Recepter

Når man er læge men hverken har ansættelse på en afdeling eller i almen praksis, hvad påfører man så recepterne når man hverken har et ydernummer eller afdelingskode? Jeg var på apoteket og ville skrive en recept, men farmaceuten krævede dokumentation for at jeg var læge. Hvad er det præcis for en dokumentation man skal vise? Man kan få et ID kort via YL, men der er jeg ikke medlem og jeg render ikke lige rundt med mit autorisationsbevis i lommen.

Så hvordan skriver en arbejdsløs læge en recept?

dit autorisations id? Det er vel det hun mente?

Det skriver man i nederste venstre hjørne…

Det tror jeg ikke. Reglen er vist at man eventuelt skal angive speciallægebetegnelse, ydernummer eller sygehusafdelingskode. Jeg render heller ikke rundt med dokumentation for mit autorisations id. Det kan enhver alligevel også slå op på sst.dk

Nu har jeg aldirg været i din situation og har altid brugt enten afdelingskode (som jo bare er et nummer på 3 ciftre som næppe er særlig hemlig) eller ydernummer fra praksis eller mit eget vagtydernummer.

Jeg er ret sikker på af farmaceuten mener dit autorisations ID (det kan jo verificere din identitet sammen med andet ID via sundhedsstyrrelsen) som Frederik skriver, det SKAL du kende, så prøv at oplyse det næste gang du indtelefonerer en recept. Apotekerne har bare vændet sig til at alle læge har ansættelse når de skriver recepter.
Skal du have morfika skal du desuden oplyse dit CPR-nummer.

Lyder plausibelt. I så fald er det bare uhyggeligt nemt at slå et autorisations ID op på sst og indtelefonere en recept. En bedrager vil kunne udskrive til sig selv og hente det på apoteket. På den måde bliver “lægen”, hvis identitet man antager, jo ikke tjekket.

Situationen var faktisk at jeg stod på apoteket og spurgte efter en receptblok. Jeg spurgte om hun ikke havde et CPR register, hvis hun kunne tjekke min identitet som læge. Det svarede hun nej til.

Hvor på recepten skriver man så sit autorisations ID?

Hvis du følger med i dagens medicin, som du bør få gratis som læge - har du også kunne læse artikler om netop det emne: http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … stille-mo/ (se også alle de relaterede artikler i boksen til højre)

Synes jeg jeg svare på allerede længere oppe :smiley: :wink: :stuck_out_tongue:

Det står faktisk også på recepten, hvor det skal stå…

Der er et felt der hedder “Dato, underskrift og autorisations-id”

@Frold
Så godt dit svar, men de 2 eksempler på recepter jeg har kunne finde i undervisningsmaterialet har ikke den rubrik. Den hedder bare dato og underskrift. Der er måske kommet nye?

Har fundet dette i Bekendgørelsen om recepter:
§ 12. En læge- eller tandlægerecept skal indeholde følgende oplysninger, HVIS receptudstederen er i besiddelse af den pågældende betegnelse eller det pågældende nummer:

1. For lægers vedkommende: Speciallægebetegnelse og ydernummer eller sygehusafdelingskode.
  2. For tandlægers vedkommende: Ydernummer.
  3. For både lægers og tandlægers vedkommende: Autorisations-ID.

Nu er jeg ikke i besiddelse af de i stykke 1 nævnte betegnelser, så dem må jeg kunne udelade, således at autorisations-ID må være nok. Så nu er spørgsmålet bare om en farmaceut kan kræve dokumentation for at jeg er læge, når jeg låner hendes receptblok og hvorledes dette skal foregå. Som nævnt bør et aut-ID og anden ID være nok. Så må de jo slå op på sst.

De gange jeg på apoteket har skulle skrive en recpet på apoteket til mig selv eller hustru har jeg bare fået et blank papir…

“De gange jeg på apoteket har skulle skrive en recpet på apoteket til mig selv eller hustru har jeg bare fået et blank papir…”

Den går ikke ifølge denne paragraf 8)

“§ 11. Læge- og tandlægerecepter skal skrives på receptblanketter udformet af Regionernes lønnings- og takstnævn i samarbejde med Lægemiddelstyrelsen, medmindre særlige forhold forhindrer dette, jf. dog § 15, stk. 1.”

tyggegummi paragraf?
hvad er særlige forhold, og hvem bestemmer om der er særlige forhold der gør sig gældende?

:smiley:

Hvis de brokker sig, så tag din mobiltelefon og ring til dem mens du står derinde - så kan du jo altid indtelefonere den…

Hehe sandt. Det er faktisk også den løsning jeg selv er kommet frem til. Har dog tænkt mig at ringe til farmaceuternes forbund i morgen. Blev ret irriteret på hende farmaceuten.

hmmmm - sikker på at det bringer noget godt med sig?
tja, man ved jo aldrig.

den med mobiltelefonen er ihvertfald noteret :lol:

En bekendt har udskrevet en recept til mig (inden jeg selv blev færdig) på bagsiden af en fadølsregning fra Pussy Galore. Den blev indløst uden problemer.
Har selv skrevet en recept på hotelpapir o.l. i mangel på receptblok. Har blot anført mit CPR-nr. og så har de selv slået mig op.
Jeg viser jo selvfølgelig ID på hvem jeg er for at indløse recepten.

Så kan vi konkludere at det er nok at skrive sit autorisations ID og at de godt kan slå os op i et CPR register? (Ellers ville det vel heller ikke give mening at man skal anføre CPR nummer når man udskriver morfika).

Hvis du følger med i dagens medicin, som du bør få gratis som læge - har du også kunne læse artikler om netop det emne: http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … stille-mo/ (se også alle de relaterede artikler i boksen til højre)

Hvordan “bör” man få det gratis? Jeg mener nu at have prövet men kan da ikke få det uden at skulle betale

Hilsen
Jesper

Tja, jeg betaler i hvert fald ikke for min - den ligger fint i min postkasse hver uge med navn og adresse og alle lægeboligerne her i Svendborg får den i hvert fald.

Jvf: http://www.dagensmedicin.dk/abonnement/udgivelser/

JVF: http://www.dagensmedicin.dk/abonnement/ … etingelse/

[quote]Er du læge og skal arbejde i udlandet, kan du mod betaling af portoudgifterne få tilsendt dit frieksemplar af Dagens Medicin på din udlandsadresse.

Portotakster ved levering til udlandet
Europa, Færøerne og Grønland: kr. 575,- per år
Øvrige udland: kr. 962,- per år
[/quote]

Du behøver ikke skrive dit auth id. Du skal bare oplyse det og så får du udleveret en recept som du bare skriver med dit cpr nr. Og VOILA!

Suppli: Men det er jo ikke normal praksis at skrive sit cpr nummer på en almindelig recept

jo hvis det er til dig selv :slight_smile:

men ellers har du ret…