Praktiserende læger - watch out i fremtiden!

Kære alle kommende praktiserende læger

Hvis I har fulgt med i den sundhedspolitiske debat på det seneste (ikke mindst i ugeskrift for læger) vil I erfare at Bertel Haarder har tanker om at gøre op med yder nr systemet. Det skal ikke blot være for læger - også private skal byde ind og på den måde skal de praktiserende læger være ansatte i store private kæders sundhedshuse.

For mig at se er det et GIGANTISK set-back for praktiserende læger. De vil ikke længere fungere som selvstændigt erhvervsdrivende men istedet være lønslaver.

PLO er imod men Bertel virker ubøjelig.

Hvad mener I derude? Spændt på at høre reaktioner? Kan Bertel virkelig få trumfet det igennem?

Jeg har ikke en klar holdning til dette, men for mange vil det måske være en fordel at være ansat og forhandle løn og arbejdsvilkår og slippe for alt det administrative arbejde? Andre vil måske også godt undgå det ledelsesmæssige?

Selv vælger jeg specialet af den årsag, ledelse og selvstændighed…

En tanke kunne også være en kollega der ejede flere ydrenumre?

Jeg er ikke sikker på at de økonomiske interesser er så store - det er jo ikek nok at eje nummere, hvis du ikke selv er læge skal du jo ansætte nogle…

Hvor godt lønnes det administrative arbejde i en praksis? Hvor mange speciallæger vil sælge sig selv billigt?

Jeg er nu ikke så bekymret - måske jeg er naiv?..

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/1 … 220635.htm

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/201 … /index.xml

Kære Frold,

Hvis man pludselig skyder en ekstra “mellemmand” ind i lægepraksis kan du godt regne med at de ikke gør det gratis. De vil naturligvis tage en stor bid af kagen og dermed vil dine skumme en del af den fløde du skaber ved dit arbejde. Det er klart at man slipper for administrationen, men til gengæld mister du også en stor grad af frihed!

Dvs du mister store økonomiske fordele samt frihed.

Til gengæld slipper du for administrativt bøvl. Men så ville jeg hellere sætte en revisor til at klare den kedelige del også selv skumme min egen fløde.

Men hver sin smag

Tja, men vil du arbejde et sted, hvor du ikke finder lønnen fair?

Det er jo ikke sådan der kommer en og stjæler dit ydernummer, der er tale om ikke besatte ydre numre i udkants Danmark…

Uanset ejeren af nummeret, så skal der være en læge til at lave arbejdet før der er en indtægt…

Vi ser allerede nu sundhedsklinikker hvor kommunen står for det praktiske og stiller lokaler til rådighed, mens den arbejdelæge får en fast månedsløn - det behøver dat ikke at være en dårlig løsning

Tja, jeg ser ikke lige problemmet i den sammenhæng.

Det eneste problem jeg ser er overforbrug af ydelser for at opretholde en indtægt til yder-nummer-ejeren - men også det er der jo kontrolsystemer til.

Som sagt jeg tror ikke der er så mange penge i at eje et ydernummer, hvis ikke du også selv er den der tager sig af de patienter der er knyttet til det, ergo der intet økonomisk incitament til at eje ydernummeret.

Måske jeg tager fejl?

Hvad vil du helst tjene 1mill om året og have ledelsemæssigt ansvar, regnskab, drift. Eller tjene 800.000 om året og gå hjem kl. 16 uden at skulle bekymre dig om driften af klinikken? Tja, der skal nok være nogle der ser det gode i det.

Meget aprospos er der et debatindlæg i dagensmedicin i dag:

http://www.dagensmedicin.dk/debat/2010/ … direktor-/