Prægraduat forskningsprojekt eller Elitespeciale?

Hej Allesammen!

Jeg havde i dag en samtale med en medstuderende angående prægraduat forskningsprojekt og elitespeciale. Vi er nemlig i Odense så heldige, at vi har mulighed for at skrive et kirurgisk elitespeciale i stedet for det vanlige kandidatspeciale.
Han var i tvivl om det bedst kunne betale sig for ham at lave et prægraduat forskningsprojekt på en kirurgisk afdeling, eller om det evt. var lige så godt at lave et kirurgisk elitespeciale (under antagelse af at han fik en plads) - kort sagt: hvordan står de to i forhold til hinanden?
Hvis der er nogen derude som har erfaring hermed må i meget gerne dele ud af jeres guldkorn, for det er ærligt talt lidt uigennemskueligt.

Mvh,

Sarup.

Jeg kender intet til elitespeciale

Forskningsprojekt har som jeg ser det ingen værdi, what so ever.

Det kan have den værdi at du kan opbygge dig et netværk inden for et givent speciale, at du måske kan sniffe lidt til det, men specialet i sig selv har absolut ingen værdi i en ansættelsessamtale.

Hvad der har værdi er hvis dit speciale, eller anden forskningsaktivitet ender ud i en poster, foredrag i videnskabligselskab, kasuistik, peer-review, orginal artikel. Det har værdi.

Mit råd, til jer der er ramt af 4års reglen.

Brug krudtet på noget der kan dokumenteres. Økonomisér med ressourcerne og kast dem efter det der kan skrives på CVet!!

Helllere en original artikel om bananflyens muskelfysiologi, end et speciale om den akutte modtagelse af skudofre, hvis sidst nævnte ikke ender i andet end specialet…

Så det der tæller er hvad man senere kan konkret kan vise? Som jeg så forstår det, må det prægraduate forskningsprojekt være bedre at bruge lidt krudt på (hvis der er krudt tilbage at bruge), fordi man har mulighed for forfatterskab på sin egen originalartikel?

Det skal jeg ikke entydigt kunne sige, da jeg ikke kender jeres udformning af forskningsprojektet.

Men min anbefaling er at få lavet en artikel hvad enten det er som første forfatter, eller 3. forfatter, men det vil du kunne smide på CVet…

Det kan også “bare” være en speak ved det videnskablige selskabs årsmøde, en kongress, ja, hvad som helst.

Vær strateg!

Ikke helt et konkret svar til deg Sarup, men mitt inntrykk her i Odense er at når man bruker et år på at lave et pregraduat forskningsprosjekt, så blir dette et eget arbeide, eller en del av et større arbeide, som skal publiseres - enten som artikkel, foredrag, på kongress eller lignende.

Jeg vet i alle fall om flere på mitt semester som har kontaktet foreleserne i kantinen på WP19 og spurt om de ikke må være med til noget, og på denne måten blitt en del av et større forskningsprosjekt som skal publiseres med alle akkrediteringer :slight_smile:

Hejsa

Det er min opfattelse, at det prægraduate forskningsprojekt og elitespecialet tjener forskellige formål. Forskningsåret giver dig en solid base for kommende års forskning, og er især relevant hvis man gerne vil være forsker i fremtiden. Det erstatter så også dit speciale på SDU, så det giver selvfølgelig muligheden for kun at blive et enkelt semester forsinket, hvis det er en bekymring. Elitespecialet er mere koncentreret, entydig fokuseret på kirurgi inkl dyreforsøg, og taget lidt under et semester at lave. Protokol, ansøgninger osv skal selvfølgelig skrives før, men det hårde arbejde er koncentreret i et semester. Forskningsåret er en solo-operation, hvilket vil sige at man alene kører det hele igennem, hvor elitespecialet skal skrives parvis. Begge dele har fordele og ulemper, og passer måske forskelligt til folks temperament.

Det handler om artikler, selvfølgelig gør det det. Når jeg kommer ud efter KBU, så er vi måske 300 friske læger, der ligner hinanden til forveksling. Enhver fordel i ansøgningsræset er værd at tage med. Forskningsåret medfører som regel posters, konferencer og en enkelt artikel. Elitespecialet medfører en artikel (specialet), som indsendes til udgivelse. Selv om der kan være vældig latenstid, så bliver de udgivet rundt omkring. Så begge dele kan give en edge, forudsat man arbejder ordentligt igennem og får skrevet en ordentlig artikel.

Jeg skal selv lave elitespeciale til efteråret, og er igang med at lave en projektbeskrivelse hos prof. Niels Qvist på afd A. For mig er det udsigten til at erstatte det mildest talt uambitiøse speciale på SDU med noget bedre, at øve lidt flere kirurgiske færdigheder, modtage phd-kurser samt få udgivet en artikel der er vigtigt. Hvis du ender med at ville igang med elitespeciale, kan du sende mig en besked, så kan jeg beskrive hvordan jeg greb hele processen med at finde vejleder osv an.

God fornøjelse med den eventuelle forskning.

//Jonas

JSanberg - tak for et svar i verdensklasse! Det afklarede en del sager for mit vedkommende. Jeg sigter selv efter et prægraduat studium, og er for tiden i gang med at skabe kontakt til mulige afdelinger, men kender flere som overvejer elitespecialet. Som Berg82 skriver i “1. forfatter vs. 2. forfatter” i dette forum, er der tale om en helt ny verden som åbner sig - og med dette følger jo en tsunami af spørgsmål og små problemstillinger - og så er det jo lækkert at hente hjælp her.

For kliniske projekter til forskningsår: Sørg for at lave en protokol i god tid! Den skal bruges til evt. fondssøgning, registrering hos div. instanser og som info til samarbejdspartnere.
Både protokollen og ansøgninger tager en krig, så at starte 1½ år før er ikke dumt. Klinisk forskning er en jungle af regler, ansøgninger og lig:

etisk råd?
datatilsynet
clinicaltrials.gov?
fonde?
partnere?
tidsskrifter?
andet?

puffnet.dk er en stor hjælp.

-Peter

Det bliver lidt ligesom at sammenligne æbler og pærer. Men anyways, hvis du af forskellige årsager kun vil vælge det ene, så er det min umiddelbare vurdering, at et elitespeciale er mere værdifuldt.

Det elitære er forbeholdt de aller dygtigste studerende, formenlig pga høj intelligens i kombination med en masse flid. Dette er faktisk også underordnet. Det vigtigste er bare, at disse disse studerende formår at få de bedste karakter til deres eksamener.

Med al respekt og stor beundring for landets forskere, så er det ingen hemmelighed, at man nærmest får smidt forskning i nakken. Om man så kan producere banebrydende forskningsresultater - velogmærket uden penkowari - det er straks lidt mere besværligt :lol: