Phd som studerende?

Hej

Jeg fik at vide af en kammerat at, at skrive 3 sammenhængende artikler samt tage nogle Ph.d kurser ( under medicin uddannelsen) svarer til et Ph.D kursus eller en sådan en Ph.D grad hvis det bliver godtkendt. Men hvordan foregår det i praktis, altså skal der fremlægges noget ? hvad er 3 sammenhængende artikler ?

Man kan sagtens tage en PhD under medicinstudiet. Godkendelse af PhD graden sker dog kun sjældent før efter afsluttet kandidat eksamen. Jeg ved ikke hvordan det er i København, men i Århus slår de store slag for at få folk ind på det nyoprettede MD-PhD forløb, der bygger videre på forskningsåret. På den måde tager man sin PhD uddannelse sammen med medicinstudiet ca. 50/50.

Der er dog en del man skal være opmærksom på. Selvfølgelig er en PhD en forskeruddannelse, og på den måde ikke speciale specifik, men man tilegner sig selvfølgelig en masse specialviden inden for det område man forsker. Desuden er ordningen ikke specielt økonomisk attraktiv. Det er desuden svært at forestille sig, at man kan holde sig inden for den samme arbejdsbelastning, som man har ved at holde sig til en af tingene.

Start med et forskningsår og se om det fanger. Det har jeg gjort og er blevet fanget af det. Jeg fortsætter i MD-PhD efter forskningsåret er afsluttet. Efter min overbevisning skal man forske fordi det er sjovt (det meste af tiden), ikke for at få en PhD. Så kan det i hvert fald blive nogle hårde år.

På visse universiteter er det faktisk muligt at erhverve sig en Ph.D. grad på baggrund af publicerede artikler (samt ca. 17.500 kr.)…

Se mulighederne ved Knightsbridge University:
http://www.knightsbridgeuniversity.com/ … ubwork.htm

DR har skrevet lidt om fænomenet i dag:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/05/30/063859.htm

oschjerning

[quote]På visse universiteter er det faktisk muligt at erhverve sig en Ph.D. grad på baggrund af publicerede artikler (samt ca. 17.500 kr.)…
[/quote]

Jeg tror næppe det er dét diskussionen går på i denne tråd…

Mon ikke Prof. Willies er en glimrende vejleder for enhver stud. med’er med en Ph.D. i maven…

DEPARTMENT OF ARTS-MEDICINE

Professor W. H. Willies, D.Litt. RPT. Senior Academic Advisor. Fields of research: bibliotherapy, arts-medicine. Registered as poetry therapy practitioner (NAPT, USA). Related fields of interest: medical anthropology, psychoneuropharmacology. Extra field of interest: management of higher education.

[quote=“Braniac”:2yt3hx94][quote]På visse universiteter er det faktisk muligt at erhverve sig en Ph.D. grad på baggrund af publicerede artikler (samt ca. 17.500 kr.)…
[/quote]

Jeg tror næppe det er dét diskussionen går på i denne tråd…[/quote]

Det var egentlig bare tænkt som en humoristisk kommentar - bestemt ikke en opfordring til at bruge sparepengene på ekstra fyld til visitkortet. Ud fra den information omkring ph.d.-uddannelsen, der er at finde på SDU’s hjemmeside er der bestemt ikke mulighed for at få en ph.d.-grad på baggrund af 3 artikler og nogle ph.d.-kurser. Det ville da et eller andet sted også devaluere den titel fuldstændigt.

oschjerning

Hvorfor?

Hvis du vil vide mere:

http://www.health.au.dk/forskeruddannelsen/profil

Yderst interessant! Findes der relevante internetsider for KU-studerende?

Jeps - http://sundphd.ku.dk/om_uddannelsen/, hvor du også finder følgende vejledning: http://sundphd.ku.dk/ph.d.-vejledning_rettet_maj_2005.pdf.

Tak, Hien, men jeg tænkte nu på MD-PhD-relaterede internetsider.

Det nærmeste du kommer det på KU er turnus-Ph.D.-ordningen -
http://sundphd.ku.dk/turnusphd/

Jeg vil anbefale at starte med et forskningsår, for at se om det er noget. Det har I vel også derovre østpå;) Forskning er en lidt anden verden end at sidde på læsesalen og lære en bog udenad. Det kan blive 3 lange år, hvis det ikke er noget for dig…

Sportslægen: [quote]Man kan sagtens tage en PhD under medicinstudiet[/quote]

Der er en principiel mulighed for at påbegynde en PhD efter overstået bachelor grad. Dette er dog kun noget meget få gør af to årsager:

  1. Ubehageligt afbræk i studiet, hvor det senere nok er svært at komme tilbage til læsesalen.

  2. Lønnen. En PhD løn er ca. 24.000 kr i måned, men der er faktisk en regel om at hvis man laver PhD før afsluttet studie for man kun penge svarende til det en prægraduat studerende (På AU vist nok kaldet forskningsår) får dva. 10.000 kr. Regel er indført for en 3-4 år siden, og har på SDU medført at langt færre gør.

Jeg er enig i at det er set, men “sagtens” er vel så meget sagt…

Iøvrigt pudsigt, at man snakker så meget om, at man skal tage Ph.D. under studiet, når der i KU’s vejledning til indskrivning som Ph.D.-studerende står (min understregning):
“Til indskrivning som ph.d.-studerende ved fakultetet kræves normalt en bestået sundhedsvidenskabelig kandidateksamen eller en anden relevant eksamen som afslutter et forskningsbaseret uddannelsesforløb af minimum 5 års varighed ved en højere læreanstalt.”

Man SKAL altså “normalt” være kandidat - så meget for at vi allesammen skal til at lave Ph.D.'en under studiet - der er vist nogle i Lægeforeningens ledelse, der ikke har sat sig ind i tingene inden de udtaler sig. Sjovt, når f.eks. Poul J. er vicestudieleder på samme institutions medicinstudie - skræmmende!

  • Mikkel

Selvfølgelig kan man sagtens tage en Ph.D. grad under studiet. Jeg har løbende haft nogle møder med en forsker her her i Odense angående forskningsår om et par år, og vi kom lidt ind på hvad min fremtidige tilknytning til afdelingen vil blive efter prægraduat…der sagde han at jeg kunne fortsætte med en Ph.D, hvis gnisten stadig var der…- det hele kommer an på om du har mod, interesse og glæde ved at forske. Så det kan sagtens lade sig gøre, men som nævnt tidligere, så vil jeg anbefale at man prøver med et prægraduat først - det andet skal nok komme hvis man bliver bidt af det.

…skriver jeg andet?

Faktum er dog, at man ifølge KU’s egne regler kun undtagelsesvis kan indskrives som Ph.D.-studerende før en opnået kandidatgrad, og jeg formoder det samme gør sig gældende alle andre steder, da det vel er en konsekvens af Ph.D.-bekendtgørelsens tekst.

Det eneste jeg skrev var at det ikke er noget særligt hyppigt fænomen, at man bliver Ph.D. medens man læser… og sådan som studiet er udformet på KU, så kræver det en solid mængde frisemestre… :slight_smile:

  • Mikkel

Mulighederne varierer fra universitet til universitet, i Århus er det som nævnt tidligere fuldt muligt (og anbefalet af visse undervisere) med MD-PhD linien