Relevant læsning før studiestart?

Hey alle!
Jeg er den heldige ejer af en standbyplads til sommer :smiley:
Lige nu arbejder jeg bare, så kunne egentlig godt begynde at læse lidt, så jeg føler mig bedre forberedt.
Er der nogle bøger, som er relativt nemme at gå til, som der kan anbefales?
Eller skal jeg bare nyde livet uden lektier indtil da?

  • AE

Hej med dig!

Jeg vil anbefale dig, at læse “ind under huden” en bog de bruger på sygeplejerskestudiet. Den er let, er god til at skabe overblik over de grundlæggende sider af anatomien og fysiologien. Så har du et fundament du kan bygge ovenpå når du for alvor går igang. Det er vigtigt, at holde din kemi-viden vedlige, den får du brug for!!!

Du kan evt. kigge lidt på http://www.imbg.ku.dk der kan du se hvad du skal lave i kemiundervisningen (5 oblikatoriske kemiøvelser hvor den sidste øvelse er delt i 3)

og nyd livet, men det skal du også når du begynder med at studere. Det er ikke meningen, at sætte livet på standby i 6-8 år fordi du skal studerer.

Læs evt. Kemi 2000 A1 og 2… Det er at gøre dig selv en stor tjeneste, især hvis du kun har haft det på c-niveau!! =) Anatomi og fysiologi behøver du ikke bekymre dig om, det starter fra bunden af!
Og tillykke med pladsen… !

Søren

Er selv lige startet i århus, LAD VÆRE MED AT LÆSE, NYD LIVET FOR FANDEN, DU FÅR MASSER AF TID TIL DET HER DE NÆSTE 6-7 ÅR. FOR DET ANDET FÅR DU INTET UD AF DET, FOR DET TREDJE ER MOTIVATIONEN FOR AT SÆTTE SIG NED 4-6 TIMER I TRÆK OG LÆSE NOGET BEDRE NÅR MAN ER STARTET. MAN SKAL IKKE BOGE DEN FOR HÅRDT, FOR SÅ BRÆNDER MAN UD. DESUDEN GÅR DET FØRSTE ÅR PÅ MEDICIN UD PÅ AT UDENADSLÆRE, SÅ MED MINDRE DU HAR EN SUPER KLÆBERHJERNE, SÅ FÅR DU INTET UD AF AT LÆSE EN ANATOMIBOG. FOR DER ER EN LILLE TING DER HEDDER STUDIETEKNIK, SOM DU KOMMER TIL AT BRUGE DE FØRSTE MÅNEDER PÅ AT UDVIKLE. UNI KAN OVERHOVEDET IKKE SAMMENLIGNES MED GYM. MEN DET ER SUPERFEDT AT KOMME IGANG KAN JEG LOVE DIG. SOM TIDLIGERE SAGT NYD DIN FRITID. HAR SELV LÆST I NOGLE ANATOMIBØGER, INDEN JEG STARTEDE, SPILD AF TID.

Hey!

Tillykke med pladsen…

Spørgsmålet har været oppe en del gange, prøv evt. søgefunktionen…

Men ellers: Hvis du ikke har dit Kemi c-niveau i orden, så få ordnet det inden da. Det vil underviserne også gøre jer opmærksomme på, at i forventes at kunne det inden i overhovedet begynder.

Mht. humanbiologi, så har du urimelige mængder tid til at få det ind. Men hvis det har nogen interesse, så kan du danne dig et overblik, men lad vær med at terp detaljer, da det ikke er til at vide på forhånd hvad der er vigtigst.

Men alle har jo sine præferencer… Jeg vil selv nok kaste mig over kemien, hvis jeg skulle vælge.

Det eneste du kan være sikker på er at får rig mulighed for at stresse over det til den tid, så man kunne også bare slap af inden… :slight_smile:

rgh03xamd: Der er STOR forskel på at skulle starte i århus og som i dette tilfælde københavn! Vi har ikke samme fag på samme tidspunkter, vores kemi er på første semester, jeres er først senere!

Men helt sikkert motivationen er større når man er startet!

Altså man kan sagtens begynde at læse inden - det ville måske endda være en god ide.

Nu ved jeg ikke hvordan det er i KU eller SDU, men i AU så har vi her på begyndelsen af første semester to bøger som vi læser, Histologi - på molekylærbiologisk grundlag (Finn Geneser), samt Bevægeapparatets anatomi (Finn Bojsen-Møller). Histologi bogen, hvis man har styr på kemi og biologi, er meget nemt at gå til. Anatomi er lidt sværere, da den er meget tidskrævende - man skal lære det udenad og man ved ikke hvad der er det vigtige. Men har man læst i Histologi bogen, så har man masser af tid til anatomi når studiet starter.

[quote=“Mr_Mo”:1ptrda3r]Altså man kan sagtens begynde at læse inden - det ville måske endda være en god ide.

Nu ved jeg ikke hvordan det er i KU eller SDU, men i AU så har vi her på begyndelsen af første semester to bøger som vi læser, Histologi - på molekylærbiologisk grundlag (Finn Geneser), samt Bevægeapparatets anatomi (Finn Bojsen-Møller). Histologi bogen, hvis man har styr på kemi og biologi, er meget nemt at gå til. Anatomi er lidt sværere, da den er meget tidskrævende - man skal lære det udenad og man ved ikke hvad der er det vigtige. Men har man læst i Histologi bogen, så har man masser af tid til anatomi når studiet starter.[/quote]

Det er ikke de samme bøger man starter med på KU. Det er helt klart kemien folk har mest problemer med på 1. semester, så hvis du gerne vil læse lidt inden du starter ville det også være det jeg ville anbefale. Det er Mygind-bøgerne man bruger, og de burde være til at få fat i på et bibliotek (hvis ikke så kan man tit få en ven der går på gym til at låne dem til en på deres bibliotek). Det vil være en god ide at regne de opgaver der er i bøgerne mens man læser så man vænner sig til at regne kemi igen - der findes facitlister til 2000-serien på forlagets hjemmesiden.

En hel anden ting er dog at det måske vil være lidt mere spændende at læse på humanbiologien. På KU bruger alle en der hedder “Holes essentials…” og den starter helt fra bunden… men hvis man helst vil starte med noget på dansk er der den danske “Menneskets fysiologi og anatomi” som en del også læser efter i starten (jeg har selv læst den og synes den var god at læse efter inden den engelske bog… men den dækker ikke helt pensum, så det skal man lige være opmærksom på) og den kan også lånes på i hvert fald hovedbiblioteket.

Håber det hjalp lidt, eller skal du endelig bare spørge :slight_smile:

Nyd Livet!!! Du skal nok blive træt af læsningen!!

Jeg forstår alle som sier vent med lesingen, men allikevel ville jeg vurdert å lese avhengig av ditt keminiveau. Jeg leste en del i Hole’s som jeg syntes var kjempespennende, men saken er den at jeg burde lest kemi. Det er det folk flest sliter med, og om du ikke har a niveau fra før, så er det greit å sjekke opp litt. Men for all del: nyd fritiden din! Du kan jo lese en time hver dag, så kommer du langt samtidig som du har mye fri! Lykke til med stand by!

Hehe det er udemærket at være ambitiøs, men jeg ville nu klappe hesten og slappe lidt af, nyde livet og evt. tjene/spare nogle penge op inden studiet -tro mig, du skal nok få stillet din læselyst på studiet :lol: Men som nævnt tidligere, så er det nok kemi/fysik som volder de fleste problemer senere… Men for AU’s vedkommende er det ikke relevant det første år. Der skal du bare lære anatomi udenad i lange baner!

Pøj pøj!

Frederik

Hvorfor vente med at læse? Motivationen for at studere skulle helst være så stor at man ikke kan lade være!

Jeg anbefaler dig, at læse noget let (se tidligere anbefalinger). Det er altid nemmere at “bygge på”. Det er rart at havde set ordene endoplasmatisk reticulum Golgiapparat og Mitokondrie før, desuden bliver indlæringen også større når man i forevejen har noget at “hæfte” viden på. Man kan ligesom slappe mere af under den egentlige indlærning når man allerede i forvejen har mødt de “svære ord”, man bliver ikke overasket hver gang.

Det største årsag til frafald blandt studerende er for dårlige studievaner (også selvom man har 10-11 i gennemsnit fra gymnasiet). Jeg tror de fleste vil give mig ret i, at det sværste ved medicin er, at finde en metode til at huske så sagtens meget. De første 2 mdr går med at finde en rytme. Alle de bøger der handler om studieteknik er baseret på de humanistiske studier og kan ikke rigtig bruges og de metoder man har brugt i gymnasiet (her er man skoleelev). Medicinstudiet kræver “stor røv” og den skal slides!

Tag dog hul på studiet, hvorfor vente? er det ikke bare typisk for os at man altid skal virke “tilbagelændet” man må helst ikke virke for ambitiøs selvom det bare handler om at tage hul på en interesse!

Held og lykke!

Forresten, hvis man skulle “gå død” over studiet fordi man læser lidt i bøger der ligger op til studiet er 6-8 år fandme lange!

Tror denne “diskussion” har været oppe et par gange før.
Alle dem der sidder midt i læsningen ville ønske de kunne holde lidt fri, og anbefaler derfor til at man venter med at læse. Andre synes det er fint.
Jeg tror pointen hver gang er: Gør lige præcis det du har lyst til!

Tusind tak for de mange svar!
Ja det lyder virkelig som om at der er meget delte meninger om det er en god i det at læse før studiestart.
Jeg tror jeg vil udnytte min lyst til at komme i gang og få lånt nogle af bøgerne, der bliver foreslået. Og hvis jeg sku gå helt kold, kan jeg jo altid kaste dem væk og nyde min frihed lidt endnu :slight_smile: Ingen tvivl om at der nok skal blive nok at se til!