Overvejer at studere økonomi i stedet for medicin

Prøver at gøre dette kort - for ja, jeg er endnu én som er blevet i tvivl om medicin nu er mig.

Jeg begynder på 3. semester og har ALTID gerne villet være læge. Men efter at jeg endelig er kommet ind gennem kvote 2, har jeg mistet interessen af bl.a. 2 grunde:

  1. Jeg er i tvivl, om jeg kan håndtere kontakten til patienter i det lange løb (vil IKKE være forsker som alternativ)

  2. Jeg overvejer at læse økonomi i stedet for at undgå patientkontakt, mindre ansvar, bedre arbejdstimer og bedre startløn

Jeg går rundt og håber på, det bare er mig der ser sort på al ting og græsset altid er grønnere på den anden side. Mine planer med at blive læge er, at kunne praktisere i udlandet, for heldigvis er en lægeuddannelse altid nyttig på verdensplan… :roll:

Tja…det er jo en lidt svær en. Jeg tror det er meget svært at forudse hvordan det er at snakke med patienter. jeg synes personligt at du skal vente til du har være i klinik og prøvet at have noget patientkontakt(så vidt jeg husker har i ikke klinik før efter 3.). Jeg tror det er lettere at vide hvad man synes om at snakke med patienter når man har prøvet det.

Jeg har gentagende gange været godt træt af at læse medicin.

Men faktisk er patient kontakt noget af det bedste jeg ved, men i starten var jeg meget usikker på det.

Jeg kan kun anbefale dig at prøve at komme ind på en skadestue med en læge, og se hvordan tingene forgår, og prøve patient kontakt.

mvh
svend

Hej Bebe,

Jeg startede på økonomistudiet i 1999 og skiftede til medicin efter et år. Blev læge sidste år og jeg kan love dig, at græsset er grønnere på den anden side. Ganske vist kunne arbejdsvilkårene være betydeligt bedre, men startlønnen pr. time er faktisk ikke ringere end en økonoms (gælder selvfølgelig ikke hvis du er en superskarp økonom, der bliver ansat med et bonusprogram).
Patientkontakten er noget af det bedste ved at være læge. Der er selvfølgelig irriterende patienter, men sådanne mennesker findes i alle brancher.
Jeg vil råde dig til at gennemføre studiet. Hvis du efterfølgende alligevel ikke kan lide patientkontakten kan du videreuddanne dig indenfor økonomi, fx. HD eller MBA. I mange brancher er en læge med økonomisk viden klart mere eftertragtet end en økonom med økonomisk viden.

Mvh

Rune

Tak for svarene.
Jeg er nok bare lidt forvirret, for jeg kan både se fordele og ulemper ved begge erhverv, og lige nu tårner de sig bare op i mit hovede, fordi jeg skal indsende ansøgning før den 5. juli. Synes bare det er godt irriterende at have ventet 3 år på at komme ind på sit drømmestudie og så nu bliver så MEGET i tvivl.

Hej Rune! Jeg er ked af at hijacke tråden, men kan du fortælle lidt mere om en HD eller MBA oveni en cand.med.? Hvor bliver man ansat henne? Hvad bliver man så ansat som? Osv… På forhånd tak for hjælpen!

Alt fra hospital admin til iBanking, der er masser muligheder og lønnen kan være ret lucrative

Det var meget kort! Jeg vil nødig udstille min enorme uvidenhed, men hvad er iBanking? Hospital admin går jeg udfra er en sygehusdirektør…?

Et gæt http://en.wikipedia.org/wiki/Ibank

Uden at vide en skid om det :smiley:

[quote=“frold”:qwo2ehrd]Et gæt http://en.wikipedia.org/wiki/Ibank

Uden at vide en skid om det :smiley: [/quote]

Det gættede jeg også på… Men hvad skal man lige bruge en cand.med-titel for til det?

Så man ved hvilke lægemidler der oppe i tiden og hvor man skal sætte sine penge… Lidt insider-viden…

For real?? Hvorfor så ikke auto-mekaniker oveni så man ved hvilke biler, der går meget i stykker?

For real?? Hvorfor så ikke auto-mekaniker oveni så man ved hvilke biler, der går meget i stykker?[/quote]

Jeg har hørt at de fleste børsmæglerer i millionklassen ved siden af forbes magazine selvfølgelig også abb. på Motor…