug din læsegruppe og vær ikke bange for at tilkendegive overfor dem eller underviseren, at noget et svært. Så kan det måske falde mere på plads. For mit vedkommende, så er det i eksamensperioderne, at jeg for alvor lærer tingene, da repetition er vejen frem. Så læs dine ting, lav opgaverne så godt som muligt og stil spørgsmål. Resten kommer:)

2 Synes om

Mange tak for svar. Håber virkelig du har ret😅 Lige nu har jeg bare virkelig svært ved at se for mig, at tingene falder plads i sådan en grad, jeg kan forklare det selvstændigt eller besvare opgaver, uden at Google og kigge i mine noget hele tiden - og navnligt uden at bruge sindssygt meget tid på det

Kære 1209

Det er helt forståeligt, at du føler dig overvældet. I starten af studiet modtager du meget ny information, får nye relationer og skal måske lære en helt ny by at kende. Der er altså rigtig mange indtryk!
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du måske en eller to dage om ugen trækker stikket helt ud og slet ikke tænker på studiet. Det har i hvert fald hjulpet rigtig mange af mine medstuderende.

Jeg ønsker dig al held og lykke🤗

2 Synes om