Radiologi: Squire eller Herring? Eller?

Hejsa,

Jeg er p.t. på 6. semester KU og har kopieret radiologi-kapitlet fra basisbogen, da planen indtil nu var at vente med indkøb af radiologibog, da det meste af undervisningen er placeret på 8./9. semester. Men basisbogen brillerer ved et fravær af klinisk anvendelighed og eksamen tester ting som “Hvilken modalitet vil du anvende til radiologisk us af cerebrum?”. hmmm…

Jeg har primært kig på

  1. Squire’s Fundamentals of Radiology: Sixth Edition (Squire)

http://www.amazon.com/Squires-Fundament … 585&sr=8-2

og

  1. Learning Radiology: Recognizing the Basics (Herring)

http://www.amazon.com/Learning-Radiolog … 585&sr=8-1

Jeg har ikke nogen erfaring med disse bøger, men forfatteren til Learning Radiology er samtidig ophavsmand til http://www.learningradiology.com - en fremragende ressource!! Forslag til andre lærebøger er også velkommen.

Egentlig er jeg lidt utilfreds med, at vi nærmest ikke skal kunne noget radiologi på 6. semester - er det et “egentligt” fag på 8. semester? D.v.s. hvor man testes i det radiologiske udseende af thoraxlidelser etc.?

PS Kunne en mere erfaren stud. ikke opdatere bogforum en anelse? :slight_smile:

Learning Radiology er simpelten fantastisk. Det er virkelig en af de beste bøgerne jeg har læst på studiet; kort og konsis, skrevet med humor, og gir deg en rekke gode verktøy til å kunne tolke røntgen-, ct, og -mr-bilder. Den er også rimelig billig.

Bog i radiologi…
den var straks værre, vi har det kun som et slags integreret fag i organblokkene…

Jeg vil helt klart anbefale at tage FADL’s lægevikarkursus i stedet for at købe
dyre bøger og hive sig i håret over undervisningen. Jeg var meget tilfreds!
Det er indtil videre det eneste sted jeg har oplevet en lødig
undervisning. Trist men sandt.

Det er også min opfattelse af undervisningen - at den et perifer, overfladisk og uvedkommende ved de tre lægestudier i landet. Tak for råddet ang. kurset. Har dog besluttet mig for at købe Squire’s (koster kun 250 på amazon).

Radiologi er et af de vigtigste basale fag for lægen, særligt den yngre læge - kan nogen navne et tilsvarende vigtigt og underprioriteret fag?


Farmakologi?

Der er måske nogle der vil mene at det ikke er så underprioriteret,
men jeg synes det har været mindst lige så dårligt kørende som radiologi.
Det er dog i højere grad et fag man kan læse sig til i “pensum”, men
undervisningen på KU i min studietid har helt klart skrabet bunden det ene semester
efter det andet.

Faktisk vil jeg vove at påstå at farma-undervisningen har været dårligere
end radiologi-undervisningen, men det er kun fordi jeg har oplevet
enkelte gange hvor en læge fra ortopædkir eller en internmediciner har syntes
han/hun skulle inddrage radiologisk diagnosticering, og havde taget et udmærket
røntgen-slideshow med.

Nu er det ikke emne-overskriften, men jeg er ganske uenig… og rutinen opnås ved at se en masse rtg-billeder ikke ved at læse i en bog. My 2 cents!

Det er i princippet rigtig nok. Men nu er vi ikke alle post-graduate, og vi kan vel nok blive enige om, at god undervisning + en god lærebog giver et forspring i forhold til at starte som forvagt og være helt blank.

Husk, at man kun kan se det, man kender til! :wink:

Jeg købte selv Squires under studiet og var/er ikke tilfreds med den dyre bog. Der er/var alt for lidt praktisk. Jeg vil anbefale:

Accident & emergency radiology - a survival guide
Forfatter: Nigel raby
Forlag: Elsevier
Pris: ca 400kr

Det er en amerikansk lærebog der “tager den nye læge i hånden” og har en praktisk tilgang til rtg. Den har været særdeles praktisk anvendelig for min tid i skadestuen.

[quote=“MadsBo”:3cybmpsb]Jeg købte selv Squires under studiet og var/er ikke tilfreds med den dyre bog. Der er/var alt for lidt praktisk. Jeg vil anbefale:

Accident & emergency radiology - a survival guide
Forfatter: Nigel raby
Forlag: Elsevier
Pris: ca 400kr

Det er en amerikansk lærebog der “tager den nye læge i hånden” og har en praktisk tilgang til rtg. Den har været særdeles praktisk anvendelig for min tid i skadestuen.[/quote]

Jeg vil bare gøre opmærksom på, at hvis man køber den på Play.com, som sender fragtfrit, koster bogen kun helt ned til 23,52, hvis man kigger under PlayTrade.

apopov