Regeringen vil sløjfe krav om mere end 10 i snit?

Hej

Jeg læste lige denne artikel som handler om bekæmpelse af karakterræs og regeringens nye lovforslag om uddannelserne som blev præsenteret under folkemødet denne weekend. Jeg kan ikke linke artiklen herinde åbenbart- noget med ny bruger eller noget?:/. Mettes forslag lyder på at ingen videregående uddannelser skal kræve et højere snit end 10. Og at folk med 10 og over skal vurderes gennem en fagspecifik optagelsesprøve for hver uddannelse. dvs. en person med 10 i snit har lige så store chancer som en person med 12 i snit.

Jeg syntes det lyder mærkeligt og jeg forstår ikke hvordan det skaber mindre pres? altså bliver presset og konkurence attituden ikke bare flyttet over til den fagspecifikke optagelsesprøven for uddannelserne? så man skal have 10 i snit OG tag en eller anden test.

Tror i forslaget bliver vedtaget? Jeg har 11 i snit og har kæmpet hårdt for at få det og nu vil jeg gerne tag et sabbatår og forhåbentligt komme ind i 2023. Jeg havde regnet med at tag sabbatår med god samvittighed - altså imens jeg ved at jeg er “garanteret” en plads. Nu er jeg squ i tivivl. Fordi ift regeringens forslag skal jeg tag endnu en test. Eller tror i at hvis det bliver vedtaget at det først bliver implementeret efter 2023?. Ligesom de gjorde med afskaffelse af hurtig startbonus. Det blev jo vedtaget i 2018 men blev først sat i gang i 2020.

Kom med jeres tanker og ideer omkring dette. Jeg ved ikke helt om jeg syntes det fair…

Hej

  1. Det er et udelukkende en overvejelse. Jeg nægter at tro på at det bliver indført - og slet ikke under MF’s regeringstid. Hvis der sker et skifte til blå blok, vil det ryge i vasken.

  2. Hvis det skulle indføres, vil det først blive engang i 2025.

Så du kan med ro i sindet tage dit sabbatår :slight_smile:

Personligt tror jeg slet ikke på det.

Hejj

puha det var en lettelse at høre en andens mening. Tak for det!
Jeg håber hellere ik det bliver til noget, da jeg ik ser det gode i det? altså i forhold til stres og karakterræs.

men ja jeg tænker også at hvis det bliver vedtaget skal universiterne have nogle år for at forberede sig osv og plus der skal også være penge til alle de tests osv. (og det mange penge!).

Jeg tror hellere ikke på det.

Ja netop.

7-trins-skalaen/12 trins-skalaen var også rigtig mange år undervejs før den blev endegyldig vedtaget.
Derudover som du selv nævner, kræver det RIGTIG mange ressourcer at indføre optagelsesprøver eller andre metoder, hvis ansøgertallet overstiger pladser (hvilket altid er gældende for medicin)

Jeg tror slet ikke på at det er realistisk :slight_smile: og hvis det mod forventning bliver en realitet, har jeg læst at det først i 2025 kan implementeres.

Jeg tror rigtig mange i år tager et sabbat år. Verden er åbnet op, og vi er godt på vej mod normalen. Du kan trygt tage dig et sabbat år og søge ind næste år, hvor du med dit flotte snit helt sikkert er garanteret :slight_smile:

Hej Drl92

Hvorfra ved du at det først vil blive engang i 2025 det indføres?

1 Synes om

Nu er det KUN et udspil. Et udspil kræver opbakning. RV støtter ikke forslaget.
Derudover er det ikke engang sikkert, at forslaget når at blive taget op inden næste valg.
Det er et større puslespil. Man kan på INGEN måde få dette etableret i løbet af 1-2 år. MF har selv været ude og sige, at en mulig gennemførelse af forslaget vil tage et par år. Jeg fortolker “et par” år som værende 2025-2026.
En ting er at det bliver vedtaget, en anden ting er hvornår det kommer i drift.

1 Synes om

Det pudsige er jo, at den naturlige følge af at nedprioritere karakterer = andre former for udtagelsesprøver, egentlig har større social slagside. I de lande hvor man ved siden af sit skolebevis har afgørende point-prøver som SAT score, MCAT el.lign., er det vist meget normal med en professionel og dyr forberedelses-branche og/eller privatskoler som toptrimmer bedre folks børn til disse test. Jeg vil tro at det for mønsterbrydere som skal finde vej helt selv, er nemmere at markere sig ved en kontinuerlig indsats i gymnasiet. Nemmere end at konkurrere én altafgørende dag, mod folk som har midlerne til at købe 2 måneders maks fokuseret forberedelse, sevlfølgelig uden at være forstyrret af et fritidsjob i Netto.

2 Synes om

Jeg tror det bliver indført, muligvis lidt anderledes end i udspillet, og at det er en god ting. Men også at det ikke bliver før om flere år, og naturligvis at et valg kan vende fuldstændig op og ned på det.

Årsagen til at jeg tror én eller anden art reform uanset bliver indført er at alle partier kan se at det er nødvendigt at gøre noget.
Nu trækker jeg lige det irriterende ‘ældre-kort’, idet jeg er nok cirka 15 år ældre end Howudoin1, og siger at dét vi der er lidt ældre har set over de sidste mange år er et stødt stigende og meget bekymrende niveau af stress, angst og depression blandt gymnasieelever. Stigning i stress er et generelt samfundsproblem, men hos gymnasieelever er det markant værre end i den øvrige befolkning.
Det er træls for dig hvis du pludselig skulle udsættes for flere tests end ventet, men nogen vil altid komme i klemme i overgange og politikerne ser selvfølgelig på det større perspektiv: at stressen i gymnasierne skal nedbringes og her er så et forslag til hvordan.

Der er gode argumenter i flere kommentarer her for hvorfor MF’s forslag ikke bliver indført lige med det første og hvorfor det ikke ændrer ved den sociale ulighed i optaget, tværtimod faktisk øger den, så jeg tror heller ikke partierne bliver enige foreløbig om udspillet som det er nu. Men dog at MF vil være ivrig for at nå det inden næste valg, med sandsynlig indførelse fra 2025/2026.

Jeg er enig med dig i, at det er et unfair forslag. Pludselig er alle usikre, ligemeget hvor umage man har gjort sig i gymnasiet.
Desuden er det mere rimeligt, at ens muligheder afhænger af 3 års skole, hvor man i høj grad selv har valgt, og man ved fra dag 1, hvad man bedømmes på…
Ellers afhænger det pludselig af 1 test på en enkelt dag…
Desuden mener jeg, at fordelen ved at kigge på karakterer, er at de ikke udelukkende fortæller noget om, hvor god man er til faget. Er enig i, at om man taler godt tysk er mega ligemeget på fx medicin, men at man har evnen og viljen til at lære noget, man ellers synes er svært, er en virkelig vigtig egenskab! Karaktererne afspejler altså også ens evne til ganske enkelt at lære og sætte sig ind i nye ting, og det mener jeg helt bestemt må være den absolut vigtigste egenskab, når man skal til at studere.
Tvivler på det bliver indført inde for de næste par år dog. De taler meget om fordelene i medierne, men ude i det virkelige liv, er der relativt mange, der er utilfredse og enige i, at dette udelukkende ville øge presset og især usikkerheden.

1 Synes om

Ja, det vil øge presset og usikkerheden på optaget - men ikke på gymnasietiden, og det er dét der er hele pointen.
Hvis man kan zoome lidt ud fra sin egen oplevelse af lige at have knoklet i 3 år, vil man se at det på sigt vil være bedre for kulturen omkring dét at studere.

Og der ligger mange forkerte antagelser i påstanden om at folk selv vælger og ved hvad de går ind til i gymnasiet, blandet andet at man er moden nok til at ønske bliver = adfærd, til at vide hvad man vil og at man får startet rigtigt og får opbygget en god disciplin. Intet af dét er en selvfølge og meget lidt af det fandtes i min gymnasieklasse dengang jeg startede for 19 år siden. Jeg ser dog at det muligvis har forandret sig nu, og jeg tror faktisk ikke det er en udvikling til det bedre, så meget pres som der er på gymnasieelever.

Noget andet er at der i samfundet er opstået et begreb som hedder “12-talspigerne”, og det er faktisk nogen som arbejdspladserne helst ikke vil have, fordi de sammen med al deres dygtighed og pligtiopfyldenhed medbringer en usund perfektionisme og manglende fleksibilitet.
12-talspigerne har ikke selv fundet på at ville være sådan, men er produkt at et usundt karakterræs pga et skævt og elitært optagelsessystem.
Og man hører også at det er dem der kæmper mest med at komme ud som færdig læge.
Det er dem der går ned med stress i hobetal.

Det kan kun gå for langsomt at få det ændret.

Der er heller ingen der siger at den nye optagelse nødvendigvis kommer til at bestå af en enkelt dags prøve som fx unitesten, men en kombination af de erfarede kvote 2-måder.

Jeg har tillid til de finder en bedre løsning end den nuværende.