Råd søges til CNS eksamen

Hej medstuderende :slight_smile:
Jeg skal til eksamen i CNS på KU til sommer, og da jeg har svært ved dette fag, ville jeg høre om nogen har nogle råd og forslag til at lette forståelsen. Hvordan har i selv læst op til CNS? Hvordan har i især øvet jer til sandt/falsk delen, har i terpet medilearner igen og igen? Alle råd er velkomne, uanset universitet, det væsentligste er at jeg forhåbentlig kan få nogle gode råd til at kunne forstå og bestå faget. Tak :slight_smile:

Hej Studmed4 og velkommen til studmed :wink:

Er du på bacheloren eller kandidaten?
Dr Najeeb kan måske hjælpe dig med forståelsen. Han har hjulpet mange i hvert fald :smiley:
Jeg ved ikke hvor meget mening det giver dig at jeg skriver om hvordan jeg læste til vores neuro da eksamensformen givetvis er meget anderledes end I har det hos jer. Til vores eksamen var ca. halvdelen af sættet baseret på 8 kortsvarsopgaver i pensum og den sidste halvdel var en essayopgave (15 %) og en patient-case (35 %).

Venligst
KmK

2 Synes om

Mange tak :slight_smile:
Og tak for svar !
Jeg er på bachelor delen :slight_smile: Jo tak for det, Dr.Najeeb kender jeg, han er rigtig god, jeg faktisk har lige set hans video om basalganglier, han hjælper meget med den visuelle forståelse, som jeg har svært ved. Så det er en god start :slight_smile:
Vores eksamen på KU er 3 timer, med en spot del, essay opgaver og til sidst 50 sandt falsk spørgsmål. Du må meget gerne (hvis du har lyst), skrive hvordan du læste op til din eksamen, da jeg bare gerne vil vide om jeg læser rigtigt, da jeg synes faget er rigtigt svært :disappointed_relieved: Jeg har f.eks. svært ved at se forskel på strukturer i coronar, sagittal og tværsnit, (er der gode hjemmesider til disse/ youtube videoer?). Jeg synes bare generelt det er et meget indviklet fag, som jeg virkelig gerne vil lære, så alle råd og vejledning til hvordan jeg kan komme igennem modtages med glæde. Mange tak for dit svar :slight_smile:

Ja, Dr. Najeeb er rigtig god så det er nok fint at blive ved med at se lidt af hans undervisning. Det tager lang tid, men tingene bliver gennemgået meget grundigt.
Ang. den visuelle forståelse; har du et godt neuro-atlas du kan kigge i? I min læsegruppe havde vi både Netters og Thiemes og de to var rigtig gode.
Vi havde ingen spot på neuro, men der kunne dog alligevel godt komme billeder (scanninger) til vores skriftlige eksamen. Til dem tror jeg det handler om at se dem mange gange. Evt. lære nogle særlige kendetegn i forskellige snit så man altid ved hvor man er og så kan forsøge at regne sig frem til hvad der spottes. Hvis det giver mening?

Men det er et indviklet fag og det er sværere at forstille sig tingene end det fx er ved bevægeapparats-anatomi.
Her i Odense var det særligt afgørende at have styr på de 3 store baner (pyramidebanen, ALS og BLM). Dem skulle man kunne i alle detaljer og man skulle kunne placere en skade præcist ud fra nogle symptomer eller omvendt så man skulle kunne beskrive symptomerne ud fra placeringen af en skade. De tre baner må også være vigtige hos jer?
Så er der dele af pensum der altid er svære fx Cerebellum og Amygdala og sådan er det jo for alle.
Kranienerverne var også helt centrale hos os og der kom altid opgaver i dem. Så der skulle man have styr på kerner, forløb herunder apparant udspring, innervation og igen have styr på hvad en læsion vil have af konsekvenser. Så det er også værd at bruge tid på (hvis I har det nu?).

Det er lidt svært at vejlede når jeres pensum potentielt har en anden afgræsning end vores, men til spotten har I vel nogle præparater du kan gå ind og kigge på samtidig med at du har bogen åben? Så kan du måske få lidt mere af de visuelle forståelse der. Essay-opgaverne er sikkert lidt som vores var. Fx kunne en klassisk opgave været at beskrive Globus Pallidus interne og eksterne segment og de forskellige veje og neurotransmittere der er i den forbindelse.
De sandt/falsk spørgsmål I har kan jeg ikke rigtigt sætte mig ind i, men umiddelbart lyder de okay da man vel som udgangspunkt har relativt god chance for at svare rigtigt.

Har I CNS på et helt semester alene eller har I andre fag samtidigt?
Vi havde det jo over 2 måneder (= 1 modul) her på SDU, men til gengæld var der ikke andet vi skulle koncentrere os om.

Dbh.
KmK

2 Synes om

Tusind tak! Jeg har kun mit Netters atlas for hele den makroskopiske anatomi, men jeg vil da lige anskaffe mig et neuroatlas, det lyder meget fornuftigt, tak :slight_smile:

Ja, det giver god mening mht at lære præparater mht til forskellige kendetegn, jeg synes bare det er svært at skelne mellem afgrænsninger af hvid og grå substans, men der er ikke andet for end at jeg sætter mig og terper det, så håber jeg det giver mening :slight_smile:

Ja, banerne skal vi absolut også kunne, og hjernestammen med dens kranienerver. Der er det især kernerne som volder mig problemer, med at huske deres navne og deres inddeling i SSA, SVA osv osv… :grimacing: men igen, jeg må nok bare terpe det om og om igen, så sidder det forhåbentlig? Var det din erfaring med de svære ting som baner og hjernenerve kerner? Tegnede du meget neuro, eller brugte du så mest atlas?

Vi har CNS lige efter makroskopisk anatomi på 3.semester, faget er næsten lige startet, med eksamen til juni, og så er der kun den at fokusere på, så det er godt.
Jeg synes at sandt/falsk spørgsmålene er svære, fordi at de tit stiller spørgsmål om strukturer der ligner hinanden af navn, og så skal man kunne præcis lokation. F.eks. “Motoriske kerner anlægges dorsalt og lateralt for sulcus limitans”. S/F. Så er det at mine 3D evner svigter :frowning: Men altså, så må jeg øve og øve på de svære ting, som du siger.

Havde i også neurofysiologi til jeres eksamen?

Det er nogle rigtig gode råd du har givet mig med på vejen, jeg sætter rigtig meget pris på, at du tog dig tid til at dele dine erfaringer og råd! Mange tak ! :slight_smile:

1 Synes om

Det var så lidt :blush:

Jeg tegnede meget for forståelses skyld. Også til eksamen for at underbygge min besvarelse. Jeg brugte også atlas meget. Det er en god ide med et neuro-atlas for at få den 3D forståelse man skal have i et vist omfang :blush:

Til det spørgsmål er det godt at vide at de motoriske kerner (somatomotoriske og viceromotoriske) næsten altid ligger medialt for de sensoriske kerner (mener jeg at huske!). Så langt så godt. Hvordan de ligger i det andet plan husker jeg ikke rigtigt.

Men selvom det kan virke overvældende med neuro er der faktisk noget systematik i det. Man kan godt finde nogle små huskeregler for sig selv om nogle grundprincipper som ofte holder stik. så er det bare igang med terperiet :relaxed:

Jep, vi havde også fysiologi til vores eksamen :+1:

2 Synes om

Du er simpelthen så hjælpsom! Mange tak! Jeg går fluks igang med terperiet, og at danne mig et godt overblik! Skulle gerne bestå (denne gang :disappointed_relieved:), så tager alle dine gode råd til mig, mange tak! :+1:t3::blush:

1 Synes om

Det var så lidt @Studmed4 :blush: Jeg er glad for at du kunne bruge et par af mine råd.
God læselyst med det og god vind med eksamen :+1:

/KmK

2 Synes om

Det kan jeg ihvertfald :blush: Tusind tak at for du tog dig tid til at hjælpe mig, jo tak og i lige måde, held og lykke med dine eksaminer :blush::+1:t3:

1 Synes om