Øvvv

Jeg fik afslag for anden gang; min verden er brudt sammen; Føler mig stort nul og alt virker håbløst. Jeg har virkligt arbejdede hårdt, har siddet dagvis med min ansøgning for at finde fejle og mangle. Og Har glædet mig så meget til send den afsted i håbe om at komme ind på min drømme uddannelse; og har siden ventede hver eneste dag på at det skal snart blive den 30 juli og jeg får brev, hvor der står med stort tillykke du er kommet ind, men næ nej det er bare en drømme, der bliver knust hver gang med et afslag.

Du kan altid læse medicin i et andet land :slight_smile:
Ligesom i “Nemo” - just keep swimming, just keep swimming :slight_smile:

‘When life kicks you, make it kick you forward.’

Det er jo desværre ikke nok at gøre det bedste i sin ansøgning, de meritter man har når man søger kvote 2 skal jo også være relevante.

Det kan anbefales at tage et kig på andres motiverede ansøgninger.

Og så må den næppe indeholde så meget som en stavefejl.

Du kan også gøre brug af studievejledningen og få et realistisk bud på om det for dig nogen sinde vil være realistisk at komme ind.

Det er fint at svømme og blive ved med det, men det hjælper bare ikke noget hvis man svømmer mod strømmen og ingen vegne kommer…

Jeg ved ikke hvordan man søger i andre lande og hvad meget det koster ?Jeg er fra en fattige familie, så min mulighed er begrænset. ligenu ser alt sort ud; jeg er 27 år, har ingen uddannelse, har ingen arbejde, føler mig stort nul og mit liv er blevet fiasko.

Hvor har du søgt? KU?

For ellers kan det være du skal tage et kig på SDU’s kvote 2 optagelse. Den er meget anderledes end de resterende universiteters.

Man kan jo desværre ikke ind på uddannelsen uden relevant studiejob, frivilligt arbejde med mere.

Og hvad uddannelse angår forventer jeg da du har en studentereksamen og har sikret dig at du opfylder de basale optagelseskrav.

Jeg har arbejdet på felthosptial som frivillige, da jeg var 9 år, og der, hvor jeg har besluttet mig at blive læge. Da jeg kom til DK som 17 år, siden har knoklet knoklet; for at komme ind på medicin. Jeg tog min hf for to år siden.

Jeg har kun søgt ind på KU, jeg prøver at søge også på SDU næste år, men bange for at få afslag.

Jeg er ikke tvivl om du gerne vil det eller at du har knoklet, problemet er at det er der mange der gerne vil og der er mange der har knoklet.

Du kan bare set en tråd som denne, hvor en med et meget flot CV har fået afslag!

http://studmed.dk/forum/180-Kommende-studmed/81958-Afslag-på-kvote-2-KU

Det er altså næsten umuligt at komme ind på K2 på KU og det kun at søge KU viser også en form for manglende motivation.

grunden til at jeg har kun søgt ind på KU er at jeg har hørt at næsten alle er kommet ind på KU igennem K2.

Grunden til at jeg har søgt kun på KU, for jeg har hørt at næsten alle er kommet ind igennem K2 på KU, Så jeg troede at jeg havde chancen.

Hvad med en fremtid som tandlæge? Lønnen er den samme, behovet er den samme, og mange af fagene er de samme. Tandlæge uddannelsen er også 1 år hurtigere end medicin. Du kan evt kontakte universiteterne og spørge om et muligt skift fra odontologi til medicin er mulig (præsenter dig i såfald som odontologi studerende).

Som de andre har forklaret så er det utrolig svært at komme ind ad kvote 2. Du konkurrere med en MASSE mennesker som OGSÅ gerne vil ind og studere medicin. Sansynligheden for at få en plads ad kvote 2 er af den grund lille. Hvis du alligevel insistere så prøv på SAMTLIGE universiteter om 1 år, og gør dig i mellemtiden mere kvalificeret ved at finde relevant arbejde og den slags.

ps: det er ikke verdens undergang! Du lever, sulter ikke, har det altså fysisk godt, og så kan alt andet være sekundært.

Hvis du søger igen tror jeg du må gribe din ansøgning og videnssamling omkring de enkelte studieordninger mere akademisk til værks.

En basal forudsætning for at vinde en kamp er at kunne gennemskue hvem man er oppe i mod og hvad modstanderen forventer. Det gør man kun ved at vide så meget som muligt om denne…

Det smuthul er mig bekendt lukket, ret mig hvis jeg tager fejl, men sådan huske jeg det fra tidligere tråde.

Jeg har ikke fulgt med i den tråd som du omtaler. Inde på http://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1051268 diskuteres der dog frem og tilbage uden at nå nogen egentlig konklusion. Jeg tror derfor at det i sidste ende afhænger af hvem man snakker med, hvor henne og en smule heldig skal man nok også være, men helt umulig tror jeg ikke det er når fagene i de tidlige semestre er de selv samme. Jeg omformulere under alle omstændigheder lige det jeg skrev for ikke at give nogen falske løfter.

Kære Sarajan,

Jeg går selv på SDU og kom ind via deres meget anderledes kvote 2 i en alder af 23 år.

Først og fremmest vil jeg tilskynde dig til at genfinde modet og styrken, som allerede har bragt dig så langt. Det er selvfølgelig hårdt at høre, at du synes at have udtømt dig for kræfter, men mon ikke også du har, hvad der skal til for komme ind på medicinstudiet? Det tror jeg!

Vigtigst af alt må jeg tilslutte mig de andre kommentarer, der siger at du burde have søgt hele paletten fra Aalborg i nord til København i øst. Alle fire uddannelser! Glem alt om geografi og byer og tro på, at det vigtigste for dig virkelig er din fremtid! Søg også gerne farmakologi eller tandlæge, og evt. sygepleje eller fysioterapi, for det vil alt andet lige bringe dig klart tættere på målet. Jeg har lige hørt om en sygeplejerske, der kæmper (med gode odds) for medicinoptag umiddelbart efter sit studie - og der er mange som hende. Selv har jeg faktisk også en bachelor bag mig.

Tilbage til geografien: Langt de fleste studerende, der kommer slukørede til provinsen (typisk københavnere i Odense) får faktisk en rigtig god oplevelse. De har efter bacheloren mulighed for at lade sig overføre til København uden problemer. Odense har givet mig så mange gode oplevelser, som jeg ikke anede dengang jeg først kom hertil. Det er bare et spørgsmål om at gribe glæden og mødes i fællesskabet med de mange andre studerende fra HELE landet. Nå, nok om geografi - SØG NATIONALT! Go for it!

Hvis du ikke har snittet (og det er virkelig eksploderet de seneste år) til at komme ind på kvote 1, så søg kvote 2 alle fire steder. I København er de nådesløse og forstokkede i deres kvote 2-tilgang. Regeringen pålagde dem at afskaffe pointræset, men nu har de bare deres egen lille vægt kørende, så pointene består sandsynligvis stadigvæk - bare på en lille serviet i fakultetssekretariatet. Der er også ganske få pladser, og en af årsagerne er, at Københavns medicinstudiet stadig holder fast i en meget konservativ og forældet holdning, der handler om karakterer frem for karaktér, hvis du forstår. Personlighed, engagement og lærevillighed underkendes. De 50-60 pladser, så vidt jeg husker, der er i København, er ikke værd at gå efter. Men søg dem da igen næste gang.

I Odense er det en helt anden sag! Her har man valgt at lytte til den massive internationale forskning, der peger på, at høje karakterer ikke garanterer gennemførelse og det kan da også ses på tallene. Odense har valgt at dele deres optag mellem 170 optaget på karakterer og 170 optaget på kvote 2. Kvote 2 er her en længere optagelsesprøve, der virkelig ser dig an som person. Du skal igennem en multiple choice test, der tester dine generelle kognitive evner og overordnede intelligens (ikke nødvendigvis i sundhedsspørgsmål) - dernæst skal du på en mini-interviewrunde, hvor de tester din evne til at forstå en tekst, din motivation (live! ikke noget med gennemskrevede ja, men upersonlige skiveskårede motiverede ansøgnineger som i kbh), din umiddelbare evne til at forstå en manual/instruktion og din holdning til fx kræftpakkerne i sundhedsvæsenet og forskønnelseskirurgi.

Det er meget vedkommende - og kommer du ind på kvote 2 i Odense, så har du med større sandsynlighed virkelig fortjent det. Og der KAN forberedes til dette. Det handler om at blive klogere i almindelighed og snakke med venner og familie om sin viden, sin motivation og sine holdninger.
Og så angående tallene: Frafaldet på kvote 1 i København er omkring 24 %. I Odense på kvote 2 er det 12 %. I say no more :slight_smile:

I Aarhus minder optaget lidt om København, men så vidt jeg husker, så bliver du vægtet på nogle specifikke karakterer fra udvalgte fag. Aalborg har jeg ikke lige sat mig ind i. Men mon ikke at de fleste medicinstudier, også København, over de næste par år får bedre og bedre forståelse for, at det er vigtigere at måle og veje end bare at måle?

Og nu - op med humøret. Gå benhårdt efter jobs i sundhedsvæsenet. Tag ud med SOS Børnebyerne, Røde Kors eller lignende på et længere humanitært ophold. Søg efter det. Læs om de mange tilbud der er. Find et portørjob på et sygehus (ofte kaldet “serviceassistent”) og flyt nogle patienter og tal med dem og bliv klogere på læger, sygehuse og behandlinger.

Hvis du har besluttet at dette er vejen, du vil gå, så tænk ikke på din alder eller andet, der umiddelbart skulle være en hindring - det er lyv - så fokusér på målet! Et mål ad gangen.

Du virker desværre i dine breve til at have gået lidt for let henover at researche godt til dette ‘projekt’. Tag på den centrale studievejledning i Kbh og tag en længere snak med dem om dine muligheder. De bør også kunne guide dig til, hvor du kan få mere viden om Aalborg, Aarhus og Odense-studierne.

Ergo: Søg alle fire - og sæt dig ind i ALLE regler om optag! Kend din fjende så at sige :wink:

God vind,

Jens

Op med humøret. Jens har skrevet en masse god råd, så jeg vil ikke gentage.

MEN der er lige en ting jeg for guds skyld vil sige til alle der søger ind!
Der er et prioriteringsskema af EN GOD GRUND! Hvis man ikke kommer ind på nr.1, så måske nr.2 eller 3 hvis man er heldig. Så vidt jeg husker kan man udfylde op til 8 prioriteringer, så søg dog alle steder hvor man kan læse medicin (4 steder i DK!!). Hvis det er dit livs ønske og drømmestudie burde studiebyen og universitet ikke være det vigtigste.

Desuden kan man ALTID takke nej til en plads, men heller være i sikkerhed og søge ALLE UNIVERSITETER. Synes det er så ærgerligt at man kun søger et sted når man har muligheden for at søge flere steder. SÅ HUSK DET NÆSTE GANG, du mister intet ved det!

Søgte du via kvote 1 eller 2?

Jens Guldborg har simpelthen sagt det så super fint og fornuftigt - begræns endelig ikke dig selv - søg bredt. En klog kvinde sagde engang til mig: “Uanset hvor du skal hen, så lad være med at stirre dig blind på målet. Nyd istedet udsigten og rejsen” - et citat jeg selv finder meget sigende.
Pøj pøj fremover :slight_smile:

Der er ca. 2-3% af ansøgerne til kvote 2 på KU der kommer ind. Når du to år i træk ikke er blevet optaget synes jeg du skal tage afslagene til efterretning og finde dig noget andet at arbejde imod.

hmm…det skal vaere en mulighed!

Det er gratis at laese medicin i Frankrig og Tyskland…maaske Polen. Det er ikke saa svaert at laere fransk eller tysk…det tager 6-9 maaneder for et B2-C1 niveau! Det er saa mange muligheder ind i EU … med alle de EU regler.