SDU vs. AU --> studieordning

Hej folkens

Jeg er blevet optaget på medicin på SDU gennem kvote 2, og jeg føler mig som den lykkeligste mand i verden. Endelig gik drømmen i opfyldelse, det er bare det mest fantastiske, der er sket for mig nogensinde!
Jeg har været nede på SDU en del gange og snakket med studerende og set omgivelser og faciliteter, og jeg er MEGET imponeret! Det virker super fedt, nyt og fremsynet, især med den nye studieordning. Den tror jeg passer godt til mig og mit studiemønster, på papiret! Modulerne og tværfagligheden, samt en “studiebyrde”, som er fordelt bredere og mere jævnt ud, sådan forstår jeg den i hvert fald. Men det er jo på papiret!

For, kører studieordningen som den skal?
Kan man risikere at komme i klemme i denne indkøringsfase, hvor den spæde ordning måske har nogle fødselsdefekter?

Jeg bor i Århus og har gjort det hele mit liv. Jeg har familie og venner og hele mit netværk dér, og elsker byen. Derfor valgte jeg Århus som 1. prioritet da ansøgningerne skulle sendes afsted. Dette valg har jeg følt mig næsten 110% sikker på at jeg ville ÆNDRE til SDU som min 1. prioritet, på grund af at jeg bare er faldet pladask for Odense og Universitetet, mentaliteten, studiemiljøet og studiekulturen. Det sundhedsvidenskabelige område EMMER bare af engagement og studieglæde, som jeg rigtig gerne vil være en del af!
Jeg vil også gerne ændre, på grund af studieordningen i Odense; men jeg har hørt fra folk, som f.eks. har været til eksamener, hvor sværhedsgraden var fuldstændig ude af proportioner med det niveau som de studerende lå på. Det virker ikke særligt betryggende…

Jeg står derfor igen lidt og vakler nu. Ligemeget hvad, så er jeg lykkelig for at jeg er sikker på at jeg skal starte i år, men håber bare at der er styr på den ordning i Odense!

Jeg har ikke undersøgt særligt meget omkring AUs ordning. Den er vel meget klassisk opbygget, på en mere gammeldaws måde med større eksamener, f.eks. den første hvor jeg hører at 60% dumper…
og længere perioder med enorm studiebyrde og nogle perioder uden noget som helst at lave?
Hvis folk ville komme med plusser og minusser, samt nogle kommentarer til hvordan det kører i Odense, ville jeg være rigtig glad. Jeg er lidt i 7 sind!

Mvh Anders

Hejsa!
Vi har lige haft et helt temablad om den nye studieordning i fakultetsbladet Sund og Hed. Der er en spørgeskema-undersøgelse for det første semester på ny ordning, en vox-pop og kommentarer fra studielederen Svend Stenvang.
Bladet kan ses her: http://www.sundoghed.sdu.dk/site/arkiv/9-9.pdf

God læselyst!

Louise

…jeg har det på samme måde. Har sat KU som første prioritet men er blevet vild med Odense, specielt studieordningen med moduler og oftere eksamner…

jeg vidste bare ikke at man kunne ændre prioritet! Hvordan gør man det??? er ikke ekspert i KOT…

Hej!

Du udfylder dette skema:

https://www.optagelse.dk/a268/_pdf/kot/cprio.pdf

Mere info om, hvilke af dine prioriteringer det skal sendes til, er vist at finde på http://www.optagelse.dk

Mvh. Kamilla

Ikke for at være djævlens advokat, men jeg mener at den nye studieordning på SDU er dybt problematisk - søg hellere KU eller AU.

Problemet er, at man særligt på studiets reelt har lukket mulighederne for at tage klinik og fag i udlandet (fraset et enkelt ophold af 3 ugers varighed). Så hvis du drømmer om at prøve krafter med det store udland er det nærmest umuligt på SDU.

Det andet problem er at man har indført mødepligt til en pokkers masse timer på anden del. Det principielle i at indføre mødepligt på et universietets studie sætter mit pis i kog :evil:
På anden del har jeg ikke mødt særlig meget op til forelæsninger, jeg har haft vikariat på 3 forskellige afdelinger i sammenlagt 1½ år, og så læst fagene om aftenen. Det er hårdt, langt hårde end blot at læse, men læringsværdien er helt enormt. Dette er det slut med med al den mødepligt der er indført :evil:

Hej Anders

Tillykke med optagelsen!
Blot for at mane an af fordommene om Århus i jorden så kan jeg fortælle at den omtalte eksamen i anatomi i vinter havde en dumpe% på 15, så selvom det er hårdt er det bestemt ikke umuligt :slight_smile: