SDU podcaster forelæsninger

Podcast er vel årets ord - kender du det ikke kommer du sikkert til at lære det i nærværende år.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25574

Syddansk Universitet tager nu den nyeste teknologi i brug for at gøre undervisningen bedre. Hvis man er syg en dag, så kan man se hele forelæsningen på podcast hjemme i sengen

Syddansk Universitet lancerer nu et projekt med podcasting af blandt andet forelæsninger.

På den måde vil universitetet gøre en række forelæsninger tilgængelige for alle.

Hvis en studerende har været forhindret i at deltage i en forelæsning, kan den studerende så hente den MP3-fil, der svarer til den mistede lektion. Dermed kan man “gå til” forelæsningen, når man har tid og lyst.

Indledningsvis vil der som et pilotprojekt i foråret blive produceret 45 optagelser af forelæsningerne i faget Erhvervsøkonomi.

Ideen synes jeg da lyder spændende. Men når der endnu ikke er et centraltsted man kan hente alle powerpoints - så er det nok ikke lige det første der sker på Sundhedsvidenskab på Panum.

Dette er et riktig godt system (i teorien). Da jeg læste i Australien gjorde man dette med alle de større forelæsninger. Det fungeret riktig godt, og man kunne godt følge med i powerpoint lektionene (også fordi forelæser tok hensyn til alle de der ikke var tilstæde). Egentlig merkelig at det ikke er satt i stand ennu, da teknologien er relativt “gammel”.

Ideen er rigtig god - i fordums tid da jeg læste fysik på KU var der en forelæser, der fik optaget alle forelæsninger og lagde dem på vores servere - fremragende system… Det burde da også kunne lade sig gøre på Panum… Evt på jeres punkt.ku system under de enkelte kurser eller noget…

-Hauge

Jeg optager alle de forlæsninger jeg er til, og arkivere dem…Oppe på et par gb efterhånden, men kvaliteten er i top…
men alt andet lige kræver det jo min tilstedeværelse…

Jeg har tænkt på det samme. hvad bruger du til at optage med ?

Indbygget mikrofon i Pda / bærbar giver vel ikke det bedste resultat.

hey!

iRiver er et MP3-firma, deres mp3 spillere er pr. Mb noget af det dyreste, men hvis mankender nogen der skal til usa, fås de ret billigt. Deres optagelser er noget af det reneste jeg har hørt. Desuden kan de indstilles på alle mulige leder. Bl.a. kan den indstilles til at selv at skrue mikrosonfølsomheden op, hvis lyden bliver for svag, og tilbage hvis den er for høj. Desuden køre de op til 40t på 1 aa-batteri…

Ok, nu har jeg vist propaganderet nok for mekaniken, men de kan altså anbefales :slight_smile:

hvilken model fra IRiver anbefaler du så ? der er jo et væld, og idéen med at optage visse forelæsninger er ikke helt dårlig.

Hej!

Creative har en model med indbygget diktafonfunktion. Jeg bruger den selv til at optage forelæsningerne med og selve lydkvaliteten er rimelig god, men det kræver dog rolige omstændigheder at kunne høre det man har optaget. Modellen hedder Muvo v200 og kan fås i forskellige størrelser. Jeg har selv en på 1GB hvilket svarer til 60-70 timers optagelse. Jeg gav omkring tusind kroner for den hos Computer City.

Var det ikke en ide at oprette en lydcentral, på lige fod med filcentralen, hvor optagne forelæsninger fra forskellige semestre kunne blive lagt ud evt. til gavn for andre? Jeg kender selvfølgelig ikke de juridiske aspekter i forbindelse med sådan noget, men synes at selve ideen er god nok! Hvis vi synes at podcast er en god ide, behøver vi så at vente på at KU indfører det når vi selv har mulighed for det? I hvert fald til en vis grad…

Jamen jeg er da åbent for ideen…

Men det kræver som minimum nok underviserens accept?

Nogle der har forstand på den slags?

Det er meget nemt at oprette en ny kategori i filcentralen med “lyd fra forelæsninger”

[quote]Men det kræver som minimum nok underviserens accept?
[/quote]

Det har du helt ret i! Jeg tænkte på om man måske kunne spørge en central institution på universitetet som kunne svare på vegne af underviserne, om det var i orden at vi lagde optagelserne af forelæsningerne på nettet? Jeg har ikke styr på den administrative organisation på KU og om der findes en sådan central institution, men i værste fald kunne man spørge institutlederne. Du kunne måske sende en mail eller lignende på vegne af studmed.dk?

Ikke for at være lyseslukker for det er faktisk en god ide… Men vil det ikke kræve enorme resourcer for severen at køre med så store filer og så megen trafik? Hvis vi forestiller os, at der er bare 100 forelæsninger pr. semester (hvilket er lavt sat), så vil det kræve ca. 1,5 GB på serveren - og belaste båndbredden ret meget… Og hvem skal i så fald have opsyn, med at der ikke bliver lagt flere lydklip af samme forelæsning op osv osv…

Men som sagt: ideen er rigtig god!

-Hauge

[quote=“hauge”:httqi47b]Ikke for at være lyseslukker for det er faktisk en god ide… Men vil det ikke kræve enorme resourcer for severen at køre med så store filer og så megen trafik? Hvis vi forestiller os, at der er bare 100 forelæsninger pr. semester (hvilket er lavt sat), så vil det kræve ca. 1,5 GB på serveren - og belaste båndbredden ret meget… Og hvem skal i så fald have opsyn, med at der ikke bliver lagt flere lydklip af samme forelæsning op osv osv…

Men som sagt: ideen er rigtig god!

-Hauge[/quote]

Men det kan serveren trække :wink:

Jeg har ca. 1000GB i månedlig traffik (ja, du læste rigtigt en terrabite) og ca 30GB plads

Jeg har før fået een over fingrene for at spørge en underviser om det var ok jeg optog ham, 2 andre har også været ret gnavne overfor ideen - ved ikke om det er anderledes i KBH :s

Jeg tok også opp noen forelseninger inntil jeg fant ut at jeg aldri hørte på opptakene.

Som et sidespor må jeg nevne at NTNU (universitetet i Trondheim, Norge) legger ut videoopptak av forelesningene til de mest populære fagene som kan streames. Dette kan jeg se for meg skyldes blant annet at noen åpne fag som f.eks. psykologi har en tendens til å fylle opp til og med de større forelsningssalene.

@Frold

MUMS! Det er ikke det helt store problem med serveren så - den kan jo sagtens trække det :slight_smile:

-Hauge (jeg vil ha en my computer som Frolds…)

Hej!

yep, jeg bruger selv en ifp 795…Den er 2 år gammel efterhånden.

Men bror er i USA pt, så han køber en T-30 + en H10´er med hjem…

god ide med en central, jeg kan sagtes spytte en ca. 150-200 forlæsninger i projektet :slight_smile:

da man kan vælge bitrate (8-320 kbps) & frekvens (op til 44KHz, eller hvad de nu er) på optageren, så fylder 45 min. ca. 9 Mb og opefter.

man kunne jo evt. mhp. rettighederne skrive til institutterne, og forhøre sig om nogen har noget imod at det oprettes?

Hehe, er det ikke sådan noget man spørger om, får et nej, og så gør alligevel? :slight_smile:

Til privat brug kan jeg ikke se, hvorfor deres guld ikke må foreviges på digital optagelse… Strengt taget er forlæsningen vel offentlig tilgængelig…

Jeg har ikke tid og overskud til det. Men I skal være velkommen til at kontakte dem og høre om det. Så skal jeg nok sætte noget op på siden så der kan deles lydfiler - ingen tvivl om det. Men jeg har ikke overskud til at stemme dørklokker. Sry.

Hvis vi skal distribuere det direkte over studmed.dk skal der nok være en eller anden form for accept fra forelæseren, ellers tror jeg ikke det går. Det værste der realistisk kan ske er, at forlægger foreningen (eller hvem der nu varetager den slags) på vegne af underviseren beder os tage den og den forelæsning ned. Sagen vil så formentligt være afsluttet der, men vi kan jo ligeså godt være forudseende, og det er vel meget rimeligt at I som brugere selv sørger for at få en accept fra forelæseren.

Hvis frold har 1000 GB trafik kan vi ligeså godt udnytte det, men ellers vil jeg foreslå jer at distribuere lydfiler via bittorrent. Det er en ekstremt populær fildelingsteknologi, og hvis jeg må være så frisindet at sige det, giver det jo også mulighed for at dele det som I ikke har accept af.

Rettelse: tastefejl, sætning slettet