Salg af Turnuspladser!

Der er nu kommet en rigtig god artikel om turnus ordningen op på studmed.dk se… http://www.studmed.dk/cms_view_article.php?aid=18

Og fortsæt endlig debatten…

Hmmm. Lige et indspark længe efter debatten er slut. Nordmænd, og formodenligt andre, kan få SU efter at hvae boet i DK i 3 år. Dvs studie tiden tæller med!!! Det er der flere glade nordmænd på AU der kan berette om.
Ifg en af disse nordmænd må de iøvrigt trække nummer i deres hjem land og studielandet, ifg norsk vejledning.

Debatten er ikke slut - det blir den aldrig… den er sgu blot ved at komme igang, så kom endelig med indlæg - det er det forummet er til for…

[quote=“Sobriquet”:35jhnbja]Måske er det forkert at skelne mellem graden af rigtigt og forkert i forbindelse med de forskellige muligheder for salg af turnusplads. Er man principielt imod handel med turnuspladser, er man vel imod AL handel med turnuspladser?

Jeg har dog den personlige holdning, at det vil være en skam helt at udslette muligheden for handel med turnuspladser. Det kommer jo måske nogen til gavn. Der er, såvidt jeg er orienteret, ikke nogen, der direkte bliver tvunget til at købe en plads imod deres vilje. Gennem salg af turnuspladser er det således muligt for nogle mennesker, at udnytte den frihed dette valg tilbyder. Disse personer må naturligvis prioritere mellem; på den ene side en økonomisk udgift og på den anden side familiære forhold, karrieremæssige forhold m.m. At bo ved vandet koster jo også mange penge!

Ovenstående skal ses i den kontekst, at den enekelte turnuskandidat kun har en turnusplads; enten i Danmark eller hvor man nu har valgt at trække nummer. Omend det stadig er handel med turnuspladser, er ovenstående, efter min mening, mere rimeligt end alternativet, hvor man kan trække flere turnuspladser, selvom jeg principielt også mener, at det skal forblive muligt. Man skal ihvertfald huske: Uden køber - ingen sælger!

Jeg tror, personligt, at det er et, af omfang, meget lille problem. Derfor er det jo de færreste, der overhovedet kommer i berøring med fænomenet. Var det et omfattende problem var politikerne vel skredet ind for længst. Markedet er vel rimeligt begrænset. Det er vel, trods alt, de færreste, der ikke når at få planlagt et eller andet med dem selv eller deres familie.

Jeg er et eller andet sted ligeglad med at mine medstuderende i København, Århus og Odense sælger deres turnuspladser. Jeg ved ikke om jeg kunne finde på at sælge min plads, men jeg kunne godt, under de “forkerte” omstændigheder, finde på at købe en plads.[/quote]

Jo, der er nogen der bliver tvunget til at købe en plads. Folk med små børn og en ægtefælle, der under ingen omstændigheder kan få job i et yderamt, har fire muligheder hvis de trækker et ringe turnus nummer. Enten forlade familien i 1½ år (fuldstændig urealistisk når man er mor med vuggestuebørn), tagebørnene med, men efterlade manden (endnu mere håbløst at være alenemor og i turnus samtidig langt fra famlien, samt flere institutionsskift for ungerne på få år), lade ægtefællen sige sit job op, og klare sig med en indtægt (Jeg har ikke regnet på det, men tvivler på at det kan lde sig gøre) Eller købe en plads. Det mener jeg ikke er et reelt valg. Og ja, selvfølgelig ved vi med små børn, at vi på et tidspunkt skal i turnus. Men man kan ikke altid planlægge sig ud af problemerne, eller forudse karriereskift, hul i kondomet :wink: eller lign…

Jeg er meget i mod penge under bordet. Det være sig for en turnusplads, andelslejlighede eller lign. Men skulle jeg selv få Bornholm eller lignende som turnusområde, ville jeg uden at blinke betale de penge det ville koste for en plads tættere på københavnsområdet :shock:

Med hensyn til norske studerende, der først kan få SU efter 3 år i landet før studiestart. På den nye studieordning er bachelor og kandidatuddannelsen to forskellige uddannelser med hensyn til SU. Det må jo i så fald også gælde famøse tre års regel, hvorfor norske studerende på ny studieordning, VIL kunne få SU i Danmark

[quote=“gundestrup”:3lsndbdf]Jeg mener at det er svinsk og umoralsk, at folk sælger sine pladser, nu har svenske og norske studerende boet i danmark, ikke betalt dansk skat, men modtaget SU, og samtidig gået på en af de dyrese uddannelser i danmark, uden at skulle betale en krone for det…
men på den anden side, hvis folk ikke har mere moral end det, så er det måske godt at de taget hjem til sverige eller norge igen[/quote]

Så har du ikke lest dine lektier, Gundestrup! Hverken norske eller svenske studerende får dansk SU!! Der er nogle meeeget få som får dansk SU, men det forudsetter speciel tilknytning til Danmark (altså være danske statsborgere i mer end 2 år eller gift i mer end to år med en dansk statsborger). Disse betaler selvfølgelig dansk skat af sin danske SU!!!

Jeg er nordmand og får norsk SU (som betyder det meste er lån, og kun lidt er stipendier - noget som afspejler sig i min studiegæld som kryber op mod de 300.000kr). Jeg betaler selvfølgelig skat af det jeg tjener i Danmark til den danske stat, men har - som alle andre dansker - et fribeløb på rundt 36.000kr. Da min norske SU skattes i Norge, har jeg fribeløbet til rådighed til mit ekstrajob. Nu hvor jeg har tjent mer end de 36.000 betaler jeg selvfølgelig skat i Danmark af det overskydende!

Jeg er også en af dem som gerne vil blive i Danmark et stykke tid, men den ringe turnusløn i forhold til Norge, gør det svært når jeg har et kæmpe lån at betale på…

Man må egentlig kun trække nummer i et land, men det får man jo først høre om man bliver opdaget :slight_smile: . Det er selvfølgelig amoralsk at trække nummer i både Danmark og Norge om man har intentioner om at tage til Norge uanset, og kun skal bruge det danske nummer for at tjene penge på sine medstuderende, men jeg tror de fleste nordmænd som har trækning i begge land gør det som en backup. Dansker har selvfølgelig den samme mulighed.

Thomas.

PS. Og la’ nu vær’ med denne nordmænd kan få SU efter x antal år debatten!!! DET KAN MAN ALTSÅ IKKE! Jeg kender flere, incl. mig selv hehe, som har undersøgt dette, og også flere som har søgt og ringet og skrevet brev til SU styrelsen - man får bare ikke dansk SU før man har en speciel tilknytning til Danmark, OK!?!? DS.

Helt ærligt Thomas - kan du ikke selv høre at det er noget fis at fyre af? :roll: Jeg bryder en regel, du kan jo bare gøre det samme!! Det holder fandme ikke en meter. :evil:

Glem ikke at du ikke er begrænset i dine indtjeningsmuligheder som danske studerende er… Du skal ikke pludselig til at udrede IK-gæld fordi du tilfældigvis glemte at melde et klip fra.

Jamen så synes jeg da bare at du skal vælge at trække dit nummer i det fjeldrige nord og så ellers glæde dig over at du har fået en uddannelse.

Som afslutning synes jeg lige at jeg vil slå fast at jeg intet som helst har imod udenlandske studerende på danske universiteter, det er min erfaring at de alle er søde og behagelige mennesker der blot har valgt at søge lykken i et andet land end deres hjemland. Fred være med det. Af en eller anden grund bliver jeg dog provokeret af indlæg som det jeg netop har kommenteret.

Jeg er helt enig i dette, og det samme gør sig gældene for mig selv, om end i mindre grad… At have en kæreste med halvandet år på studiet her i Odense, gør at hun ikke kan flytte med. Og Bornholm er ikke lige mit drømmeturnussted! Pendling bliver tidkrævende og dyrt.

Salget af turnuspladser viser jo bare en tilbud/efterspørgsel mekanisme, men jeg mener det er uretfærdig at nogen som tilfældig får et godt nummer, så kan “få” 50.000 kroner for dette.

Løsningen synes at være for staten at anderkende at nogen steder er mindre attraktive end andre, og udjevne dette efter tilbud/efterspørgsel pricippet med et turnusløn-tilleg til dem der vælger yderamterne! Om man fik 50.000-100.000 ekstra, ville mange som var single, eller havde mulighed for at flytte afsted sammen, tage til yderamt for at opleve dette, og tjene nogle gode penge samtidig. Dem der stadigvæk prioriterer de centrale områder, kan så få dem, men med almindelig turnusløn. Dem som evt. bliver “tvunget” afsted vil i det mindste få en kompensation som gør at man kan klare sig økonomisk, og får et “plaster på såret” for ulejligheden.

Dette ville efter min mening skabe mer balance i trækningen, og gøre at nummerne kun bestemte hvem som valgte først, men da alle turnussteder ville have sine fordele (beliggenhed/økonomi) så ville man ikke nødvendigvis være en “taber” i spillet om man fik et lavt nummer.

Dette ville selvfølgelig kreve penge ud af statens lomme, og er derfor måske svært at gennemføre, men det er den eneste måden jeg kan se man kan have en retfærdig turnusfordeling med opretholdelse af yderamterne.

Thomas.

Helt ærligt Thomas - kan du ikke selv høre at det er noget fis at fyre af? :roll: Jeg bryder en regel, du kan jo bare gøre det samme!! Det holder fandme ikke en meter. :evil: [/quote]

Man er jo sig selv nærmest, og dette afspejler bare håbløsheden i turnus systemet! Jeg bryder heller ikke nogen regel. Som nævnt ovenfor, er der ingen regel for hvor mange lande man kan søge turnus! Jeg skader heller ingen dansker ved at trække et dansk turnusnummer for så at vælge Norge om det giver et bedre resultat, vel?!?! Jeg fatter ikke hvorfor du hidser dig sådan over det?! Det usmagelige sker i mine øjne først når man vælger Norge, og så SÆLGER sin turnusplads i Danmark! (eller omvendt!)

Glem ikke at du ikke er begrænset i dine indtjeningsmuligheder som danske studerende er… Du skal ikke pludselig til at udrede IK-gæld fordi du tilfældigvis glemte at melde et klip fra. [/quote]
Det er rigtig, og man har de samme begrænsninger i Norge om man får norsk SU og arbejder ved siden af i Norge. Igen er det jo ikke et problem som skader Danmark eller danske studerende, da jeg jo betaler skat af mit arbejde!!! Problemet er idiotiske regler som sætter grænser for hvor meget I danskere må arbejde ved siden af studiet - men det er da ikke min fejl?!?! Det er da ren misundelse at lægge dette frem som et problem i forhold til os nordmænd!! :evil:

Jamen så synes jeg da bare at du skal vælge at trække dit nummer i det fjeldrige nord og så ellers glæde dig over at du har fået en uddannelse.[/quote]
Så er vi ved at få et Dansk Folkeparti niveau på debatten igen!! Du har da også FÅET din uddannelse! Det er fanden mig ikke mit problem at danskerne ikke kunne lave en ordentlig aftale rundt uddannelses udvæksling, og at I nu mener Norge betaler for lidt for sine studerende! Jeg forsøger bare at bekæmpe den åbenbart udbredte misforståelse om at vi nordmænd har så fantastiske økonomiske fordeler, og at vi slet ikke lægger nogle penge i det danske samfund/den danske stat, ved at påpæge at alt ikke er bare guld for os nordmænd som læser her!

Måske er grunden bare almindelig misforstået bitterhed og misundelse? :roll:

Thomas.

Hej Thomas.

Du skriver jo selv at man egentlig ikke må trække nummer i begge lande… Så må jeg jo gå ud fra at du er bekendt med en regel der siger at man ikke må… Derfor min konklusion. Logisk? Det tror jeg nok det er.
Jeg synes at man skal holde sig til at trække nummer i det land man vil have turnus i - og ikke lave en gardering som du åbenbart ser som en fuldgod løsning.

Det er sandt at du betaler skat af det du tjener over dit personfradrag. Det der måske kan være kritisabelt er så at du jo også har et personfradrag i Norge som du bruger på at undgå beskatning på din norske SU. Jeg giver dig ikke skylden for reglerne, men påpeger blot at du er heldigt stillet i dette forhold. Du har trods alt “dobbelt” personfradrag. Måske burde skattesamarbejdet være bedre mellem de nordiske lande så man kunne undgå sådanne tilfælde.

Jeg modsætter mig på det kraftigste at få skudt Dansk Folkeparti-loyalisme i skoene. Min pointe ligger i at jeg som dansk læge der arbejder i Danmark gennem min skattebillet i de næste forhåbentlig mange år kommer til at betale for min uddannelse, mens du tager til dit hjemland uden at have betalt for din danske uddannelse. Således vil jeg være en investering for den danske stat, mens du vil være en gevinst for den norske stat. Dårlig aftale for Danmark - tjah, det er det vel. Din skyld? Forhåbentlig ikke. Har jeg givet dig skylden for det? Nej.

Jeg mener faktisk selv at jeg forsøger at anskue problemstililngen relevant og sagligt. Hvis du mener noget andet skal du have lov til det.

Her kommer misundelsen frem igen… OK, så har jeg to personfradrag, jeg har da også en pæn studiegæld på 300.000 som du ikke kommer i nærheden af! Denne “uretfærdighed” er dig visst fuldstændig ligegyldig…

Min skyld? Helt klart ikke. Har du givet mig skylden for det? Det at nordmænd “nasser” på det danske system ved at bruge reglerne som de er, føles som en beskyldning.

Og jeg har rent faktisk betalt for min uddannelse gennem de penge den danske stat får fra den norske. At der ikke er sammenhæng mellem pris og reel udgift, er jo uretfærdig, men næppe min fejl!

Om man skal træde ind på det området, bør man holde person og sag MEGET klart adskildt. Det har vel hverken du eller mange andre bidragsydere i denne debat gjort…Poinet er jo at denne diskussionen om nordmænds/svenskers salg af turnuspladser inden hjemrejse, bliver blandet godt sammen med fordomme om at vi får dansk SU, ingen skat og bare velstand! Dine kommentarer om de søde og rare fremmede du har mødt, fjerner jo ikke det faktum, at du fremstår vildt misundelig på enkelte fordele der er med at studere i udlandet, men ikke ser de ulæmper som også er forbundet derved.

Tak.

Jeg har selvfølgelig selv valgt at tage til udlandet, men om du vidste hvor træt jeg er af spørgsmålet “Nåh, er du så en af de nordmænd som kommer her ned og læser (indirekte: Stjæler danske studiepladser, og lever på danske skattepenge), og så tager hjem igen lige efter” :evil:
Og lige endnu en gang: Jeg er faktisk en af dem som har tænkt at blive. Men jeg vil stadigvæk kæmpe med de midler jeg kan for at få det bedst mulige turnus sted. Min drøm er ikke at sidde på Bornholm i halvandet år - i hvert fald ikke uden nogen form for kompensation. Så tager jeg da heller til Norge.

Og her kommer så mit egentlige indlæg til debatten om salg af turnuspladser GENERELT: En vedkendelse fra staten af at enkelte turnussteder er mindre populære end andre, og en kompensation - f.eks. økonomisk - for dette, ville i stor grad rette op den enorme uretfærdighed som ligger i at tvinge dem med dårligst nummer til steder de nu engang ikke ønsker at være. Dette ville nærmest totalt afskaffe markedet for salg af turnuspladser, da de så ville blive fordelt ved (næsten) frit valg efter økonomiske/geografiske ønsker.

Så kunne jeg blive her i Danmark og betale min “gæld” til det danske samfund, fremfor at flygte hjem til mit fjeldland :stuck_out_tongue: :smiley:

Thomas.

Mig bekendt kan norske og svenske studerende ikke længere trække to steder. De skal inden trækning vælge om de vil trække nummer i det ene land eller det andet land. Der er således lukket for det hul som I omtaler og diskuterer. Det er korrekt at de indtil for nyligt forholdt sig anderledes. Men huller er heldigvis til for at blive lappet :smiley:
Hvis I vil se lidt mere generelt omkring turnus så læs artiklen fra sidste nummer af STUD MED: http://www.fadl.dk/studmed/nr86-turnus.shtml

Jeg ringede for ikke så lang tid siden til Anni Beckman fra sundhedstyrelsen, med henblik på at undersøge mulighederne for at aftjene turnus i norden (jeg er en af de danske medicin-studerende, der godt kunne finde på at tage turnus i Sverige eller Norge). Ifølge Anni er det ikke muligt at søge turnusplads i Danmark samtidig med, at man søger turnus i Norge (gælder både for nordmænd og danskere!). Sagen er lidt vanskeligere i sverige, idet det er de enkelte län som udbyder turnus (i sverige kaldet allmäntjänstgöring).
I følge Anni kan nordmænd således ikke søge turnus i danmark samtidig med at de søger i Norge. Jeg har ikke kunne finde klare regler for hvordan det forholder sig for svenskere, som samtidig søger allmäntjänstgöring i sverige og turnusplads i danmark, men det ser ikke ud til at der er nogen hindring for dette. Ligeledes ser det ud til at det for danskere både er muligt at søge allmäntjänstgöring i sverige (fx i Malmö eller Lund) og turnus i Danmark.

Det ville være rart hvis folk droppede Dansk Folkeparti argumentet (eller manglen på argument…)

Det er et bizart og ignorant argument på lige fod med ad hominem argumenter, og har absolut intet med en saglig debat at gøre. Hvis man er nødt til at ty til sådanne udtalelser må man nok se i øjnene at ens reelle argumenter ikke holder vand.

NB:
Nej - Jeg er ikke tilhænger eller medlem af DF eller et af deres 2 støttepartier - Jeg vil bare gerne have at folk bruger holdbare argumenter, så vi kan have en saglig debat.

Som jeg havde forstået det, så var det ikke problemmet. Problemmet er at der ikke sammen køres register og det derfor er muligt, trods det ikke er lovligt, men måske husker jeg forkert?

[quote=“Diemer”]Det ville være rart hvis folk droppede Dansk Folkeparti argumentet (eller manglen på argument…)

Det er et bizart og ignorant argument på lige fod med ad hominem argumenter, og har absolut intet med en saglig debat at gøre. Hvis man er nødt til at ty til sådanne udtalelser må man nok se i øjnene at ens reelle argumenter ikke holder vand.

NB:
Nej - Jeg er ikke tilhænger eller medlem af DF eller et af deres 2 støttepartier - Jeg vil bare gerne have at folk bruger holdbare argumenter, så vi kan have en saglig debat.[/quote]

Svar til Frederik:
Der er flere interessante problemer i denne debat, lad mig bare nævne ét:
Er det korrekt at nordmænd og svenskere dobbeltbooker turnus med henblik på at videresælge deres danske plads?
Af hensyn til debattens saglighed og relevans er det naturligvis nødvendigt at denne påstand dokumenteres med konkrete eksempler. (Jeg behøver selvfølgelig ikke nævne, at jeg synes det er amoralsk og frastødende at sælge sin turnusplads - uanset nationalitet, hudfarve, sexuel overbevisning etc.).
Mht. samkøringen af svenske, norske og danske turnusregistre kan du jo undersøge, om der hjemmel for dette jvf. dansk, norsk og svensk registerlovgivning (jeg gider ikke og tror det ikke…).

  • Nikolaj

Hvis jeg husker korrekt, så ville samkøring kræve at alle danske, svenske og norske var inforstået med samkøringen, og havde skrevet under på det. Det er bare i danmark…hvad det ville kræve i de andre nordiske lande, er noget som kun advokater kan svare på.

-Så jeg tror IKKE det er muligt, med mindre at landene laver en fælles turnus ordning, hvor et centralt organ styrede turnus og nummre, så ville det blokere for evt dobbelt nummre…
Men “let’s face it” det er jo utopi…

mvh
svend

Problemet i debaten her er at den, i stedet for at fokusere på det egentlige problemet, fokuserer på de slemme svenskere og nordmænd, og på at samkøre turnustrækning i Norge og Danmark for at undgå misbrug. Det egentlige problemet er selve måden turnus fordelingen er organiseret på!

Der er jo også danskere som sælger deres turnuspladser. Fordi de ikke skal bruge dem selv, eller fordi man har fået et godt nummer, men i grunden er lidt ligeglad med hvor man kommer. Så kan man jo bare vælge København og vente på at nogen desperate med dårlig nummer bider på. Man kan jo lige så godt få nogle åpænge ud af et godt nummer, ikke? Så hjælper det jo ikke med at samkøre registre. Men hvad om selve fordelingen var mer fair? Så ville der vel ikke være noget marked for køb og salg af turnus pladser, vel?

Problemet ligger som sagt i selve organiseringen af turnusfordelingen, og det er typisk misforstået tankegang at angribe “de andre” eller at forsøge at dæmme op med flere forbud, som en symptomatisk behandling, i stedet for at gribe fat i selve grundproblemet.

Thomas.

Hej Thomas.

Turnusordningen i Danmark har, som du sikkert udmærket ved, længe stået for skud og det virker ikke som om at en gennemgribende reform er lige på trapperne. Derfor er det vel meget relevant at diskutere hvordan man kan lukke eventuelle huller i det nuværende system i stedet for at blive ved med at bitche om at turnus er uretfærdig, slem, dyr, dum og alle de andre ting.

/THP

Hej THP,

Hvad er det for noget pis at fyre af? Jeg har aldrig sagt turnus er slem, dyr eller dum. Det er da en totalt latterlig sarkasme at komme med :evil: . Jeg har påpæget at turnussystemet er uretfærdig - og det er vel svært at være uenig i?

En form for kompensation for at gøre de upopulære turnuspladser mere attraktive er vel ingen gennemgribende reform, selv om det nok ikke sker med det første - da der jo er økonomi indblandet.

Og de studerende brokker sig jo heller ikke, de er for optaget med debatter som betyder noget…

Jeg er også overrasket over at du åbenbart mener dette dobbelt-nummer-systemet er så meget nemmer at lukke, end at kompensere for dårlige turnuspladser. Du har måske ikke lige luret de personvernsmæssige og internationalretsmæssige forhold i det problem? Det er jo ikke bare lige at samkøre databaser med personoplysninger, og især ikke på tværs af landegrænser. Men det hjælper måske på irritationsmomentet at “bitche” lidt her på forumet… :stuck_out_tongue:

Thomas.