Samfundsfaglig linje + medicin?

Hej

Jeg overvejer at søge ind på medicin.
Dog skal jeg læse nogle fag op.

Jeg står stadig og overvejer, om jeg tør springe ud i det, da mit snit ligger lige på grænsen til at blive optaget på kvote 1. Kvotienterne falder jo i 2020, men det er jo ikke sikkert, at jeg kan komme ind med et snit på 10,2 (hvilket ville have svaret til 11, hvis jeg kunne komme ind i år).

Mit dilemma ligger i, at jeg havde en samfundsfaglig linje i gymnasiet. Det betyder, at vi ikke rigtig har arbejdet med den naturvidenskabelige metode ift. de studerende, der har haft de naturvidenskabelige fag på et højere niveau i gym.

Vil det være for svært at vænne sig til det? Jeg er lidt bange for, at jeg ikke er god nok til medicin.

Hej cesa og velkommen til studmed.dk

Der er mange der læser fag op inden de starter på medicinstudiet. Der er også mange der læser medicin med en ikke-naturvidenskabelig baggrund inden studiet. Med det in mente mener jeg bestemt godt at du kan vænne dig til medicinstudiet. Ja, det er et naturvidenskabeligt studiet, men matematik, fysik og kemi fylder altså ikke alverden på studiet.

Du skal derfor ikke være i tvivl om du er god nok til medicinstudiet. Hvis du kommer ind så er der også god nok :+1:

Spørg endelig hvis du har flere spørgsmål :relaxed:

Dbh.
KmK

Hej. Dit snit er perfekt. Ser ikke hvorfor du ikke ville kunne komme ind på en af de 4 universiteter.
De adgangsgivende naturvidenskabenlige fag er spændende og selvfølgeligt lidt udfordrende, men det er ikke sådan, at det er SUPEER svært. Selvfølgelig skal der bruges tid på fagene, men der er (imo) absolut intet at være bekymret over ift sværhedsgraden. Det eneste jeg ville bekymre mig over er om de karakterer du får i de naturvidenskabelige fag, kommer til at tælle i dit kvote 1 snit eller ej. Det er vidst noget med at suppleringskaraktererne for nogle vil have indflydelse på deres kvote 1 snit.

Supplerings karakteren vil indgå i snit hvis det kan trække dit snit ned

Som Mark siger. Fra 2020 vil dine suppleringskarakterer kunne trække dit snit ned.

Med 10,2 burde du være ret sikker næste år, måske med undtagelse af KU, MEN. Hvis du går ind og får andet end 10 eller 12 i alle dine suppleringsfag (kemi, matematik, fysik) vil det trække dig ned og du vil ligge på vippen, mere end jeg måske selv ville være tryg ved.

Kvote 2 er altid en mulighed men det er ret svært at komme den vej ind.

Så hvis du tager springet (hvilket jeg synes du skal gøre!) skal du gå ind til det med indstillingen og forventningen til dig selv om topkarakterer i kemi B, fysik B og matematik A (karaktererne i de underliggende niveauer er “ligegyldige”, der skal du bare bestå for at kunne bumpe op på højere niveau)

I forhold til metode vil jeg ikke bekymre mig, det lærer du løbende gennem niveauerne C-B-A, det er jo en del af det at lære et fag at man også lærer metoderne. Det kan du sagtens klare og det fylder minimalt efterfølgende på uni. Selvfølgelig kan du klare medicin, hvis bare du interesserer dig for det

Go go go!

Held og lykke!

Jeg har undersøgt det, og ug.dk siger, at hvis man blev student i juli 2019, så vil suppleringskaraktererne ikke tælle for en. Så jeg vil stadig bare skulle få mindst 02, hvilket ikke er et problem, da jeg fik topkarakterer i de fag i gymnasiet.

"Karaktergennemsnittet fra den gymnasiale eksamen vil som følge af gymnasiereformen kunne blive påvirket negativt, hvis du efterfølgende supplerer.

Reglen gælder for dig, der har afsluttet hf, hhx, htx, stx eller eux efter 1. maj 2020." fra ug.dk

Så jeg regner med at mit snit fortsat vil være på 10,2.

Jeg vil gerne ind på SDU i Odense, hvilket i år var på 11. Hvis jeg søger en standby-plads, kan det være, at jeg kan komme ind.

Tak for svar:)

Ellers kan du også overveje at søge kvote 2 på SDU. 50 % optages trods alt den vej :+1:

Det har jeg også overvejet, men nu har jeg booket en samtale med en studievejleder, og nu må jeg høre, hvad hun siger:)

1 Like