SDU vs KU? Hvilket universitet er bedst?

,

Hej alle.

Jeg bor i KBH og søger ind på KU og SDU her til juli - men er meget i tvivl om, hvilken jeg skal vælge som 1 prioritet. Har hørt gode ting om SDU og modulopbygningen.

  1. Hvor fleksibel er undervisningen på KU? Hvor mange dage - skal man komme per uge til undervisning?

Jeg kan forstå, at SDU er undervisning obligatorisk cirka 1 dag om ugen (groft gennemsnit).

  1. Hvordan er sammenholdet på KU mellem de studerende? Den kammeratlige atmosfære?

Ud fra hvad jeg har hørt er KU mere barsk, men er det rigtigt?

  1. Eventuelle andre tanker omkring SDU vs KU? Ift eksamen og modulopbygning.

Er der andre, der (frivilligt) har valgt SDU fremfor KU - men bor og pendler fra København. Vil det være crazy at vælge SDU og pendle, hvis man har mulighed for at komme ind på KU?

Tusind tak på forhånd!

Mvh kommende medicinstuderende

1 Synes om

Hej,

Jeg bor selv på Vesterbro og læser på SDU, og mit helt korte svar og klare anbefaling er: Pendlingen er helvede på jord - læs på KU i stedet.

Tids- og læringsperspektiver: Medicin er et tidskrævende studie, og selvom jeg læser på toget (1t og 10-40 min hver vej), så er der stadig mindst 45-60 min død tid i transit, bus/letbane(hvis den nogensinde åbner) udover det. Der er ofte mellemtimer i undervisningen, hvilket resulterer i hyppige 12-14 timers dage - på B1 og B2 har vi desuden nærmere haft 2-3 obligatoriske dage om ugen.
Jeg vil skyde på, at min samlede transporttid dør-til-dør er 4½ time om dagen(læg dertil DSBs forsinkelser, det sker ugentligt).
Det er min klare overbevisning, at de færreste vil trives med at sidde for sig selv hjemme og læse medicin i 3 år, 4+ dage om ugen. Det er meget nemmere at komme igennem tung anatomi mv., hvis du har andre at spejle dig i/sparre med(individuelt naturligvis).
Desuden er det rart fx at kunne sidde i våd-/tørsal og læse, have kropsdele/organer i hænderne imens du lærer dig 7000+ latinske navne på alskens strukturer. Medicin er altså kke velegnet til hjemmestudie, hvis du spørger mig. Det er måske mindre nødvendigt efter B2, men omvendt forventer jeg, at kandidaten vil kræve meget fremmøde.

Økonomi: Pendlingen koster mig desuden 14-1500 kroner om måneden alene i ungdomskort og pladsbilleter. Læg hertil, at såfremt du, som jeg, vælger at møde til det meste af undervisningen, så er der pga. mellemtimer ugentligt dage, hvor du vil tage afsted kl. 5.30 og være hjemme igen kl. 18-20.30. Så kræver det altså en seriøs omgang madpakkesmøring og snacknedpakning, hvis man ikke derudover, som jeg, ender med at bruge yderligere ~1000 kroner om måneden på mad og kaffe i Odense for at holde maskinen kørende. Det er samlet i omegnen af 1300-2500+ kroner om måneden du skal skaffe, som også vil kræve 5-15 timers arbejde om ugen, oveni medicinstudie, øvrige udgifter og al den tid du (eventuelt) bruger på pendling.

Så, medmindre du føler, at SDUs modulopbygning er den eneste måde du kan trives og blive læge, så ville jeg vælge KU helt uden at blinke - og ellers vil jeg anbefale at flytte til Odense, der er sindssygt fedt studiemiljø og meget billige boliger ift. KBH.

Held og lykke med det!

1 Synes om

Tusind tak for feedback. Det er superfedt - og rigtig gode tanker. Jeg kan se, der er mere spildtid ved pendling end man lige umiddelbart tror. FYI - de sagde på SDU, at man som SDU studerende har adgang til våd/tør-sal på KU selv om man er på SDU? :slight_smile:

Uanset hvad lyder det stadig som om KU er det rigtige valg - så man undgår pendling på et studie, hvor tidsoptimering er vigtigt. Jeg håber så mit snit er nok (10.6).