Prægraduat forskning på et halvtår fra SDU, merit?

Hejsa jeg står snart og har et halvt år fri. Jeg er blevet enormt interesseret i at forske i mellemtiden, jeg ved absolut intet om det, og jeg har haft svært ved at finde nogle officielle hjemmesider på SDU med information (jeg savner information omkring, hvem man skal henvende sig til, frister for ansøgning og får man merit fra kandidatspecialet.)

Så jeg tænker jeg vil spørge jer derude.

  1. Jeg regner kun med at have et halvtårs pause fra studiet, kan man godt engagere sig i prægraduat forskning i et sådant tidsrum? Specifikt er jeg meget interesseret i psykiatri, herunder schizophreni.

  2. Jeg har læst noget omkring at prægraduat forskning fritager en fra at skulle skrive kandidatspecialet senere på uddannelsen på SDU, på denne måde forsinker jeg ikke min uddannelse og det ville jo være skønt. Har denne Merit et krav om hvor lang tid man skal have foretaget forskning. Er et halvtårsprojekt nok til at få merit for kandidatspecialet ?

  3. Jeg er total grøn omkring det her med forskning så alt good-to-know for en studerende der gerne vil igang med at forske allerede her om et par måneder, ville jeg være glad for at høre.

  4. Kan man godt følge medicinstudiet mens man måske færdiggører sit prægraduat forskningsprojekt

Tak for jeres tid :slight_smile:

Vh. Henrik

Et typisk finansieret forskningsår er 1 år.

6mdr er ingen tid.

Jeg tror du må vælge hvilken hest du vil sidde på. Forskning eller studie. Når man er godt igang kan man sikkert gøre begge dele, men jeg ville anbefale at gøre enten eller. Jeg tænker også en evt. vejleder vil mene det samme.

Nu ved jeg ikke længere hvordan det med kandidatspeciale på SDU foregår, men en gang var der et katalog med projekter findes det forsat kan du jo kigge lidt heri. Særligt tænker jeg du kan finde relevant kontaktpersoner du kan kontakte mhp på forskningsønske.

Det er ikke sikkert du selv kan definere emnet, men tag evt kontakt til psykiatrisk afd. OUH.

Jeg kender ikke forskningsmiljøet på OUH, psyk. Men ved der er et godt et på Riskov (Depression og ECT beh) og Bispebjerg (Skizofreni), og med PTSD og flygtninge på Gentofte.

Riskov og Bispebjerg har givet andre forskningsemner…

Prægraduat forskningsuddannelse (undergraduate research student) er en 1 årig “uddannelse” og kan ikke gøres kortere.

Lønnen er oftest finansieret af f.eks. SDU og måske midler fra din vejleder.

Hvis du gerne vil i gang med et forskningsår, så ville jeg sende nogle uopfordrede mails rundt til de folk du kunne tænke dig at arbejde under. Der er ofte mulighed for at strikke et projekt sammen på en afdeling med forskning, så det er bare om at komme igang med at søge.

Ssom svar på dine punkter.

  1. Det tager 1 år
  2. Korrekt, men specialet gælder for et halvt år - altså “sparer” du et semester, men bruger to. Dog vil du være godt kvalificeret fremadrettet, så det kan klart anbefales.
  3. Se ovenfor
  4. Som udgangspunkt har du orlov fra studiet, og kan således ikke deltage i studiet. Dog kan man vist godt tage mindre blokke, hvis din(e) vejleder(e) er indstillet på det. Ved ikke om man må officielt.

Held og lykke

@1 - Du kan for så vidt godt engagere dig i prægraduat forskning men du kan ikke få den prægraduate forskeruddannelse på mindre end et år som Koch skriver. Det er dog ikke ensbetydende med at du ikke kan bruge et halvt år på forskning.
Hvad angår hvem du skal henvende dig til så prøv at pubmed’e nogle af de læger du kan slå op som forskningsaktive på den afdeling hvor du kunne tænke dig at være. Alternativt kig i forskningsrapporterne fra diverse universiteter (dem kan du google dig frem til) - de giver en god ide om hvad der forskes i de forskellige steder.

@2 - jeg har svært ved at forestille mig at du får merit når du ikke tager den prægraduate forskeruddannelse, men spørg en studievejleder - man ved jo aldrig.

@3 - Det er vel så her jeg kommer med det mest kedelige indspark.
Du skriver at du gerne vil igang om et par måneder - Med mindre du er så heldig (det kan man i øvrigt sagtens være men det er langt fra sikkert) at du finder en senior forsker som har et projekt klart som bare skal startes op (der foreligger protool, godkendelser fra Videnskabsetisk og Datatilsyn etc), så er du ekstremt sent ude. Hvis du først skal til at sætte dig ind i et specifikt emne og derefter lave en protokol for så at søge godkendelse af projektet, så er dine 6 måneder stort set gået.
Hvis du er heldig at der ligger et projekt klart, det vil sig data er samlede og skal “blot” analyseres så kan du måske nå at komme igennem det på 6 måneder. Jeg arbejdede for nylig sammen med en som præsterede at lave en dataanalyse og skrive et manuskript på 3 måneder, men det er ekstremt presset og det kræver at du ikke også først skal til at sætte dig ind i statistisk metode. Og så skal det siges at fra man har et manuskript klar til eventuel publicering foreligger går der som regel minimum 3 og ofte 6 måneder.

Hvad angår økonomi er scholarstipendier så vidt jeg husker 1 årige, det vil sige at hvis du “kun” vil forske i 6 måneder kan du få problemer med financieringen. Det er dog muligt at afdelingen / den læge du kommer til at arbejde for har en rest financiering fra et tidligere projekt som kan bruges. Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i DK at financiere på den måde - der hvor jeg har set det gjort er i Belgien. Det er også muligt at financiere via private fonde, men det er langt sværere. Hvis det er den vej du skal så er et godt råd at melde dig ind i PUFF på Panum for at få adgang til deres fondsdatabase.

Jeg siger i øvrigt ikke det her for at tage modet fra dig, men i et håb om at du ikke knækker nakken på et forløb som er dømt til at mislykkes fra dag 1.Det ville nemlig være rigtig ærgerligt når det nu er lysten til forskning og ikke kravet om at have været forskningsaktiv for at få en hoveduddannelse, der driver dig :wink:

@4 - Det kommer nok helt og holdent an på hvor meget fritid du planlægger at have. Hvis du ikke har nogen familie eller interesser der skal plejes er det vel muligt men du skal regne med at det komme til at tage meget af din fritid - omvendt hvis du vil forske yderligere i din karierre så kan du ligeså godt vænne dig til det :stuck_out_tongue:

Hey Tak for alle svarene de er rigtige gode, og virkeligt værdsat :slight_smile:

Især til dig Trine siger jeg tak for det lange svar, og det mener jeg positivt heh :slight_smile:

Jeg tror jeg må acceptere at at komme ind i forskningsmiljøet på det lidt under halve år jeg har, er vist urealistisk.

Omvendt ville det bare have været skønt fordi jeg føler det ville have udvilket mig personligt og også fagligt, jeg har muligheden for at ansøge om nogle vikariater i norge men det er plejehjems arbejde og det ser jeg bare ikke som noget som udvikler mig som læge længere. Jeg har haft nok FADL vagter til at vide hvordan man måler blodtryk og henter mad.

Jeg har læst 3 år og 2 måneder på SDU, så jeg er desværre ikke i stand til at tage lægevikariater endnu.

Hvis der er nogen der har ideer til et arbejde / vikariat som er mere lægerelevant end plejehjems arbejde, og noget som 7. semester stud.med kan komme igang med vil jeg virkeligt gerne høre om det.

Jeg ender nok med at åbne en ny tråd om det da den her overskrift vist er uddebateret

Mht. forskning, så kan du jo, som Trine også nævner, stadig forske i det halve år. Du får bare ikke titlen som et decideret forskningsår, og kan ikke få merit. Hvis du kan finde en “forsker” inden for det område du vil, så kan du sagtens nå at lave noget fornuftigt, som også kan ende med en publikation.

Der er selvfølgelig lige det med lønnen. Hvis du følger din studieplan og regner med at gøre dette resten af tiden, så kan du jo “bare” lade din SU fortsætte det halve år og leve af det. Du kan også tilmelde dig en enkelt mindre blok-eksamen, så er din SU i hvert fald fuldt berettiget.

Mht. jobs (og fare for at blive stemplet), så tror jeg faktisk ikke at prægraduat arbejde (udover vikariat, eller instruktor arbejde) tæller ret meget bagefter. Det vil din forskning derimod. Jeg ville gå efter forskningen.

Held og lykke.