Hej alle
Jeg er uheldigvis ikke bestået 1.semester tentamen i humanbiologi/medicinsk kemi. Jeg vil så gerne blive helt færdig inden 2. semester starter, men er blevet helt modløs og har slet ikke lyst til at læse. Ved godt at jeg simpelthen bare skal tage mig sammen og en grund til at jeg muligvis ikke kan komme i gang er at jeg stadig er lidt i tvivl om hvorvidt jeg egentlig vil tage reeksamen. Hvis der er nogen som er/var helt sikre på at de vil/ville til reeksamen vil jeg meget gerne høre lidt om hvor meget tid I brugte til læsningen og hvad der gjorde at I besluttede at I ville?
Lige et til spørgsmål; nogen der ved hvor beståelsesprocenterne står for de forskellige semestre?
Jeg havde også mine problemer med netop dét, og tog alle de forkerte beslutninger. Af forskellige grunde var jeg ikke ordenligt med i stoffet, men valgte alligevel at gå til reeksamen på et spinkelt grundlag. Naturligvis med et dårligt resultat til følge.
Lad være med at spilde et eksamensforsøg hvis du ikke er absolut klar til reeksamen. Så er man lynhurtigt fremme ved 3. forsøg og store konsekvenser hvis man ikke består. Tag dig hellere tiden til at få læst ordenligt, også selv om det er ærgeligt at blive forsinket et semester. Det er ikke verdens undergang, og det sker for mange i løbet af studiet.
Tak for dit svar:)
Hvis jeg må spørge; hvad gjorde du så efter reeksamen? tog du fri fra 3. semester og bestod den der? Og på hvilken måde vidste du at du ikke var ordentlig parat til reeksamen?
Synes nemlig selv at jeg var godt forberedt inden eksamen og er derfor meget i tvivl da mine fornemmelser ikke var rigtige:(
Man kan ikke blive holdsat på 3. sem. før man har bestået 1. og 2., så ja - Jeg måtte lige bruge et semester mere.
Faktisk var der flere fra mit hold, som valgte ikke at tage reeksamen lige efter de dumpede. Enkelte tog den dog med succes, så det kan godt lade sig gøre.
Jeg mente egentlig også i situationen, at jeg var tilstrækkeligt forberedt, men i bagklogskabens klare lys, kan jeg godt se, at jeg ikke var det. Jeg tror at jeg de første forsøg bildte mig selv ind, at de fejl, jeg lavede i eksamensopgaverne, var ret ubetydelige. I virkeligheden var det fejl, som med al tydelighed viste, at der var centrale dele af stoffet, som jeg ikke havde forstået.
Brug lidt tid på at analysere den eksamen, du dumpede - Lad en udeforstående gennemgå din besvarelse med dig (f. eks. dem, der rettede den - det plejer de gerne at ville). Så har du nok en bedre idé om, hvor tæt på målet du er.
Tak for rådet:)
Det gode nu er at der er tænketid før man skal tilmelde sig til reeksamen og ikke ligesom tidligere hvor man absolut skulle tilmeldes dagen efter resultaterne:)
Nu skal der noget seriøst selvransagelse til og forhåbentlig er jeg ikke i for meget benægtelse over mine egne evner:(
Jeg er helt enig i de råd, som Rumlepotte har givet dig. Det er ærgerligt at komme ud i 3. forsøg.
Desuden ville jeg tale med en studievejleder angående studieteknik. Du har helt sikkert læst meget, men det kan være at den måde, du har læst på ikke er den mest optimale måde.
Jeg henvendte mig på et tidspunkt til en studievejleder, da jeg syntes, jeg læste meget uden at få tilstrækkeligt ud af det. Jeg ændrede studieteknik, sådan så jeg nu læser om morgenen og eftermiddagen og slutter dagen af med at lave eksamensopgaver 2-3 timer i de emner, der bliver gennemgået eller er blevet gennemgået. Sådan gør jeg næsten fra 1. dag i semestret. På den måde kan du ud fra eksamensopgaverne spore dig ind på, hvor du er sikker eller usikker frem for at blive overrasket sidst på semestret.
For mig var det en stor hjælp at skifte studieteknik i samarbejde med en studievejleder. Siden da har jeg været meget mere sikker, når jeg gik til eksamen, og det resultaterne er blevet meget bedre. Jeg synes helt sikkert, det er noget du skal prøve.
Held og lykke
Helt enig! Dejligt at se at også eksamenskontoret er trådt ind i det nye årtusinde. Så var det der “inder-net” ikke en døgnflue alligevel…
Og held og lykke, i øvrigt
[quote=“Lassinho”:2h650q6u]Jeg er helt enig i de råd, som Rumlepotte har givet dig. Det er ærgerligt at komme ud i 3. forsøg.
Desuden ville jeg tale med en studievejleder angående studieteknik. Du har helt sikkert læst meget, men det kan være at den måde, du har læst på ikke er den mest optimale måde.
Jeg henvendte mig på et tidspunkt til en studievejleder, da jeg syntes, jeg læste meget uden at få tilstrækkeligt ud af det. Jeg ændrede studieteknik, sådan så jeg nu læser om morgenen og eftermiddagen og slutter dagen af med at lave eksamensopgaver 2-3 timer i de emner, der bliver gennemgået eller er blevet gennemgået. Sådan gør jeg næsten fra 1. dag i semestret. På den måde kan du ud fra eksamensopgaverne spore dig ind på, hvor du er sikker eller usikker frem for at blive overrasket sidst på semestret.
For mig var det en stor hjælp at skifte studieteknik i samarbejde med en studievejleder. Siden da har jeg været meget mere sikker, når jeg gik til eksamen, og det resultaterne er blevet meget bedre. Jeg synes helt sikkert, det er noget du skal prøve.
Held og lykke[/quote]
Tak for rådet:) Ja har også overvejet at snakke med en studievejleder. Det var nok det der var hele problemet. Nemlig at man føler at man læser og læser men alligevel ikke får noget ud af det og så har man da ret til at føle sig lidt modløs:)
Endnu en ting jeg har spekuleret over. Er det sådan at reeksamnerne generelt er “svære” end selve eksamen, for så ville det da være nyttesløst at tage til reeksamen hvis man har dumpet den oprindelige?
Nej, det er de ikke - Kig bare i de gamle eksamenssæt. Dumpeprocenten er normalt noget højere end til ordinær eksamen, men det skyldes, at folk tager reeksamen med en tvivlsom kunnen.
Igen igen… Når du selv siger at du i bagklogskabens lys kan se at du ikke var forberedt, var det fordi du ikke havde læst nok eller var det nogle af øveopgaver/gamle tentamensæt du ikke kunne løse? Det ville måske hjælpe mig til at se om jeg er klar igen:)
Jeg løste sættene, men med en del fejl - De fleste syntes jeg var “småfejl”, men jeg var lidt ude af trit med hvordan man vurderede. Selv om fejlene er små, kan de godt trække groft ned, hvis det er basalviden, der mangler.
Derfor er det også godt at gennemgå sættet med den, som har rettet det - Man får en god fornemmelse af, hvordan de vurderer de forskellige typer fejl.
Sana, jeg forstår ikke, hvordan du kan være så meget i tvivl om egne evner. Måske er det gymnasiet, hvor man dårligt behøvede at læse, du mangler at komme videre fra. Jeg har aldrig problemer med at vurdere, i hvilket omfang jeg mestrer et emne, og jeg vil derfor forsøge at give dig nogle simple råd, så du kan gøre samme. I en nøddeskal handler det om at overbevise sig selv om, at man kan gengive lærebogens indhold uden fejl (for nu at sige det ganske firkantet).
- Når du har læst et kapitel/emne, bliver du nødt til at stille dig selv nogle basale spørgsmål uden at kigge i din bog.
Lad os antage, at du har læst nyrefysiologi. Kan du - uden at kigge i bogen - angive de vigtigste emner og derefter redegøre for samme? Hvis du finder denne øvelse let, så mestrer du formentlig stoffet . Hvis du føler, at du ikke helt forstår eller havde problemer med at redegøre for opkoncentreringen af urinen, så må du investere lidt ekstra tid på dette område. Det kan tænkes, at forklaringen i bogen er uforståelig for dig. Derfor må du søge information ad andre veje: andre lærebøger, internettet (wikipedia fx), forelæsere, lærere, medstuderende og - vigtigst - gamle eksamensopgaver.
-
Lav nogle eksamensopgaver og vurder din præstation ved hver enkelt. Igen: falder løsningen dig åbenbar? Fint gå videre. Er du mere usikker på den næste opgave og finder frem til en forkert løsning? Studer opgaven, indtil du er helt sikker på, at du forstår løsningen. Hvis du mener, det er sufficient til, at du mestrer det specifikke emne, så kan du gå videre. Hvis ikke, må du undgå at falde i dovenhedsfælden og blot hoppe videre. Læs emnet! Læs også gerne bredere, hvis du finder, du fx har dårligt styr på nyrefysiologien - og ikke kun opkoncentrering af urin eller whatever…
-
Forelæsninger/undervisningstimer: Tænker du nærmest ordene, før forelæseren/underviseren udtaler dem? Eller har du problemer med at følge med? Hvis du virkelig er interesseret i at lære noget, bør du gøre det til din vane at søge et svar på alle de spørgsmål, du ikke umiddelbart forstår. Nævnte forelæseren en mekanisme, uden at du helt fangede essensen? Spørg vedkommende eller skriv det i dine noter og find svaret, når du kommer hjem.
Det er i grove træk sådan, jeg studerer - og med godt resultat. At du spørger andre, hvordan de vidste, om de var klar til eksamen, fortæller mig, at du IKKE stiller dig selv helt banale spørgsmål, der kan teste din viden - og formentlig give dig lidt ekstra selvtillid, når du har succes. Det behøver ikke at tage al din tid - slet ikke. Faktisk kan det vise sig, at hvis du studerer lidt mere “intelligent”, så kan du bruge mindre tid på at studere og lære mere.
M.h.t. din forestående reeksamen: Jeg vil foreslå, at du følger mine råd. Lav et eksamenssæt uden at bruge bøger. Hvor meget havde du groft sagt rigtigt? Hvis svaret er under 50-60%, så kan det ikke være svært at vurdere din eksamensparathed. Identificer dine svage og stærke områder og sæt ind der, hvor du er svagest.