Reaktion på Stormøde i Århus 28/2

Hvis det ikke lykkes at ændre noget må vi helt sikkert have gang i noget blokade/strejke eller lock out. Nogen der har nogen gode ideer? Synes det virker som om vi må igang med et eller andet. Tror ikke de rykker sig hvis vi bare sætter os ned og diskuterer.

Stadig noget chokeret efter dagens infomøde, eller en grotesk cirkusforestilling er måske mere på sin plads at kalde det, vil jeg prøve at udtrykke nogle af de synspunkter som burde ha kommet til debat i dag, men som aldrig kom det.
For det som kunne (måske) ha kastet lidt lys over hele Ålborg sagen, endte med at kløften mellem de studerende og ja hvem end der nu er på den anden side er blevet større.

Det store problem er ikke Ålborg, det er ikke tvivlen på kvalitet eller manglen på evne i det Nordjydske. Nej det som de fleste Stud. Med’er er oprørte over er at vi ikke har fået noget at vide for lang tid siden. Man kunne ha informeret om planerne og sagt at når Ålborg med tiden var klar, så ville noget undervisning blive flyttet derop. I stedet bliver det nu trukket ned over hovedet på os eller det er i alt fald den følelse mange sidder tilbage med.
Noget andet er udsigtet til at skulle trække lod hvert halve år og den uvished der ligger i det. I værste fald betyder det flytning hvert halve år i 2½ år. Tror ikke der er mange der synes det har ret meget med “lægeliv” at gøre.
Hvis tvangsflytning var en del af “lægeliv”, så forstår jeg ikke hvorfor der mangel på læger i yderkantsområderne. Gælder tvang kun de studerende?

Venligst Taj

Er der nogen der ved om der er gang i en fælles demonstration? Vi mener, at vi snarest muligt bør gøre opmærksom på den groteske situation, i en grad så medierne opdager der! Et forslag er sit-down strejke i krydset Randersvej/Ringgaden, som vil bremse morgen trafikken. Gerne med kommentaren “jamen det er jo bare vejsituationen vi ændrer” ( selvfølgelig må ambulancer komme forbi.)
En utopisk ide er at vi kollektivt dropper ud:-) De har ikke råd til at miste os…
En alm. demonstration er jo også en mulighed, men det lader til at ungdomshusets metoder virker bedre :wink:
Muligvis har vi fået kontakt til ekstrabladet via en veninde, der har en veninde, der arbejder der.
Desuden har vi mailet DR og Århus Stifttidende.

Jeg sidder, som mange andre, med en fornemmelse af, at BMM bare er ansat fra et eller andet højere sted til at spilde vores tid, tage imod galden og tale udenom. At gå direkte til ministeriet lyder voldsomt, men er måske eneste løsning, når vi ikke kan få svar ad andre veje.

I øvrigt var der nogle, der efterlyste et referat. Det har jeg ikke lavet. Men det meste af forestillingen kan opleves/genopleves i form af uredigeret video her: http://www.ttias.dk/aalborg
Måske en hjælp, hvis nogen har tænkt sig at skrive et referat…

Mvh. Mattias

( P.S. Er der for mange, der downloader, vil min serverplads nok blive lukket ned - så hvis der er nogen, der har adgang serverplads et andet sted, så læg gerne filerne op.)

Virkelig ærgeligt at tv2 østjylland kun hørte første del af forestillingen og derfor fremstiller sagen som om den kun handler om plads problemer.
Tror desuden nogle af BMM’s senere udråb ville have set bedre ud på skærmen.

Hvis beslutningen virkelig er taget helt fra toppen, må den mest effektive vej at påvirke den på være via pressen. Til næste møde skal vi klart sørge for større presse dækning, så BMM ikke egenhændigt kan stå og styre slagets gang og trække os rundt i manegen. Det hørte ingen steder hjemme sådan som han forsøgte at ydmyge hende den svenske pige.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Vi er sikkert nogle stykker fra Djævleøen (og klatten imellem denne og fastlandet), som spændt følger udviklingen i Ålborg-sagen. Det lyder som om I er en hel del jyske kolleger, som står sammen om denne sag. Hvad ville der ske, hvis I allesammen - kun rent hypotetisk naturligvis :angle: - undlod at dukke op til den obligatoriske undervisning i Ålborg? Ville universitetet dumpe alle deporterede fra det semester eller hvad?

Hmm. Der må ihvertfald gøres noget

Angående det forslag om en demonstration mener jeg helt sikkert det er en muglighed. Ikke måske lige det med Ringvejen etc… men en solid stor velorganiseret demonstration der ikke ville efterlade nogen tvivl om hvormeget 2000 medicinstuderende + div. andre i en stor flok fylder. Dette ville hvis pressen var orienteret også helt sikkert få plads i medierne.

EN TING ER SIKKERT - VI MÅ IKKE MISTE VILJEN OG TROEN - SÅ LÆNGE DER ER EN LILLE MULIGHED FOR AT PÅVIRKE BESLUTNINGEN SKAL DER KÆMPES…

Nogen der ved hvad FADL har i planerne? Evt. at ikke sende folk på vagter i Århus/Ålborg?

Note til fremlæggelsen i søauditoriet vedr. undervisere:

For så vidt angår problematikken med underviserne, så er jeg helt uforstående! Man har i aalborg ca. 12 undervisere til de pågældende fag jf. overhead fra den stakkels aalborgenser til dagens oplysning.
Underviserne har det sidste års tid undervist i århus - hvor de har lært at undervise(dvs. man har lagt an til dette i hvert fald det sidste år)
Man vil flytte en sum af 40 studerende pr. semester til aalborg - det vil give en total på 5 semestre x 40 studerende = 200 studerende.
hvis man udregner prisen for at have 200 studerende boende i aalborg til en pris på omkr. kr. 1000 pr. person/måned, oprettelse af undervisningsfaciliteter, administrative udgifter etc…vil beløbet langt overstige kr. 2 mio.
Ville det ikke være en større økonomisk gevinst, hvis underviserne fik 100.000 kr. ekstra pr. år, hvis de vælger at undervise i århus istedet for aalborg? På den måde er alle vel glade…for det var vel ikke et pladsmangel, der reelt var et problem ifølge FADL’s notater om antallet af studerende.

Denne afmagtssituation, der er skabt fra studiets side i disse dage, er en situation man kunne have undgået. Omend det er svært at lede et studium, så er afmagt noget, der med alle midler burde undgåes - det er tegn på dårlig lederskab og medmenneskelig forståelse - det var en dyb uprofessionel måde at diskutere på, og udmeldingerne var så uklare, at man stadig ikke ved, hvad man skal og kan forholde sig til - der blev ikke givet garantier, men talt i gråzoner - det er ikke patetisk, men en absolut forstålige reaktion på deres udmelding, når man føler, at man er brik i et internt magtspil eller blot er endnu en beslutning på et stykke papir, som passer ind i en ny model uden tanke på de studerende. Forståelsen for samarbejde og kommunikation er fuldstændig væk, men hvem kan forvente andet af end kirurg, hvis man skal bruge BMM’s personlige argumentationsteknik? tsk…tsk…tsk…måske har han bare valgt det forkerte arbejde!

Det lyder da rigtigt godt. Men vil de ikke benytte sig af debatforummet på denne eller FADL’s egen side, så vi kan også komme med kommentarer?

Der findes faktisk en artikel fra 2005 (se tidligere tråd), skrevet af formanden af FADL (tror hun hed Laura), som faktisk skriver at det er tvang, dog baseret på karaktere, og ikke lodtrækning.

Det er slet ikke så voldsomt, i universitetsloven, og mange andre love vedrørende universitet, står det direkte at det skal indbringes til ministeriet:

[quote]§ 34. Retlige spørgsmål ved universitetets afgørelser om studerendes forhold kan indbringes for ministeren efter regler fastsat af denne.

Stk. 2. Ministeren kan bestemme, at andre kan klage til ministeren over retlige spørgsmål i forbindelse med et universitets afgørelser.[/quote]
Og det er en væsentlig forringelse af vores forhold vil jeg mene og FADL er måske inde på noget med berettiget forventning. Nu ved jeg ikke præcis hvad dette begreb indebærer, men jeg forventede da ikke, at jeg skulle i de sidste 2½ år, deltage i 5 lodtrækninger, ét hvert semester, for at finde ud af det er Århus eller Aalborg jeg skal bo i. At få vide at mine forventninger er patetiske, og jeg har valgt det forkerte studie - ved slet ikke hvad jeg skal sige til det… Det er vist ikke feset ind i mig, som BMM nævnte.

Dumpe os, hehe, er du sindsyg? Med den lægemangel vi har nu, samt det tab af penge dette må medføre for universitet (de taber vel penge, hvis alle studerende dumper?), så ville de nok tage sig sammen ret hurtigt. Men det skulle helst ikke gå så langt. Hvis det skulle gå så langt, så ville måske dem på AU også undlade og møde op, for at sympatistrejke. Det ville nok få uniersitetet til at reagere.

Mathias: Kan du ikke lægge videoerne på youtube.com eller lignende? Så er vi ude over det problem…

(godt initiativ med dokumentation)

Selvom jeg (til dels) er enig med alle jer medstuderende synes jeg det er lige tidligt nok at indkalde til demonstration, strejke osv…

Ja, mødet var en farce (selv gik jeg da der kun blev kastet med mudder fra begge parter) og det nytter selvfølgelig ikke at vi er 1000 studerende der taler hver vores sag. Derfor synes jeg hellere vi skal bakke op om MR og FADL i deres arbejde og så (i første omgang) se hvad de kan komme frem til.

Det er muligvis en lidt for tilbagelænet approach for jer andre, men ikke desto mindre en mere sober (og, efter min mening, bedre) fremgangsmåde - ihvert fald indtil der foreligger noget mere konkret.

Lad os nu vise studieledelsen at vi ikke bare er vrede mudderkastere, men at vi, i kraft af vores gode studenterorganisationer, kan bidrage konstruktivt til en løsning på dette problem!

Det var da dejligt arrogant fra vores kære studieleders side…

Jeg syntes det er lidt trist at være vidne til så megen dårlig kommunikation fra én mand…

“Det der med at I tror, at nu skal der være så og så mange, der skal peges ud med en pistol og så ind i en bil og så bliver den låst og så bliver den kørt til Ålborg… DET SKER IKKE” (citat fra mødet…)

øhh… så tror jeg ikke helt jeg forstod forslaget.

Nå, men så vidt jeg husker blev Mikkel Fode (fra FADL) i et hektisk øjeblik tilbudt at finde plads til de studerende i Århus… var det ikke et tilbud man kunne tage imod, og arbejde med at snakke med undervisere fra de forskellige fag og se på auditorier for 9.,11. og 12. semester, og finde ud at hvad max kapaciteten er?
Bliver der så ikke et kapacitetsproblem i den nære fremtid, må man kunne få beslutningen ændret… hvis der ellers er nogle der gider lytte til en flok patetiske studerende.

Jeg mener også at vi bør lade vores organisationer arbejde lidt for sagen og se hvad der sker på det næste informationsmøde inden der bliver kastet alt for mange brosten.

Hermed en re-post af videoerne fra mødet da Mattias’ server højst sandsynligt ikke kan klare den store trafik. Dette er alle de videoer der inderholder selve mødet samt en enkelt der viser menneskemængden udenfor auditoriet før mødet.

Vejledning: Klik på linket til filen -> indtast de 3 kontrolcifre i bunden af siden -> tryk på Submit -> Vent 30 sek. -> tryk Download File Now.

Tak til Mattias for arbejdet med at lave videoerne.

VIDEOERNE:
http://www.sharebigfile.com/file/96545/moede01-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96564/moede05-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96568/moede06-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96567/moede07-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96565/moede08-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96553/moede09-avi.html
http://www.sharebigfile.com/file/96559/moede11-avi.html

Mvh
Jakob

Så er der lidt nyt i sagen

http://www.tv2oj.dk/nyhe_nyhed_s.asp?newsID=17011

Hej gamle kammerater

Det lyder en spændt tilværelse i befinder jer I p.t. Det er godt at I har en advokat der skal hjælpe med at genfinde jeres rettigheder!.

Det er uacceptabelt, at nogle af jer skal tvangsflyttes til Ålborg. Det burde gælde for dem der skal starte på studiet til September, således at de nye studerende på forhånd er informerede herom inden de siger ja tak til plads tilbud medicin i Århus/ Ålborg som deres studiesteder.
kamp videre!

Innocent

Er der ingen, der ligger inde med et videoklip af det tidspunkt, hvor BMM skriger “DU HAR VALGT DET FORKERTE STUDIE (X3)”, for det lykkedes mig ikke at finde det i Mattias’ videoer?
Det kunne også være rart med det som en lydfil (i så høj kvalitet som muligt), så det kan bruges som en ringetone eller lignende :up:

apopov

Hej alle fra Århus

Har lige set videoklippene. Det var godt nok den værste optræden fra en leder jeg nogensinde har set. Bjarne Møller Madsen formåede jo på ingen måde at besvare jeres spørgsmål og hvordan fa… kan han tillade sig, at kalde jer “patetiske”. Er dybt rystet! Hvis I vælger at demonstrere eller noget lignende, så får I helt sikkert KU med.

I skulle prøve at forslå hr BMM, at han i sit kirugjob hvert halve år skulle indgå i en lodtrækning om at blive sendt til et hospital nogle 100 km væk. Hvis I så samtidig fortæller ham, at der er ca 20 % chance for at han kommer afsted, så vil han nok reagere lige så “patetisk” som jer! Sikke en klovn.

Faldo

Hej alle sammen.
Jeg sidder oven på mødet og tænker over hvad er problemet. Så vidt jeg forstod BMM var det ikke antallet af studerende som har ændret sig men antallet af mulige klinikpladser på 9., 11. og 12. semester som var faldet her i Århus.

Når det nu er sagt er jeg meget i tvivl om hvad sagens kerne er så er der ikke nogen der vil prøve at udredde dette?

Med venlig hilsen
Ole Møller Hansen