Overvejelser mhp alm praksis?

Hej.
Jeg går på 9sem på KU. Da jeg startede på studiet havde jeg altid i sinde om at være kirurg inden for hjerte eller måske som akutlæge. I hvert fald noget hvor der er gang i den hele tiden og hvor adrenalinen cirkulerer… Men med tiden har jeg fundet ud af, at jeg ikke brænder for dette længere i ligeså stort omfang og at jeg istedet vil prioritere andre ting senere hen(fritid, familie osv) end at have nattearbejde og stressede vagter. Derfor går jeg med overvejelser om at være almen praktiserende læge. Men da jeg ikke véd så meget om det og heller ikke véd, hvad der kræves for at “komme ind”, så vil jeg gerne høre jer ad…især da jeg véd at mange specialer næsten kræver at man har forsket eller lavet noget phD. Er det også sådan når man snakker om “alm praktiserende læge”…Hvad skal der til? Jeg er iøvrigt i Kbh. :smiley:

Tak og god sommer :=)

Jeg ved ikke noget om hvad det kræver at komme ind, det må der være andre der kan svare på herinde.
Her er til gengæld et link du måske kan bruge. Det er målsætningerne for speciallægeuddannelsen i Almen Medicin
http://www.sst.dk/Uddannelse%20og%20autorisation/Special%20og%20videreuddannelse/Laege/Maalbeskrivelser%20i%20speciallaegeuddannelsen/Almen_medicin.aspx
Der står en masse om hvad man skal kunne, og noget om uddannelsens opbygning. Men der står Turnus og ikke KBU, så jeg ved ikke om den er forældet. Den burde i hvert fald være ny, da det er sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Der er i hvert fald lidt læsning du måske kan bruge :slight_smile:

Tror ikke den er forældet endnu. Dansk Selskab for Almen Medicin mødes ultimo september til debat om en redigering af speciallægeuddannelsen.
Mht. “hvad det er”, er der mange svar. De fleste yngre læger sigter i dag efter en kompagniskabsraksis (lægehus) med flere kolleger og klinikpersonale. Det er vist også politikernes ønsker.
Dette fremmer formentlig både fagligheden og arbejdsglæden, og ikke sjældent har lægerne forskellige interesser, der gør lægehuset bredere favnene.
Af fordele kan bl.a. nævnes selvstændighed og medindflydelse, normale arbejdstider og diversitet i patiengruppen. Omvendt er der nok også en del administration, “raske” patienter og snottede børn samt en mindre personalegruppe uden det store flow, ofte uden studerende og af og til uden klinikpersonale - så man skal nok vælge kollegerne med større omhu end på et universitetssygehus. Endelig er det et kvindefag, og det kan man jo så lide eller ej :wink: (men det bliver lægefaget nok generelt med alle de søde piger på studiet :bash: ).
Så er der det med adgangen: Hvad jeg har hørt flere steder (se evt. andre tråde) er, at det er meget nemt i yderområderne, men noget mere besværligt i byerne. Jeg tror ikke vi har nået PhD-niveauet endnu, men der skal nok bruges albuer, hvis Kbh eller nordsjælland er eneste mål!
Håber det hjalp lidt. Hvis du er mere nysgerrig kan du evt. dukke op til SAMS Kbh’s (Studerendes Almen Medicinske Selskab) næste månedsmøde d.8. september eller tjekke http://samskbh.wordpress.com/ og http://www.dsam.dk/.

Hilsen Peter :slight_smile: