SDU: Er det nemt at skifte?

Hej,

Er der nogen der har erfaring med, eller kender nogen, som har skiftet fra klinisk biomekanik (kiropraktik) til medicin eller omvendt på SDU?

Jeg ved, at det er en mulighed, da man har de samme fag (de kiropraktorstuderende har endda lidt flere end medicinerne), men hvor nemt/svært er det at få lov til at skifte?

Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer.

Mvh. Søren

Jeg har som en af de MEGET få lige fået lov til at skifte fra medicin til klinisk biomekanik, og det er ikke SÅ svært igen. Der er dog en hel del man skal tage i betragtning.
Jeg går nu på 4. semester, og det betyder, at jeg er et år bagud med de fag, som kun udbydes til biomekanik.
Da de kun udbydes en gang om året, og SKAL tages i rækkefølge, bliver jeg nu et år forsinket. Det gør mig nu ikke noget, når nu jeg får lov til at læse det jeg gerne vil :slight_smile:
Dvs. hvis du skal skifte uden at komme bagud, skal det være inden 2. semester.

Der er en hel del flere der gerne vil skifte den anden vej på, og det er et fåtal der får lov at skifte på første del.
Hvis man gerne vil skifte fra biomekanik til medicin, er det bedst at gøre på 7. semester, da det er her sandsynligheden for at få plads på holdene er størst.

Det skal lige siges, at ALLE skift er afhængige af at der er plads på holdene.

Mange af de der skifter fra biomekanik til medicin gør det, fordi der ikke er så meget alsidighed i arbejdet efter endt uddannelse, og det er også forståeligt nok.
Dertil skal det siges, at der er en 4 årig specialuddannelse på vej inden for klinisk biomekanik, som hospitalskiropraktor, hvilket gør uddannelsen endnu mere attraktiv.

Jacob

Det gør jeg - er på afdeling med en der startede med at læse kiropraktik og siden skiftede til medicin…

Går på semester (5. semester) med en der læser kiropraktik, han har søgt overflyttelse til medicin, de sidste mange semestre og har indtil videre ikke fået lov. Så det er min opfattelse, at det ikke er noget bare sådan bare lige gør.

Det er svært at få lov at skifte over. Jeg har søgt overflytning 5 gange (og man kan kun søge 1 gang pr semester). Kom heldigvis over, men har været svært. Det er en mulighed, hvis du har is i maven og kan se dig selv som kiropraktor (hvis ikke overflytningen sker), men jeg vil ikke anbefale sådan et sats. Det er hårdt at have fag ud over medicinstudiet, specielt når man føler, man hellere ville bruge tiden på de i forvejen svære mediciner eksaminer.
Ud over det, er det lidt et pres at hele tiden afveje med sig selv om man vil blive ved med at satse på en overflytning eller om det er bedre at starte på noget helt nyt.
Men hvad end nu vælger så held og lykke

Tak for jeres svar. Da jeg skrev indlægget var jeg netop optaget på kiropraktik gennem kvote 2. Nu er jeg også optaget på medicin gennem kvote 2, hvilket giver mig ret gode kort til at vælge selv. Eneste krav er at en evt. ændring i prioriteringerne skal være SDU i hænde inden så længe (senest 5. juli).
Jeg må lægge hjernen i blød, da jeg synes at begge ting virker spændende.

Mvh. Søren

Tja, jeg tror godt jeg ved hvad 10 ud af 10 på dette forum ville vælge og det er ikke knoglebrækker… :wink:

[quote]

Jeg ved sgu ikke helt frold… Ud fra dem der har svaret på dette indlæg, så virker det “kun” til 9 ud af 10…
Men hva… det ender også med det sikre valg - medicin here I come! Jeg må endnu engang rose dig for din side… Hvad skulle man gøre uden? :wink:

Mvh. Søren

Kan sagtens forstå dem der vælger kiropraktiken. Har set det hjælpe folk, der havde invaliderende sygdomme. Og oveni er lønnen og arbejdstiden fordelagtig i forhold til medicin (men er der efterhånden flere ting der er)

med sygdomme, mener jeg selvfølgelig biomekaniske sygdomme og dysfunktioner. Ville lige pointere det inden folk misforstår:)

Synes lige det var relevant at live denne tråd op igen.
Nu er jeg som tidligere nævnt i denne tråd, skiftet fra medicin til klinisk biomekanik, og jeg kan kun sige, at jeg er ovenud tilfreds.
Der er dog et stigende problem, som går ud på, at der er mange der søger ind på klinisk biomekanik på SDU med henblik på at skifte studie undervejs, fordi de ikke kom ind på medicin i første omgang.
Det store problem er, at det med den nye studieordning ikke længere er særlig nemt at skifte længere.

Før havde biomekkere og medicinere de samme fag, med undtagelse af, at biomekkerne havde nogle ekstra kliniske fag. Sådan er det ikke længere. Nu har medicinerne også kliniske fag, som biomekkerne ikke har, og derfor er skiftet væsentlig sværere.

Grunden til at jeg synes det tråden skulle opdateres er, at der er mange kommende studerende som bliver fejlinformeret i denne henseende, og det er synd, når nu der kun optages 65 på klinisk biomekanik om året, at op mod 1/3 faktisk ikke vil det fra begyndelsen.

/Jacob