Respiratory Physiology (The Essentials) - John B. West

West, John B.

Paperback: 208 pages
Publisher: Lippincott Williams & Wilkins,US; 7Rev Ed edition (1 May 2004)
Language English
ISBN-10: 0781751527
ISBN-13: 978-0781751520

Jeg var glad for at læse efter denne bog, men på den anden side er der ikke rigtig noget alternativ. Den er overskuelig, forholdsvis forståelig og dejlig kort. Problemet med respirationsfysiologi er at opgaverne er virkelig svære med meget beregning og krav til at man kan gøre en masse antagelser, som det er svært at tage, når man ikke har arbejdet med faget i mange år. Og er er ikke rigtig noget sted at læse sig til disse ting. Derfor er mit råd at læse denne bog et par gange (den er hurtigt læst) og så regne et hav af opgaver.

i betragtning af at der ikke rigtig er nogle alternativer i respirations fysiologi skal West anbefales, men den er irriterende rodet og siderne falder ud som om det var en valmue. den har langt fra svar på alle de spørgsmål man sidder med, når man løser de opgaver, der er udviklet over årtier i faget.

Jeg læste selv bogen på 4.sem, som alternativ til B&L. Bogen er skrevet utroligt godt, med vægt på pædagogik. Jeg syntes dog at den i forhold til B&L er for omfattende, så man bør vær indstillet på at læse flere sider end hvis man holdte sig til B&L. Når det er sagt, er West som sagt skrevet så godt, at man kan læse kapitlerne meget hurtigt og forstå hvad der bliver sagt.
Illustrationer er ligeledes vældig gode.

Hvad er rekommenderet, at læse respirationsfysiologi i denne eller B&L? Funderer nemlig på at sælge min B&L for at købe Guyton & Hall istedet for, men måske kan jeg vent med at sælge B&L og læse resp.fysiologi i den?

Sidste semester (da det var Paulev der forelæste) var det West der blev undervist efter.

Bogen er i høj grad overvurderet. Den lever ikke op til eksamenskravene mht beregninger, d.v.s. at der ikke er den bedste sammenhæng mellem bogens beregningsopgaver og de beregninger Documenta Physiologica og eksamen lægger op til. Dette er dog ikke bogens fejl, men måske nærmere at Joop og Paulev, som underviser på KU, stadig ikke har tilpasset sig dette årti. I gamle dage ville man gerne beregne meget og stille tingene op på vanskelige formler, hvorved lægevidenskab skulle synes mere akademisk og svært tilnærmeligt. Hvad sker der også for,at det hedder “Documenta Physiologica” og ikke fysiologisk formelsamling eller noget? Det er da for fesent.

Jeg læste respirationsfysiologi efter denne bog og syntes den var ganske god - meget pædagogisk og forståelig. Rent faktisk syntes jeg da også at jeg havde ganske godt styr på respirationsfysiologien sammenlignet med meget andet pensum på det berygtede 4. sem…

Jeg har dog ikke læst respirationsfysiologi i andre bøger, men det er mit indtryk at denne bog er et godt valg - jeg ville vælge den igen!

tjaa, enig med jer andre - ingen bog passer helt til resp. pensum på KU. Resp.-delen i B&L syntes jeg var udmærket, men igen med for lidt vægt på regne opg… Opgavematerialet til resp.-øvelsen (gl.ordn. kun ?) dækker dog de største diskrepanser.
Den bedste og mest kortfattede lærebog, med vægt på kvantative forhold, jeg endnu har set er ”Physiology” af Constanzo (se anmeldelse her på sitet) – ligesom i flere af de andre kap. er der i resp.delen mange relevante formler, ofte med regneeksempler.

Jeg syntes denne bog var god til lungefysiologien. Det var bestemt pensumdækkende, og ligger meget vægt på opgaveregning. Jeg var ikke til en eneste SAU time og havde ingen problemer med eksamen. Syntes det er en af de bedste bøger der er skrevet bøger indtil nu (færdig med 5. semester.). Den kan klart anbefales som den eneste bog til lungefysiologien…

Opdateret til 7. udgave

Jeg læser også respirationsfysiologi efter denne bog. Bogen er ekstremt velskrevet, overskuelig og med pædagogiske figurer, der ofte ikke kræver nogen forklaring.

Det siges, at man ikke sparer sider ved at læse denne bog. Jeg er uenig. Der er blot i underkanten af 170 A5-sider sammenlignet med omtrent 70 A4-sider i Guyton & Hall. Samtidig optager figurerne relativt mere plads i West.

Jeg har forresten et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med: Har I kendskab til “Cardiovascular Physiology Concepts” af Richard E. K. fra samme forlag?

http://www.amazon.co.uk/Cardiovascular- … 461&sr=8-3